پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
امینی: تيراژ هزارتايي انگيز‌ه‌اي براي مولف نمي‌گذارد/ مشكل مميزي در يك‌سال اخير تقريبا حل شده

مفتون امینی، ممیزی، شمارگان و مشکلات توزیع کتاب را دلایل رکود اقتصاد فرهنک مي‌داند و مي‌گويد: شمارگان هزار تایی نفعی برای مولفان ندارد و انگيزه آنان را براي كار مي‌گيرد. به باور این شاعر، مساله ممیزی در یک سال اخیر به افق‌های روشنی رسیده و تقريبا حل شده است.

 یدالله مفتون امینی، درباره سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر لزوم پیشنهاد نخبگان براي اداره امور کشور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به اعتقاد من سه موضوع در حوزه کتاب و بحران‌های آن دخیل است؛ نخست مشکل ممیزی است که به نظر می‌رسد در یک سال اخیر تقریباً حل شده، دوم پخش کتاب و سوم قیمت آن. در میان دو مشکل آخر نیز قیمت کتاب موضوع عمده محسوب می‌شود. همچنين کتابی که با شمارگان هزار نسخه چاپ می‌شود، نفعی برای شاعر و نويسنده ندارد و سودش صرفا به ناشر می‌رسد و انگيزه‌اي براي مولف باقي نمي‌ماند.

شاعر «اکنون‌های دور» اضافه کرد: کسانی که کتاب می‌فروشند هم باید اجاره ماهانه، هزینه برق، و نظافت و مالیات شهرداری را از کارشان پرداخت کنند. به همین دلیل فروش کتاب‌های نفیس نیز برایشان صرف نمی‌کند و مجبور می شوند اغلب لوازم‌التحریر بفروشند یا بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسند که مغازه‌شان را به خدمات رایانه‌ای تغییر دهند.

وی افزود: این در حالی است که چاپ کتاب‌های(PAPER BACK)هنوز در اروپا رایج است. این اصطلاح را برای کتاب‌هایی به کار می‌برند که در قطع جیبی و با کاغذ کاهی ارزان قیمت چاپ می‌شود تا اغلب مخاطبان بتوانند آن را بخوانند. حتی کتاب‌های دوریس لسینگ، برنده نوبل ادبیات را هم که برایم از اروپا آوردند، به همین شکل چاپ شده بود. در ایران طی سال‌های اخیر مردم به کتاب‌هایی گرایش یافته‌اند که زینتی است. آن‌ها این کتاب‌ها را می‌خرند و می‌گویند در کتابخانه‌هایمان نگه می‌داریم.

این شاعر پیشکسوت توضیح داد: من همواره در حیرت و تردیدم که چه می‌توان کرد. پیشنهادم به رئیس جمهوری و مدیران جدید فرهنگی این است که کارشناسانی در حوزه چاپ و نشر باید این وضع را تحلیل کنند تا به نتیجه برسند. مثلا اگر بتوان شرکتی دایر کرد تا کامیون‌ها در برگشت از مقصدشان خالی برنگردند و به شهرستان‌ها کتاب ببرند، شاید در این مساله گشایشی حاصل شود.

شاعر «دریاچه» افزود: خوب است دولت موسسه‌ای دایر کند تا کتاب‌ها با توزیع و پخش درست و منظم به شهرستان‌های مختلف بروند. همچنین می‌توان برای انجام این کار بودجه‌ای را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد یا برخی اداره‌های مرتبط با کتاب را مجبور کرد که درصدی از بودجه آن را بپردازند. همچنین دولت نمایندگانی را نیز از ناشران برای همکاری در این موضوع در نظر بگیرد.

یدالله مفتون‌امینی در شهرک شاهین دژ در حومه تبریز به دنیا آمده است. وی پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در زادگاهش به تهران آمد و در رشته حقوق قضایی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

«اکنون‌های دور»، «دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشیقلی کروان»، «فصل پنهان»، «تاکستان احتمال»، «سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «نهنگ یا موج»(گزینه کولاک و انارستان)، «شب 1002»، «شب هزار و دو»، «سرمه‌فام و خط نستعلیق» و «من و خزان و تو» از جمله آثار منتشرشده‌ این شاعر هستند.

امینی قبل از انقلاب شاعری غزلسرا بود که در سال‌های اخیر به سرودن شعر بی وزن روی آورد. به تازگی چاپ دوم «سپیدخوانی روز» این شاعر از سوی نشر ثالث منتشر شده است. 

پیشینه این پرونده در ایبنا:

گفت‌وگوهای احمد پوری، عبدالحسین فرزاد، علیرضا قزوه، علی باباچاهی، رضا اسماعیلی، منصور اوجی، اکبر اکسیر و کاظم سادات اشکوری را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط