پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
تفاوت سطح دانش ادبی مانع آموزش مطلوب در استان‌هاست

سهیلا عبد‌الحسینی، عضو شورای سیاست‌گذاری ادبیات داستانی بسیج گفت: تفاوت سطح دانشی استادان در هر استان کشور، یکی از موانع برپایی مطلوب دوره‌های آموزشی بسیج در سطح استانی است. برخی استان‌ها به دلیل ادیب‌پرور بودن، از سطح دانش ادبی بالاتری برخوردار‌اند.

سهیلا عبد‌الحسینی، دبیر علمی هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج هنرمندان به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دوره‌های برگزار شده آموزش ادبیات داستانی ویژه جشنواره گفت: اداره این دوره جشنواره را از ابتدا (سطح استانی) تا مرحله نهایی (کشوری) بر عهده داشتم. از سراسر کشور و از استان‌های مختلف، 220 نفر برگزیده داشتیم که برای آن‌ها دوره‌های آموزشی ویژه‌ای در روز 15 مهرماه 93 و در فرهنگسرای ارسباران تدارک دیدیم. کوشیدیم مباحث کاربردی در این دوره‌ها مطرح شود.

وی با اشاره به حضور یافتن 180 نفر از برگزیدگان در این دوره‌های فشرده آموزش، ادامه داد: این دوره‌ها توسط هشت استاد ادبیات داستانی و در دو نوبت صبح و بعد‌ از ظهر، برگزار شد. بر این اساس، محمد‌رضا سرشار درباره موقعیت و شرایط نویسندگی، عبد‌المجید نجفی درباره ادبیات داستانی با رویکرد ادبیات مقاومت، حسین فتاحی درباره ادبیات داستانی و آسیب‌شناسی ادبیات دفاع مقدس و راضیه تجار درباره شخصیت‌پردازی در داستان، در نوبت صبح دوره‌هایی جداگانه برگزار کردند.

عبد‌الحسینی افزود: فیروز زنوزی‌جلالی که داوری هشتمین دوره جایزه ادبیات داستانی بسیج را بر عهده داشت، موضوع ادبیات داستانی را با رویکرد بررسی مشکلات عمده داستان‌نویسان برتر به بحث گذاشت. همچنین در نوبت عصر کلاس‌ها، کامران پارسی‌نژاد با موضوع «رمان نو» و نویسنده‌ای جوان به نام امید کوره‌چی از تجربه‌های داستان‌نویسی خود و صحنه‌پردازی در داستان سخن گفتند. عبد‌المجید نجفی نیز همان موضوع نوبت صبح را در نوبت عصر دنبال کرد.

«آیا شرکت‌کنندگان با توجه به علاقه‌مندی خود در دوره‌های آموزشی شرکت کردند؟» دبیر علمی جشنواره ادبیات داستانی بسیج در این‌باره توضیح داد: دبیرخانه به صورت قرعه‌کشی داستان‌نویسان برتر را در این دوره‌ها شرکت داد. البته کوشیدیم هر کلاس آموزشی، نماینده‌ای از استان‌های مختلف داشته باشد تا تجربه‌های دوره‌ها به اشتراک گذاشته شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری ادبیات داستانی بسیج، درباره استقبال از کارگاه‌های آموزشی که در سطح استانی و از سوی بسیج هنرمندان برگزار می‌شود و موانعی که در این زمینه وجود دارد گفت: تمامی استان‌ها علاقه‌مند به برگزاری کلاس‌های ادبیات داستانی از سوی استاد‌ان بومی و غیر بومی هستند اما تفاوت سطح دانش استادان در هر استان، یکی از موانع برپایی مطلوب این دوره‌های آموزشی است. برخی استان‌ها به دلیل ادیب‌پرور بودن، از سطح دانش ادبی بالاتری برخوردار‌اند. از سوی دیگر برخی استان‌ها، موانع اقتصادی هم دارند.

وی برگزاری جایزه ادبیات داستانی بسیج را زمینه‌ای برای کشف استعداد‌های ادبی از استان‌های مختلف دانست و گفت: در این دوره از استان‌های هرمزگان و مازندران دو استعداد نوجوان کشف شد که در آیین پایانی تجلیل شدند.

عبد‌الحسینی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بسیج هنرمندان برنامه‌ ویژه‌ای برای استان‌هایی که از نظر سطح اقتصادی و ادبی پایین‌ترند دارد؟ اظهار کرد: سازمان بسیج هنرمندان در تمامی استان‌ها انجمن ادبیات داستانی دارد که موظف به ارایه خدمات است اما معتقدم گذاشتن بار فرهنگی بر دوش یک سازمان یا یک بخش، باعث می‌شود آن واحد نتواند به خوبی نقش و مسوولیت خود را ایفا کند.

این داستان‌نویس با تاکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف افزود: همه باید در این زمینه بسیج شویم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن قلم ایران و حوزه هنری انقلاب اسلامی هم باید در این مسیر با ما همراه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها