یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
توکل صدیق: چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها، جوابگوی هزینه‌های آنها نیست

محمدرضا توکل صدیق، مدیر انتشارات صابرین با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی سیستم توزیع کتاب در کشور، گفت: متأسفانه چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها، جوابگوی هزینه‌های آنها نیست.

توکل صدیق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اظهار کرد: عوامل متعددی در نامناسب بودن و ناراضی بودن از وضعیت فعلی سیستم توزیع کتاب دخیل هستند که از آن میان می‌توان به‌تناسب نداشتن تولید و ویترین کتاب اشاره کرد؛ به‌گونه‌ای که در کشور ما به ازای ۱۴ هزار ناشری که مجوز نشر دارند، شاید تعداد کتابفروشی‌ها به‌سختی به ۱۵۰۰ باب برسد. این در حالی است که رابطه مذکور در دنیا برعکس است؛ یعنی در دنیا تعداد کتابفروشی‌ها بیش از تعداد ناشران است.

وی با اشاره به سایر معضلات حوزه نشر گفت: متأسفانه اطلاع‌رسانی کتاب در کشور ما بسیار ضعیف است. به‌گونه‌ای که در اغلب موارد شاید کتاب‌ها از دید علاقه‌مندان آنها مغفول بمانند. همچنین نقد کتاب نیز در جامعه ما از جایگاه والایی برخوردار نیست؛ این در حالی است که نقد کتاب می‌تواند زمینه معرفی بیشتر کتاب را فراهم کند.

مدیر انتشارات صابرین در ادامه سخنانش گفت: از دیگر معضلات عرصه نشر می‌توان به قدیمی بودن فضای کتابفروشی‌ها و کارکرد سنتی آن‌ها اشاره کرد. متأسفانه اغلب کتابفروشی‌ها از فضای بسیار محدودی برخوردارند؛ همین موضوع زمینه به نمایش درنیامدن برخی کتاب‌ها را فراهم می‌کند. البته به‌تازگی فروشگاه‌های بزرگ در راستای پُر کردن این خلأ گام برداشته‌اند و با استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای به‌روز، باعث جلب‌توجه مخاطبان شده‌اند.

توکل صدیق اظهار کرد: درمجموع، هزینه‌های جاری کتابفروشی‌ها آن‌قدر زیاد است که اصلاً تناسبی با درآمد آن‌ها ندارد. همه اُرگان‌ها (چه دولتی و چه غیردولتی) باید این قشر از صنف نشر را حمایت کنند؛ به‌طور مثال می‌توان دریافت هزینه‌های جاری از کتابفروشی‌ها (مانند قبوض آب، برق و ...) مانند سایر مراکز تجاری نباشد.

وی بابیان این‌که کتابفروشی‌ها، ستون فقرات توزیع کتاب هستند ادامه داد: هنوز مشکل مالیات کتابفروشی‌ها در حالت معلق به سر می‌برد. هنوز سازمان امور مالیاتی کشور، تسری معافیت مالیات برای کتابفروشی‌ها را نپذیرفته است؛ متولیان فرهنگی کشور باید در این راستا گام‌های جدی بردارند.

مدیر انتشارات صابرین در پایان سخنانش گفت:‌ متأسفانه نه تنها تعداد ویترین‌های کتاب افزایش پیدا نمی‌کنند بلکه شاهد تعطیل برخی کتابفروشی‌ها هستیم؛ باید بیش‌ازپیش برای پیشگیری از وقوع چنین معضلاتی در کشور اقدام شود.

*در این زمینه بخوانید:
(1) آموزگار: نسبت تعداد ناشران به کتابفروشان منطقی نیست/ تمرکز 75 درصد صنعت نشر در پایتخت (اینجا)
(2) مدیر انتشارات منادی تربیت: توزیع کتاب گرفتار حلقه‌های غیر صنفی و مجاری نامناسب است (اینجا)
(3) مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف: بعضی ساندویچ‌فروش‌های دیروز، دنبال پخش کتاب رفته‌اند! (اینجا)
(4) حسن سرشتی: توزیع کتاب در کشور در انحصار قشر خاصی از پخشی‌هاست (اینجا)
(5) رُهبانی: ناکارآمدی شبکه توزیع، زمینه تولید و نشر کتاب‌های کم‌ارزش را فراهم‌تر می‌کند (اینجا)
(6) محبی: با افزایش تقاضای کتاب، شبکه توزیع خودبه‌خود فعال می‌شود (اینجا)
(7) علی بیک: نسبت کتابفروشی‌ها به ناشران استاندارد نیست / شبکه توزیع کتاب باید ساماندهی شود(اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط