پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
شیخ‌رضایی: مرادی کرمانی خالق رئالیسم اجتماعی است

حسین شیخ‌رضایی، پژوهشگر معتقد است سبک نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی‏ رئالیسم اجتماعی به حساب می‌آید که نه خیلی ایدئولوژیک و شعار زده و نه چندان روشنفکری، فرم‌گرا و دور از ذهن توده‌های مردم است.

 شیخ رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره هوشنگ مرادی کرمانی اظهار کرد: اگر به لحاظ تاریخی نگاه کنیم مرادی کرمانی بنیانگذار و پیشرو در سبک خاصی از ادبیات داستانی کودک ایران است. این سبک به دلیل تفاوت‌هایی که با سبک‌های دیگر دارد کاملا متمایز است.

این عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: مرادی کرمانی چه قبل و چه بعد از انقلاب هیچ وقت به سمت نگارش ایدئولوژیک نرفته و در کارهایش نمی‌توان پیام‌هایی را یافت که باب روز و باب طبع کسانی باشد که به ادبیات سفارشی کودک و نوجوان می‌پردازند.

شیخ‌رضایی با بیان اینکه آثار مرادی کرمانی خیلی روشنفکرانه نیست گفت: فرم داستان یا شگردهای داستان موضوعی است که زیاد در آثار مرادی کرمانی مطرح نیست. وی یک نویسنده غریزی نویس و ذاتی ‌نویس است و بلد است خوب روایت کند و بسیاری از روایات او ریشه در تجربیات زندگی و مسایلی دارد که آنها را حس کرده و با آنها سروکار داشته است.

وی افزود: زندگی مرادی کرمانی در روستا سبب شده که سبک واقع‌گرایانه و طنز تلخ در آثارش به وضوح دیده شود، نوعی واقع‌گرایی اجتماعی که بیانگر زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه است که با امرار معاش روزمره‌شان درگیرند. حضور این آدم‌های حاشیه‌ای در اجتماع در ادبیات امروز ما تا حد زیادی مدیون آثار مرادی کرمانی است.

شیخ‌رضایی در پاسخ به این سوال که آیا در جامعه ما به اندازه کافی به نویسندگان کودک و نوجوان خوب و صاحب‌ سبک پرداخته شده است یا خیر گفت:  ما در کشور، نویسندگان بسیار خوبی داریم، مخصوصاً نویسندگان نسل جوانی که آثار بسیار خوبی را بر پایه و اصول داستان‌نویسی تولید می‌کنند؛ آنها نویسندگانی هستند که با تکنولوژی‌های روز دنیا و سبک‌های مختلف داستان‌نویسی آشنایی دارند و از طرفی نیازهای نوجوان امروز را می‌شناسند و آثار خوبی تولید می‌کنند اما در جامعه چندان به آنها توجه نمی‌شود و دیده نمی‌شوند. این موضوع به این دلیل است که بطورکلی ادبیات کودک در جامعه ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

این پژوهشگر تصریح کرد: هوشنگ مرادی کرمانی از جمله نویسندگان ایرانی است که توانسته زبان و فرهنگ ایرانی را در خارج از کشور و مرزهای این سرزمین مطرح کند و تا به‌حال چه در حوزه بزرگسال و چه در حوزه کودک کسی نتوانسته این کار را انجام دهد. آثار مرادی کرمانی تا کنون در بیش از 20 کشور جهان مانند ترکیه، سوئد و دانمارک نمود پیدا کرده است تا آنجا که حتی بسیاری از آثار و داستان‌های وی در نظام آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برخی از این کشورها جا دارد.

شیخ‌رضایی گفت: از طرفی آثار مرادی کرمانی تاثیر بسیار چشمگیری بر سینما داشته است و هر نویسنده‌ای نمی‌تواند تا این اندازه در رسانه‌های تصویری و در بین مخاطبان نفوذ کند.

شیخ رضایی «قصه‌های مجید» را یکی از بهترین آثاری عنوان کرد که مرادی کرمانی خلق کرده است. وی در این باره گفت: ویژگی منحصر به فرد این داستان، خلق شخصیت ماندگار و ادبی برای مخاطبان است. نویسندگان بسیاری، شخصیت‌های ادبی را در داستان‌هایشان خلق کرده‌اند اما نتوانسته‌اند یک کاراکتر ماندگار خلق کنند که شناخته شود و تبدیل به جزئی از فرهنگ عمومی مردم شود؛ اما مرادی کرمانی با شخصیت‌های «مجید» و «بی‌بی» این کار را انجام داد و اگر نبود، ادبیات ما از داشتن این کاراکترها محروم می‌شد.

شیخ‌رضایی ادامه داد: به نظر من مرادی کرمانی خالق رئالیسم اجتماعی است که نه خیلی ایدئولوژیک و شعارزده است نه خیلی روشنفکر و فرم‌گرا و دور از ذهن توده‌های مردم.

وی افزود: من همیشه «قصه‌های مجید» را دوست داشتم چون در طول چند سال با یک شخصیت خاص تداوم دارد و مخاطب به راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و در خاطر مردم باقی می‌ماند. بعد از آن نیز کتاب «شما که غریبه نیستید این نویسنده را بسیار می‌پسندم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها