جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
بررسی و تحلیل آثار زنده‌یاد محمود استادمحمد در یک کتاب

کتاب «بررسی و تحلیل آثار محمود استادمحمد» با تحقیق و نگارش بهزاد صدیقی، منتقد و نمایشنامه‌نویس، منتشر می‌شود. صدیقی در گفت‌وگوی خود با ایبنا به مناسبت شصت و چهارمین سالروز تولد زنده‌یاد محمود استادمحمد، ضمن شرح محتوای اثر از انتشار آن در سال 1394 خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: امروز سوم آبان 1393، روز تولد زنده‌یاد محمود استادمحمد،نمایشنامه‌نویس و کارگردان فقید تئاتر است. خبرگزاری کتاب پیشتر در 5 اردیبهشت 1388 خبر انتشار کتابی در موضوع نقد و بررسی آثار محمود استادمحمد به قلم بهزاد صدیقی را منتشر کرده بود. این خبر را از اینجا بخوانید. به مناسبت شصت و چهارمین تولد محمود استادمحمد، از بهزاد صدیقی درباره سرنوشت این کتاب پرسیدیم. 

                         ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبر انتشار کتاب «بررسی و تحلیل آثار محمود استادمحمد» در اردیبهشت 1388 روی خروجی «ایبنا» قرار گرفت. این کتاب اکنون در چه مرحله ای است؟
این کتاب به دلایلی هنوز منتشر نشده است. تقریبا تمام کارهای آن تمام شده و فقط ویرایش نهایی اش مانده است. برای اتمام این کتاب برنامه‌ریزی کرده‌ام و امیدوارم تا ابتدای سال جدید (1394) آن را به ناشر تحویل دهم. 

ایده انتشار این کتاب از چه سالی شکل گرفت؟
زنده‌یاد استادمحمد یکی از نخبگان تئاتر معاصر ایران است اما هیچ تحقیق و پژوهش علمی، دقیق و آکادمیکی روی آثار او انجام نشده است. به همین دلیل من در زمان حیات این هنرمند برجسته و در دوره‌ای که هنوز گرفتار سرطان نشده بود ـ یعنی چیزی در حدود 10 سال پیش ـ پیشنهاد انتشار چنین کتابی را با او درمیان گذاشتم که مورد موافقت قرار گرفت. 

برای تکمیل کتاب، با خود این نمایشنامه‌نویس در حدود 10 جلسه گفت‌وگو کردم که حاصل آن 20 ساعت نوار و فایل صوتی شد. موضوع این گفت‌وگوها، زندگی تئاتری استادمحمد، نمایش‌هایی که در طول زندگی خود اجرا کرد و همچنین تک تک نمایشنامه‌هایش بود. مرحوم استادمحمد، بزرگواری کرد و همه پرسش‌های من را به صورت کامل پاسخ داد. در این گفت‌وگوها موضوع و داستان برخی نمایشنامه‌های مفقود شده استادمحمد نیز مطرح شد. 

چند درصد از کتاب به نقد و تحلیل آثار زنده‌یاد استادمحمد و چند درصد درباره زندگینامه و خاطرات غیر تئاتری این هنرمند فقید است؟
همه فصل‌ها و مطالب کتاب به‌طور تخصصی به نقد و بررسی آثار استادمحمد اختصاص دارد و هیچ مطلب غیرتئاتری در این کتاب نیست. حتی مرحوم استادمحمد برخی از نقدهایی را که در سال‌های خیلی دور و در دوران پیش از انقلاب در دو روزنامه کیهان و اطلاعات درباره آثارش منتشر شده بودند، در اختیار من گذاشت تا در کتاب استفاده کنم. به همین دلیل فصلی از این کتاب نیز به بازنشر این نقدها اختصاص دارد که مهم‌ترین آن نقد جواد مجابی بر تعدادی از نمایشنامه‌های استادمحمد است. 

اگر فایل‌های صوتی این گفت‌وگوها نیز منتشر شود،منبع مناسبی در اختیار علاقه‌مندان به پژوهش در آثار زنده‌یاد استادمحمد قرار خواهد گرفت. چنین تصمیمی دارید؟
با تلاش‌های مانا استادمحمد، فرزند زنده‌یاد محمود استادمحمد، بنیادی به نام این هنرمند فقید در شرف آغاز به کار است. مدیا کاشیگر، مسعود جعفری جوزانی، جواد عاطفه، پرستو گلستانی و مانا استادمحمد اعضای هیات مدیره این بنیاد هستند. به محض آغاز به کار رسمی بنیاد، فایل‌های صوتی را در اختیار آنها خواهم گذاشت. 

سوال آخر ما در گفت‌وگوهای خبرگزاری کتاب، معمولا به کتاب‌های در نوبت انتشار گفت‌وگو شوندگان اختصاص دارد...
من خودم تا زمانی که نمایشنامه‌‌هایم را روی صحنه اجرا نکنم، قدمی براي چاپ آن برنمی‌دارم. به همین دلیل تاکنون فقط یک جلد کتاب منتشر کرده ام که شامل سه نمایشنامه است. هم‌اکنون یک مجموعه نمایشنامه کودک را تمرین می کنم. پس از پایان اجرای صحنه‌ای این مجموعه، نمایشنامه از سوی نشر مسافر منتشر می‌شود. همچنین نمایشنامه‌‌ دیگرم با عنوان «فیلاکولیا» برای سال آینده مجوز اجرا گرفته است. این اثر نیز پس از اجرا منتشر می‌شود. 

درباره بهزاد صدیقی:
بهزاد صدیقی، روزنامه‌نگار، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و منتقد تئاتر، کار هنری خود را زیرنظر زنده‌یاد حمید سمندریان آغاز کرد. او اکنون در سه نهاد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، کانون جهانی منتقدان تئاتر (‏I.A.T.C‏) و کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران عضویت دارد. صدیقی همچنین مدیر اجرایی و سخنگوی بنیاد زنده‌یاد اکبر رادی است. 
کتاب «مارش پيروزی و دو نمايشنامه‌ ديگر» از سوی بهزاد صدیقی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها