سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
بیگی‌حبیب‌آبادی: نخبگان در کشورهای توسعه‌یافته حقوق ویژه‌ دارند/ رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن حق مولفان از آثار آنان استفاده می‌کنند

پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی معتقد است که مانند کشورهای توسعه یافته، نخبگان در ایران باید از امکانات خاصی بهره‌مند شوند. مثلا هنگامی که نخبه‌ای شعری می‌سراید، رسانه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، ولی حقوقی برای آنان قائل نمی‌شوند.

بیگی‌حبیب‌آبادی درباره پیشنهاد رییس‌جمهوری مبنی بر این که «نخبگان برای رونق بخش‌های مختلف چه نظری دارند؟»به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نخبگان باید از مزایای ویژه دولتی استفاده کنند که تاکنون از چنین امکاناتی بهره‌مند نبوده‌اند. در اغلب کشورهای اروپایی و توسعه یافته نخبگان «پاویون» حساب می‌شوند، ولی در ایران چنین نیست.

وی افزود: در ایران هرگز نخبگان نتوانسته‌اند به طور عادلانه و یکسان از امکانات دولتی برخوردار باشند، اما هنگامی که نخبه‌ای به طور نمونه شعری می‌سراید، رسانه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند و حقوقی هم برای آن‌ها قائل نمی‌شوند.

شاعر شعر «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه» توضیح داد: اگر بخواهیم سخنان رئیس جمهوری درباره بهبود اوضاع محقق شود، باید با برنامه‌ای سنجیده و فراگیر نخبگان را در عرصه هنر و ادبیات شناسایی کنیم. در اغلب کشورهای توسعه‌یافته «نخبگان» افراد ویژه جامعه محسوب می‌شوند. شاید برخی اوقات‌ جشنواره‌ای برگزار و از آن‌ها تقدیر و تجلیل شود، اما این مساله هیچ وقت به طور رسمی دایمی و پی‌گیرانه شکل نگرفته است.

«غریبانه»(مجموعه شعر)، «حماسه‌های همیشه» (3جلد)، «گل، غزل، گلوله»، «آینه در غبار» (تأملی در تذكره‌های شعر فارسی)، «گزیده ادبیات معاصر» (دفتر 26) و «آن همیشه‌سبز» (مثنوی دفاع مقدس)، از جمله کتاب‌های بیگی‌حبیب‌آبادی‌ است. 

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:

گفت‌وگوهای احمد پوری، عبدالحسن فرزاد، علیرضا قزوه، علی باباچاهی، رضا اسماعیلی، منصور اوجی، اکبر اکسیر و کاظم سادات اشکوری و مفتون امینی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط