شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۵
«سنت روشنفکری در غرب؛ از لئونارد تا هگل» به چاپ چهارم رسید

کتاب «سنت روشنفکری در غرب؛ از لئونارد تا هگل» نوشته جیکوب برونوفسکی و بروس مزلیش با ترجمه لی‌لا سازگار به چاپ چهارم رسید. نویسندگان در این کتاب به روشنفکران و جریان‌های روشنفکری در غرب و چگونگی نهادینه شدن کار فکری روشنفکران در جوامع پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «سنت روشنفکری در غرب؛ از لئوناردو تا هگل» به چاپ چهارم رسید. این کتاب در زبان اصلی خود در سال 1975 به چاپ رسید. نخستین چاپ ترجمه فارسی نیز در زمستان 1379 در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نویسندگان در این کتاب به روشنفکران و جریان‌های روشنفکری در غرب و چگونگی نهادینه شدن کار فکری روشنفکران در جوامع پرداخته است. 

این کتاب که اکنون به عنوان اثری کلاسیک در دانشگاه‌ها و مجامع فلسفی غرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی مختصری از سیر اندیشه‌ها و منظومه فکری متفکرانی تاثیرگذار در غرب است که توانستند مسیر گذشته را از آینده متمایز سازند. 

روش نگارشی نویسندگان در این است که دستاوردها و ابداعات متفکران و اندیشمندان تاثیرگذار را در زندگی روزمره و احوالات شخصی آنها بررسی کنند. این کتاب به‌گونه‌ای تاریخ اندیشه‌هاست و مهم‌ترین ویژگی آن از تالیفات مشابه در این است که کنش و واکنش اندیشه‌‏های اجتماعی و علمی روشنفکران در بستر تاریخی آنها بررسی شده است. 

کتاب سه بخش و 26 فصل دارد. بخش نخست با عنوان «دنیای رو به توسعه از لئوناردو تا گالیله» شامل هشت فصل است: «لئوناردو و زمانه او»، «دولت‌ـ‌شهرهای ایتالیا»، «ماکیاولی»، «تامس مور»، «اراسموس و اومانیست‌ها»، «اصلاح دین»، «انقلاب علمی» و «عصر الیزابت». 

بخش دوم کتاب با عنوان «عصر مخالفت منطقی از کرامول تا روسو» نیز شامل هشت فصل است: «انقلاب پیرایشگران»، «انجمن سلطنتی»،‌ »هابز و لاک»، «روش دکارت»،‌ »نقش پاسکال و بل»، «ولتر: علم و هجو»، «مونتسکیو» و «روسو». 

و در نهایت بخش سوم کتاب با عنوان «انقلاب‌های بزرگ از اسمیت تا هگل» شامل 10 فصل است: «انقلاب صنعتی»، «انجمن ماه بازرگانان و متخصصان»، «آدام اسمیت»، «بنجامین فرانکلین»، «تامس جفرسون و انقلاب آمریکا»،‌ »انقلاب فرانسه و پیامدهای ناپلئونی آن»، «ادموند برک»، «جرمی بنتم»، «رابرت اوئن» و «کانت و هگل». 

انتشارات آگاه چهارمین چاپ «سنت روشنفکری در غرب؛ از لئونارد تا هگل» را با شمارگان هزار و 100 نسخه، 722 صفحه به‌بهای 45 هزار تومان منتشر کرده است. چاپ پیشین (سوم) این کتاب در سال 1387 با قیمت 9 هزار و 500 تومان عرضه شده بود. برای مطالعه فایل PDF صفحات نخستین این کتاب اینجا را کلیک کنید. 

جیکوب برونوفسکی تاریخنگار حوزه تاریخ اندیشه و مازلیش نیز ریاضی‌دانی علاقه‌مند به حوزه‌های فلسفه علم و ادبیات است. «عروج انسان»، «ارزش‌های انسانی در قلب علم» و «عقل سلیم علم» نام دیگر کتاب‌های ترجمه شده از جیکوب برونوفسکی به فارسی است اما جز این کتاب، اثر دیگری از مازلیش به فارسی منتشر نشده است. 

از دیگر ترجمه‌های لی‌لا سازگار نیز می‌توان به «سرشت تلخ بشر: جستارهایی در تاریخ اندیشه‌ها» اثر آیزایا برلین، «نظریهٔ هنجارگذار و روابط بین‌الملل» و «نظریه هنجارگذار و آینده نظم جهانی» هر دو اثر اندرو لینکلیتر و «رویای خرد: تاریخ فلسفه غرب از یونان باستان تا رنسانس» اثر آنتونی گاتلیب اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها