چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
اقبال‌زاده: مرادی کرمانی بر دو نسل نویسندگی اثر گذاشته است

شهرام اقبال‌زاده با بیان اینکه صمیمیت و صداقتی که در آثار مرادی کرمانی موج می‌زند، آنها را جذاب و دلنشین کرده است، گفت: زبان ساده، روشن و گویا همراه با جملات کوتاه، شیوا و دلنشین بدون این که از میزان صمیمت داستان چیزی کم کند از زندگی مردم می‌نویسد در حالی که به هیچ وجه دچار روزمرگی نمی‌شود و این ویژگی‌هاست که آثار وی را برجسته می‌کند.

شهرام‌ اقبال‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ویژگی‌های آثار هوشنگ مرادی کرمانی و اینکه چرا به عنوان نامزد اندرسن معرفی شد و آثارش مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما فکر می‌کنند همه کارها براساس روابط انجام می‌شود، درحالی که درباره انتخاب هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه اندرسن این طور نبود.

این نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر اینکه نگاهمان باید ملی و جهانی باشد، افزود: نکته مسلم این است که ویژگی‌های آثار مرادی کرمانی است که او را برجسته می‌کند و شانس موفقیت ما را در جهان افزایش می‌دهد. لذا معرفی بجا و درست هوشنگ مرادی کرمانی سبب شد که وی در حال حاضر جزو پنج نویسنده برتر جهان قرار گیرد و این به منزله این است که این پنج نفر شانس برگزیده‌ شدن را به عنوان بهترین نویسنده جهان به یک نسبت دارند و کم و بیش در یک سطح هستند. معرفی مرادی کرمانی برای جایزه اندرسن سبب شد که این نویسنده و ایران باهم پرآوازه شوند و این موضوع افتخاری است برای همه نویسندگان ایرانی.

وی افزود: مرادی کرمانی نویسنده‌ای است که بیش از همه نویسندگان، آثارش به زبان‌های زنده دنیا مانند انگلیسی، آلمانی، هلندی و کره‌ای ترجمه شده  و بیشتر داستان‌هایش جزیی از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در بیشتر کشورهای جهان است.

اقبال‌زاده درباره ویژگی‌های آثار مرادی کرمانی گفت: اولین شرط دل‌نشین بودن یک اثر، صمیمانه بودن و صادقانه بودن آن است که این ویژگی در آثار مرادی کرمانی موج می‌زند. زبان ساده، روشن و گویا همراه با جملات کوتاه، شیوا و دلنشین بدون این که از میزان صمیمت داستان چیزی کم کند از زندگی مردم می‌نویسد در حالی که به هیچ وجه دچار روزمرگی نمی‌شود و این ویژگی‌هاست که آثار وی را برجسته می‌کند.

وی افزود: دومین ویژگی، کم صدا بودن آثار مرادی کرمانی است. ما در داستان‌های وی هرگز نمی‌بینیم که دسته‌ای یا افرادی از اقشار مختلف جامعه تخریب شوند. مرادی کرمانی در آثارش با نگاهی یکسان به همه می‌نگرد، هرچند آدم‌های خوب و بد وجود دارد اما مرادی کرمانی با خشم به هیچ کس نگاه نمی‌کند؛ ضمن اینکه تشخص فردی از جمله ویژگی‌هایی است که در آثارش وجود دارد اما نقد اجتماعی هم همراه با طنز شیرین در پشت پرده آثارش دیده می‌شود و زهر تلخ‌ترین موضوعات را گرفته و با نگاهی انسانی و متعالی به موضوعات نگاه می کند، او به نوعی منتقد وضعیتی است که در اطرافش وجود دارد و خواستار اصلاح آن است.

نویسنده «ارج نامه» ادامه داد: در واقع وی در آثارش نه شعار می‌دهد نه نسخه‌نویسی می‌کند و در پشت طنز به ظاهر ساده‌اش طنز عمیقی است که خواننده می‌تواند پی ببرد که چه مشکلاتی در سطح جامعه وجود دارد که باید اصلاح شود. او درحالی که به رئال‌نویسی و واقع‌گرایی مشهور است در آثارش دو اثر فانتزی هم مانند «نه تر نه خشک» دارد. 

این مترجم و منتقد ادبی گفت: مرادی کرمانی با اتکا به ادبیات کهن ما نگاه‌ نو و تازه‌ای به روایت داستانی و جهان دارد که در عین حالی که شیوایی دارد از پشتوانه ادبیات کهن نیز بهره گرفته است. وی از ادبیات کهن و فرهنگ عامیانه به خوبی استفاده کرده است. کوتاه بگویم که ایشان نویسنده‌ای بومی، ملی و جهانی است.

اقبال‌زاده گفت: مرادی کرمانی، جدا از اینکه نویسنده خوبی است انسانی شریف و دوستی پرعاطفه هم هست. با نگاهی اجمالی به پیشینه ادبیات کودک در ایران می‌بینیم وی توانسته یک شخصیت ماندگار به نام «مجید» خلق کند که در ذهن مردم حک شده است.

وی با بیان اینکه مرادی کرمانی به ادبیات کودک هویت و تشخص بخشیده است، افزود: حمایت و توجه به ادبیات کودک لازمه تلاش و توجه نهادهای مدنی، خلق ادبی (که مرادی کرمانی انجام داده است) و بیان نقد و نظرات (که وظیفه منتقدین است) است. مرادی کرمانی با آثارش به ارتقا و پیشرفت ادبیات کودک ایران کمک کرده و بر دو نسل از نویسندگان به طور مستقیم و غیرمستقیم اثر گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها