دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
قزوه: مردم برای کتاب مانند سینما و استخر هزینه کنند/ لزوم تخصیص یارانه کتاب در سبد کالای خانواده

علیرضا قزوه، شاعر معتقد است که دولت برای رونق بخشیدن به کتابخوانی باید ماهانه دست‌کم 50 هزار تومان بن یا کارت کتاب بدهد و مردم با آن صرفا کتاب بخرند، نه این‌که آن را برای خرید لوازم‌التحریر خرج کنند. به باور این شاعر، مردم باید برای کتابخوانی مانند رفتن به سینما و استخر هزینه کنند

قزوه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب(ایبنا) در پاسخ به این پرسش که «در قبال سخنان اخیر رئیس جمهوری که گفتند نخبگان برای بهبود اوضاع در حوزه‌های مختلف پیشنهاد بدهد، چه ایده‌ای را برای رونق یافتن وضع کتاب ارائه می‌کنید؟» عنوان کرد: دولت باید بتواند از ناشران ضعیف حمایت کند. ناشرانی که سالانه چند کتاب بیشتر منتشر نمی‌کنند، اما این آثار جزو آثار درخشان محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: دولت همان‌طور که در زمینه‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف به مردم کارت هدیه می‌دهد، باید ماهانه دست‌کم 50 هزار تومان بن یا کارت کتاب صادر کند تا مردم کتاب بخرند نه این‌که آن را خرج تهیه لوازم‌التحریر کنند.

شاعر مجموعه شعر «مولا ویلا نداشت» توضیح داد: باید فضایی فراهم باشد تا مردم همان‌گونه که گرفتن کارت استخر و سینما را جزو ضروریات می‌دانند، بن و کارت کتاب را هم به همین اندازه لازم و ضروری بدانند. دولت هم موظف است برای مردم کارت کتاب صادر کند. با این کار شاید وضع کتابخوانی تغییری بکند و بازار کتاب تقویت شود.

این شاعر ادامه داد: به گمانم یارانه ناشران نباید قطع شود و از دیگر سو دولت، مردم و به ویژه کارمندان را موظف کند کتاب را در سبد خانواده قرار دهند؛ به طور مثال همان گونه که به آنها در مناسبت‌های مختلف برنج و روغن و ارزاق می‌دهد، کارمندان کشوری را ترغیب کند هر ماه کتاب بخرند. این کار با صادر کردن کارت و هدیه دادن بن و کارت کتاب انجام‌پذیر است و باعث می‌شود، فرزندان خانواده‌ها با کتاب آشنا شوند و کتاب بخوانند.

علیرضا قزوه، شاعر و غزلسرا متولد گرمسار است. نخستین شعرهای او در دهه 60 در مجموعه «مولا ویلا نداشت» منتشر شد و نام او را سر زبان‌ها انداخت. وی مدتی رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان بود. از میان دیگر کتاب‌های او می‌توان «با کاروان نیزه»، «من می‌گویم، شما بگریید»، «از نخلستان تا خیابان»، «دو رکعت عشق»، «قطار اندیمشک و ترانه‌های جنگ» و «صبح بنارس» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط