دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۷
انتشار «شاهنامه، شاهِ نامه‌ها» با مقالاتی از رحیم رضازاده ملک

کتاب «شاهنامه، شاهِ نامه‌ها» منتشر شد. این کتاب شامل هشت مقاله انتقادی از زنده‌یاد رحیم رضازاده ملک در حوزه شاهنامه‌شناسی و شاهنامه پژوهی است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ «شاهنامه، شاهِ نامه‌ها» آخرین کتاب زنده‌یاد رحیم رضازاده ملک، مصحح، پژوهشگر و تاریخنگار معاصر (درگذشته در سال 1389) است که چندی پیش از سوی انتشارات طهوری روانه کتابفروشی‌ها شد. مخاطبان رضازاده ملک را بیشتر به دلیل تصحیح و انتشار کتاب «دبستان مذاهب» و همچنین پژوهش‌هایش درباره تقویم ایران در دوره‌های مختلف تاریخی می‌شناسند. 

کتاب شامل هشت مقاله است به ترتیب با عناوین «دیباچه شاهنامه ابومنصوری»، «مقدمه فردوسی بر منظومه شاهنامه»، «مزدک بامدادان در شاهنامه»، «آفرین رستم، کیخسرو را»، «یاد رودکی در شاهنامه»، «شصت و سه سالگی فردوسی»، «اسکندر در شاهنامه» و «ببر و ببریان». همچنین زنده‌یاد رضازاده ملک در یادداشت خود در ابتدای کتاب هدف از انتشار این مقاله‌ها را توضیح داده است.
عمده بحث مولف در این مقالات یادآوری اشکالات و ایرادهایی است که «شاهنامه»های منتشر شده با تصحیح افراد مختلف در بازار کتاب ایران موجود است. موضوع هر مقاله از عنوان آن کاملا مشخص است. 

در بخشی از یادداشت ابتدایی رضازاده ملک بر این کتاب می‌خوانیم: «در سال‌های اخیر می‌بینم که نااهلان نسبت به شاهنامه میراث گرامی و عزیز فردوسی را مایه شهرت غیر موجه خود قرار داده، بی‌آنکه زحمتی درخور بکشند تا معنی و مفهوم پیام فردوسی را دریابند، تا غلط‌های شاهنامه را ــ که عمدتا به واسطه ضعف معلومات یا شتاب استکتاب کنندگان حادث شده است ــ تصحیح کنند و نهایتا نسخه‌ایی از شاهنامه را پیش‌رو می‌گذارند و با پس و پیش گذاشتن ابیات، یا بیت‌هایی را از متن به حاشیه و یا از حاشیه به متن نقل کردن و احیانا ذکر اینکه مثلا فلان کلمه در نسخه (اخ) مالیده و در نسخه (کخ) ماسیده، آمده شاهنامه را به عنوان «مصحح» و «کوشنده» و «اهتمام ورزنده» در چندین و چند مجلد به چاپ می‌سپارند... شاهنامه خواندن مشکل و شاهنامه چاپ کردن بسیار بسیار بسیار مشکل‌تر است.» 

«شاهنامه، شاهِ نامه‌ها» نگاشته رحیم رضازاده ملک با شمارگان 550 نسخه، 216 صفحه و بهای15 هزار تومان از سوی انتشارات طهوری روانه کتابفروشی‌ها شد. انتشارات طهوری همچنین یکی دیگر از کتاب‌های منتشر نشده زنده‌یاد رضازاده ملک با عنوان «کیهان شناخت»‌ را نیز در نوبت نشر دارد. 

«دانشنامه‌خیامی»، «ترانه‌های خیام، گوهر اندیشه جوهر فلسفه»، «عمر خیام قافله‌سالار دانش»، «مجموعه سه جلدی هوای تازه»، «تبین و تدوین قواعد املای فارسی»، «بلور کلام فردوسی»، «گویش آذری: متن و ترجمه و واژه‌نامه رساله روحی انارجانی» در حوزه زبان فارسی و تاریخ ادبیات ایران و تصحیح «تنکلوشا»، «زین الاخبار» و «دبستان مذاهب» در حوزه تصحیح متون، نام شماری از آثار منتشر شده رضازاده ملک است. 

همچنین نام برخی آثار منتشر شده این پژوهشگر فقید در حوزه‌های تاریخ‌نگاری و پژوهش درباره تقویم ایرانی به این شرح است: «حیدرخان عمواوغلی، چکیده انقلاب»، «سوسمار الدوله»، «تاریخ روابط ایران و ممالک متحده آمریکا»، «ایران و ایرانیان» و «تاریخ مشروطه ایران بر اساس اسناد بریتانیا» در حوزه تاریخ‌نگاری و «پژوهش تقویم‌های ایرانی»، «گاهشماری»، «زیج ملک» و «در معرفت تقویم» در حوزه تقویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها