جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
مشیت علایی: بزرگترین مشکل اهل‌قلم دشواری چاپ آثارشان است/ ضرورت حل مشکلات مالی و معیشتی نویسندگان

مشیت علایی، مترجم و پژوهشگر معتقد است که چاپ نشدن آثار روشنفکران باعث منزوی و افسرده شدن آنان در سال‌های گذشته شده است. وی به ایبنا گفت: هنرمندان و نویسندگان لطمه‌های روحی فراوانی از این بابت دیده‌اند. چاپ نشدن کتاب‌ها و مشکلات مالی اهالی قلم را یاید از اصلی‌ترین مشکل نخبگان در سال‌های اخیر دانست.

علایی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر ارائه پیشنهاد نخبگان در امور اجرایی کشور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: روشنفکران مانند همه اقشار و طبقات جامعه مشکل دارند. به گمانم در مسایل مالی باید مشکلات معیشتی و بیمه این قشر را حل کرد و امکانات دولتی را در اختیارشان گذاشت.

این مترجم افزود: معتقدم مشکل اصلی اهل قلم و روشنفکران چاپ آثارشان است. برخی نویسندگان به دلیل چاپ نشدن آثارشان طی سال‌های گذشته، دچار افسردگی شدند و لطمه‌های روحی دیدند. در عین حال که می‌توان به سادگی مشکلات آنان را حل کرد.

صاحب کتاب «دایره‌المعارف زیبایی شناسی» اضافه کرد: دولت می‌تواند اهل قلم را از این تنگنا خارج کند. به گمانم بسیاری از کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر جلو چاپ آثارشان گرفته شد و به قول جوان‌های امروزی به آنها گیر می‌دادند، از خط قرمز‌ها عبور نکردند و می‌شد مجوز انتشارشان را صادر کرد.

وی توضیح داد: دولت می‌تواند پدیدآورندگان کتاب را از این تنگنا خارج کند، به ویژه پدیدآورندگان آثار ترجمه و تحقیقی‌. یکی دیگر از مشکلاتی که باید به آن رسیدگی شود، بحث اقتصاد نشر است که البته نظر کارشناسان در این مورد راهگشاست. نمی‌دانم راه حل مشکلات اقتصادی نشر، توزیع کاغذ ارزان است یا معافیت مالیاتی یا موارد دیگر اما باید به شیوه‌های درست این مشکلات را از پیش رو برداشت.

مترجم کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی» گفت: اهداف بخش مالی را می‌توان با نظرات ناشران برآورده کرد. مسایلی مانند نظارت و ممیزی را نیز می‌توان با تساهل و تسامح و تعامل به سامان رساند.

مشیت علایی مترجم و پژوهشگر  و از آثار او می‌توان به «دانشنامه زیبایی شناسی»، «صدای پرشور» و «بعد از نقد نو» اشاره کرد.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:


گفت‌وگوها با احمد پوری، عبدالحسین فرزاد، علیرضا قزوه، علی باباچاهی، رضا اسماعیلی، منصور اوجی، اکبر اکسیر، کاظم سادات اشکوری، مفتون امینی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی و کاوه میرعباسی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط