جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
آموزگار: نسبت تعداد ناشران به کتابفروشان منطقی نیست/ تمرکز 75 درصد صنعت نشر در پایتخت

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به معضل تعداد چند برابری تولیدکنندگان (ناشران) در مقابل توزیع‌‌کنندگان (کتابفروشان) گفت: اگر دولت در شیوه صدور پروانه نشر تجدیدنظر کند و نشر را به عنوان یک مقوله حرفه‌ای درنظر بگیرد، سیستم توزیع مناسب سراسری شکل می‌گیرد.

آموزگار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: اگر نگاهی اجمالی به وضعیت تولید و توزیع کتاب کشور داشته باشیم با آمار و ارقامی مواجه می‌شویم که نشان‌دهنده نابسامانی‌هایی در این حوزه است؛ به‌طور مشخص در این عرصه با مشکل چند برابری تعداد تولیدکنندگان یا ناشران در مقابل توزیع‌کنندگان و به‌طور مشخص، کتابفروشان مواجهیم. در حالی‌که برابر استانداردهای جهانی و اقتصادی، باید این رقم معکوس باشد.

وی با اشاره به دلایل چند برابر بودن تعداد تولیدکنندگان در مقابل توزیع‌کنندگان، گفت: متاسفانه نحوه صدور پروانه نشر در کشور، به‌سادگی انجام می‌شود. دشواری ایجاد کتابفروشی‌ها به لحاظ فقدان توجیه اقتصادی نیز از دیگر دلایل چند برابر بودن تعداد تولیدکنندگان در مقابل توزیع‌کنندگان محسوب می‌شود.

مدیرمسئول انتشارات کتاب‌آمه ادامه داد: حل این معضل با توجه به آثار منفی که می‌تواند بر فرهنگ جامعه داشته باشد باید در دستور کار دولت قرار بگیرد؛ دولت باید چالش‌های پیش‌روی ایجاد کتابفروشی‌‌ها را شناسایی کند و نسبت به حل این مشکلات اقدام کند؛ به‌گونه‌ای که واحد کتابفروشی توجیه اقتصادی پیدا کند و به‌سادگی به‌عنوان یک شغل انتخاب شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد: 75 درصد فعالیت نشر در تهران متمرکز است و سهم بقیه مناطق کشور، 25 درصد است؛ دولت در این زمینه نیز باید به منظور ایجاد توازن میان پایتخت و سایر مناطق کشور بکوشد. بدون تردید این کوشش باید صرف ایجاد کتابفروشی‌ در سایر مناطق به‌ویژه مناطق محروم شود.

آموزگار توضیح داد: وقتی تمرکز فعالیت‌های نشر عمدتاً در پایتخت باشد، بدون تردید توزیع نیز در پایتخت شکل می‌گیرد و توسعه می‌یابد و دسترسی سایر مناطق کشور به دلیل فقدان یا کمبود کتابفروشی‌ها، به کتاب به سهولت برای شهروندان تهرانی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه باید کتاب‌های مورد نیاز خود را از ناشرانی که عمدتاً در تهران متمرکزند، تهیه کنند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در چنین شرایطی و در غیاب یک سیستم توزیع کارآمد، با توجه به تجربه چندین دهه‌ای که از عملکرد سازمان پُست در دست است و قادر است به‌دور‌ترین مناطق کشور محموله بفرستد، باید از این امکان به نحو احسن استفاده شود تا کتاب‌ها به دست مصرف‌کنندگان شهرستانی نیز برسد.

این فعال عرصه نشر، ادامه داد: بدون تردید هزینه پُست تاثیر بسزایی در چگونگی این اقدام خواهد داشت؛ بنابراین، اگر هزینه پُست محموله‌های محتوی کتاب و مطبوعات اندک یا حتی رایگان باشد، خلاء سیستم توزیع را می‌‌تواند پُر کند. چنانچه که در گذشته نیز این روش در رابطه با محموله‌های پُستی کتاب و مطبوعات انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: چنانچه دولت درباره صدور پروانه نشر تجدیدنظر کند و نشر را به‌عنوان یک مقوله حرفه‌ای در نظر بگیرد و از طرف دیگر دولت بکوشد در سایر مناطق کشور به‌ویژه مناطق محروم مبادرت به تاسیس و ایجاد کتابفروشی‌های متعدد کند، در این صورت هم از عدم توازن تمرکز فعالیت در پایتخت با سایر مناطق کاسته خواهد شد و هم سیستم توزیع مناسب سراسری شکل خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها