سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
ممیزی کتاب مشمول مهربانی مدیران جدید شده است/در نیمه دوم دولت قبل به بسیاری از کتاب‌ها غیر مجاز می‌گفتند

محمد حسینی،‌ داستان‌نویس و دبیر بخش داستان نشر ثالث از مهربانی مسئولان در تسهیل روند چاپ کتاب و انجام ممیزی خبر داد و گفت: در دولت جدید فقط دو بار عنوان «غیرمجاز» را هنگام دریافت مجوز شنیدیم، ولی در دولت قبل به ویژه در دوره دوم تقریبا اغلب آثاری که ارسال می‌کردیم غیر مجاز می‌شد.

 حسینی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تفاوت‌های محسوس در روند ارائه مجوز در دولت فعلی نسبت به دولت قبلی گفت: با توجه به این که هم از وضعیت چاپ در نشر ثالث و هم در نشر ققنوس آگاه هستم، صحبت‌هایم براساس آمار و ارقام است و با اطمینان اعلام می‌کنم که وضعیت تا حدی بهتر شده است.

این ‌نویسنده و منتقد، به وضعیت چاپ کتاب در دولت دوم پیشین اشاره کرد و گفت: آن زمان هر کاری که انجام می‌دادیم، مطمئن بودیم،‌ جواب آن غیرمجاز است، خصوصا در دوره دوم دولت. ولی در یک سال و اندی از روی کار آمدن مسئولان جدید فرهنگی، عنوان «غیرمجاز» را فقط برای دو عنوان کتاب شنیدیم.

نویسنده «نمی‌توانم به تو فکر کنم سیما» بر تغییر وضعیت و تسریع در پاسخگویی تاکید می‌کند و می‌گوید: می‌توان گفت که مسئولان در بخش کتاب مهربان‌تر شده‌اند.

البته او این وضعیت را ایده‌آل قلمداد نمی‌کند و می‌گوید: زمانی موقعیت از نظر من عالی است که هر فرد طبق حقوق انسانی خود، هر آنچه را دلش می‌خواهد، منتشر کند و البته پس از انتشار، مسئولیت نوشته‌هایش را نیز بپذیرد و بتواند از اثرش دفاع کند.

حسینی حدود یک ماه است که مجموعه داستانی با نام «کنار نیا مینا» را برای کسب مجوز به ارشاد فرستاده است.

یکی دیگر از کتاب‌های وی با عنوان «ویرایش و اهمیت آن در آثار کودک» در نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال چاپ است.

همچنین این داستان‌نویس از بررسی‌های جامعه‌شناسانه خود بر سه عنوان کتاب «نماز میت» از رضا دانشور، رمان «ملکوت» بهرام صادقی، «از روزگار رفته» ابراهیم گلستان، خبر داد. این سه کتاب در قالب کتابی با نام «این سه متن» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها