سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
سعید بیابانکی: کتابخانه شخصی‌ام 3000جلد کتاب دارد/ کتاب خواندن با چای، پولکی و تخمه جابانی!

سعید بیابانکی شاعر است و اهل طنز؛ خصلت اصفهانی ها این است دیگر...اهل ادب و طنازی! اما قصه کتابخانه شخصی او داستان دیگر است. کتابخانه‌ای با سه هزار عنوان کتاب. خودش می‌گوید: البته این همه کتاب‌هایم نیست.بخشی اصفهان است و بخشی دیگر در محل کارم؛ کم جایی است دیگر...!

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حمید بهشتی: سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز شناخته شده کشور در گفت‌وگویی صمیمانه با موضوع «کتابخانه شخصی من» عنوان کرد: کتابخانه شخصی من تقریبا از زمان دانشجویی شکل گرفت که ابتدا با کتاب‌های درسی و کم کم با کتاب‌ها و رمان‌های مورد علاقه‌ام پربارتر شد و در حال حاضر در کتابخانه شخصی‌ام در خانه حدود  سه هزار جلد کتاب موجود است که طبیعتا بیشترین و پرمراجعه‌ترین کتاب‌هایم، کتاب‌های شعر، اعم از کلاسیک و معاصر است.

بیابانکی یکی از معضلات اساسی خود را کمبود فضای مناسب برای نگهداری کتاب در خانه عنوان کرد و گفت: مشکلی که گریبانگیر همه علاقه‌مندان به کتاب است نبود فضای کافی برای کتاب در خانه است؛ به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از کتاب‌هایم را که به حدود 600 عنوان می‌رسد در زادگاهم اصفهان و بخش دیگری از آنها را در محل کارم در حوزه هنری نگهداری می‌کنم و  با هربار جابه‌جایی خانه، بخشی از کتاب‌های کتابخانه شخصی‌ام را به مدرسه یا مسجد محله قبلی اهدا می‌کنم.

امانت از کتابخانه شخصی
این طنزپرداز در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «آیا از کتابخانه شخصی‌تان، کتاب هم امانت می‌دهید؟» گفت: بله، از کتابخانه شخصی‌ام بسیار کتاب امانت داده‌ام، اما از آنجا که هربار با امانت دادن کتاب‌هایم، دیگر اثری از آنها ندیدم، تصمیم گرفتم که کتاب‌هایم را هدیه کنم تا ثواب هم داشته باشد!

عضویت درکتابخانه
وی ادامه داد: من عضو کتابخانه مرکزی حوزه هنری هستم و از منابع آن استفاده می‌کنم اما به‌طور کلی زیاد اهل مطالعه در کتابخانه نیستم و ترجیح می‌دهم کتاب را در خانه بخوانم و کتابی را که برای خواندن انتخاب می‌کنم، امانت نمی‌گیرم و ترجیح می‌دهم آن را بخرم؛ مگر در مواقعی که آن کتاب نادر باشد.

کتابخوانی به شیوه درازکش
بیابانکی در تشریح شیوه مطالعه و کتاب خواندنش گفت: هر فردی شیوه خاصی برای خواندن کتاب دارد؛ برخی روی زمین و برخی پشت میز می‌نشینند اما من دوست دارم هنگام خواندن کتاب دراز بکشم و تخمه جابانی  یا چای با نبات و پولکی اصفهان بخورم.

10 کتابی که همه باید بخوانند
سعید بیابانکی در ادامه این گفت‌وگو از 10 کتاب به عنوان کتاب‌هایی که هر فرد باید بخواند نام برد که این آثار عبارتند از- «دیوان حافظ»، «بوستان »، «گلستان»، «مثنوی معنوی»، «دیوان شمس تبریزی»، «شاهنامه فردوسی»، «هفت پیکر نظامی»، «لیلی و مجنون»، «مجموعه آثار سهراب سپهری» و «مجموعه آثار چخوف».

وی در پایان گفت: به خانواده‌های ایرانی پیشنهاد می‌دهم روزانه 15 دقیقه را برای مطالعه در خانه اختصاص دهند؛ فکر می‌کنم خانواده‌ها می‌توانند در کنار زمانی که برای دیدن فیلم و سریال‌های مختلف می‌گذارند، این مدت کوتاه را به مطالعه بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها