سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
یحیی دهقانی: در گروه «همگامان نشر» دنبال مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی هستیم

یحیی دهقانی، یکی از نامزدهای انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تولید، توزیع و تناقض حمایت‌های دولتی را از مشکلات عمده صنعت نشر دانست و گفت: به‌منظور انسجام فعالیت‌ها و وحدت رویه، گروه همگامان نشر را با شعار «مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی» تشکیل داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از میان 15 نامزد انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، هیاتی پنج‌نفره متشکل از فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار، فرهاد تیمورزاده، محمدحسن محمدی و یحیی دهقانی، با هدف انسجام فعالیت‌ها و وحدت‌رویه اتحادیه، گروهی را تحت عنوان گروه «همگامان نشر» تشکیل داده‌اند؛ «مشارکت‌جویی، اندیشه‌ورزی و خرد جمعی» شعار این گروه است.

یحیی دهقانی، یکی از نامزدهای انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و از اعضای این گروه، در این باره اظهار کرد: شعار مذکور با توجه به مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد و موانعی که در مسیر پیشبُرد اهداف صنعت نشر کشور احصاء کرده‌ایم، انتخاب شده است.

وی توضیح داد: در گروه «همگامان نشر» مشکلات نشر را در سه بخش «تولید»، «توزیع» و «تناقض حمایت‌های دولتی» بررسی کرده‌ایم. معتقدیم بروز موانع موجود در بخش «تولید» علل مختلفی دارد که از آن میان می‌توان به نوسان بهای کاغذ اشاره کرد.

مدیر انتشارات مبتکران با اشاره به مشکلات بخش «توزیع»، گفت: سالیان سال است که با تغییر مدیریت‌ها و روی کار آمدن مدیر جدید در عرصه فرهنگی، موضوع پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی مطرح می‌شود. با وجود این همچنان با این مشکل مواجه هستیم! از طرف دیگر بخش فرهنگی کشور در اثر کمبود ویترین کتاب، آسیب‌های جدی خورده است.

وی تأکید کرد: در گروه «همگامان نشر» و به یاری خداوند در صورت انتخاب، می‌کوشیم راهکار جدی و کاربردی به‌منظور رفع معضلات مذکور ارائه دهیم.

این نامزد انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، درباره بخش سوم مشکلات عرصه نشر، تحت عنوان «تناقض در حمایت‌های دولتی» گفت: دولت برای حمایت از تولید و توزیع کتاب در کشور، بودجه در اختیار دارد. بنابراین، باید این بودجه به صورت مناسب و بدون سلیقه‌گرایی به بخش‌های مختلف فرهنگی تخصیص یابد.

وی در ادامه سخنانش، توضیح داد: در دوره‌ای، ناشران و کتابفروشان خواستند که دولت، یارانه کاغذی را حذف کند اما در مقابل، درخواست کردند این بودجه را به شکل دیگری در اختیار صنف نشر قرار دهند؛ بنابراین، از مسئولان و متولیان فرهنگی کشور می‌خواهیم تا این بودجه را نه به بخش‌های دیگر بلکه به صورت مناسب‌تر و سازماندهی شده‌تر در اختیار اهالی نشر قرار دهند.

دهقانی با بیان این‌که متاسفانه وجود همین مشکلات باعث شده است که بسیاری از ناشران از این حرفه دست بکشند و به شغل دیگری رو بیاورند، عنوان کرد: اگر بتوانیم مشکلات مذکور را حل کنیم، به رونق اقتصادی در عرصه نشر خواهیم رسید.

مدیر انتشارات مبتکران با اشاره به سایر اهداف گروه «همگامان نشر» گفت: خوشبختانه در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اعضای کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها از ظرفیت علمی و تخصصی بالایی در عرصه نشر برخوردارند؛ در نظر داریم زمینه توسعه فعالیت‌های این اعضا را نسبت به گذشته فراهم‌تر کنیم تا در راستای غنی‌سازی محتوای کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها گام بردارند.

این عضو فعلی هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: در گروه «همگامان نشر» می‌کوشیم تا زمینه ارتقای هویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای صنعت نشر کشور را فراهم کنیم؛ چرا که معتقدیم صنعت نشر کشور صنعتی فراگیر و ملی است.

دهقانی در پایان سخنانش، گفت: می‌کوشیم در دوره جدید فعالیت‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی موجود میان صنف نشر نسبت به اتحادیه را از میان برداریم.

*در این باره بخوانید:
1- پایدار: اتحادیه می‌تواند نقشی موثر در تصویب و اجرای قوانین بالادستی حوزه نشر داشته باشد/ پیشرفت کشور مستلزم آزادی بیان، قلم و نشر است (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط