دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
ناشران غیرخصوصی دچار روزمرگی شده‌اند/  از چاپ کتاب‌های جدید استقبال نمی‌‌شود

کامران شرفشاهی، نویسنده کودک و نوجوان با بیان این‌که اوضاع چاپ و نشر چندان مساعد نیست، گفت: مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از ناشران سبب شده آنها از چاپ کتاب‌های جدید استقبال نکنند. با وجود نهادها و ارگان‌های متعددی که خود را متولی فرهنگ معرفی می‌کنند و وجود ناشران غیرخصوصی، جای تاسف دارد که آثار بسیاری از نویسندگان منتشر نمی‌شود.

 شرفشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این‌که اوضاع نشر مساعد نیست، عنوان کرد: از آغاز بحران کاغذ، رفته رفته شاهد رکود عظیمی در صنعت نشر کشورمان هستیم. از طرفی این افزایش ناگهانی و غیر متعارف قیمت کاغذ با دست‌اندازی‌های دلالان و مافیایی که در بازار نشر وجود دارد همراه است، از سوی افزایش تورم به صورت عمومی هم سبب شده هزینه همه خدمات مربوط به نشر افزایش سرسام‌آوری پیدا کند.

شرفشاهی ادامه داد: در چنین موقعیتی افزایش قیمت کتاب‌ها هم پاسخگوی هزینه تمام شده ناشران نیست و ما شاهدیم که به تدریج اغلب ناشران به تدریج به طور رسمی و غیر رسمی از حوزه نشر کناره‌گیری و در کارهای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

وی اضافه کرد: امروزه کتاب نمی‌تواند سرمایه اولیه خود را برگرداند و چون اغلب ناشران از سرمایه چندانی برخوردار نیستند، رفته رفته شاهد کم فروغ شدن فعالیت ناشران در سطح کشور هستیم و این نکته را در کاهش شمارگان و عناوین کتاب‌ها شاهدیم.

نویسنده «نخل‌های سرخ» افزود: از سویی دیگر می‌بینیم بسیاری از کتاب‌ها با وجود این‌که با شمارگان بسیار اندک مانند 100 یا 200 نسخه منتشر می‌شود اما باز هم نمی‌توانند مانند کتاب‌هایی که در گذشته منتشر می‌‌شدند در فاصله کوتاهی به چاپ دوم یا سوم برسند.

وی یادآوری کرد: زمانی که بازار وضعیت نرمال‌تر داشت و قیمت کتاب‌ها با قدرت خرید مردم منطقی‌تری بود، جامعه آن‌چنان رغبتی به خرید کتاب نداشت چه رسد به حالا. از طرفی در آن زمان اغلب ناشران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌شدند اما اکنون نه تنها قدرت خرید مردم کاهش یافته و جامعه توان خرید کتاب به نرخ‌های جدید را ندارد، حمایتی هم از سوی نهادهایی که خود را متولی فرهنگ می‌دانند، وجود ندارد.

شرفشاهی عنوان کرد: ناشران، دیگر جرات ریسک کردن و سرمایه‌گذاری روی آثار تالیفی نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان را ندارند، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از ناشران سبب شده آنها از چاپ کتاب‌های جدید استقبال نکنند و این مساله سبب شده تا این روزها بسیاری از نویسندگان و شاعران، در به‌ در به دنبال ناشری باشند تا اثرشان را به چاپ برساند. با وجود نهادها و ارگان‌های متعددی که خود را متولی فرهنگ معرفی می‌کنند و همچنین وجود ناشران غیرخصوصی، جای تاسف دارد که آثار بسیاری از نویسندگان منتشر نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که معمولاحق‌التالیف نویسندگان کتاب بین 8 تا 20 درصد قیمت اثر است، افزود: ، امروزه بسیاری از شاعران و نویسندگان حاضرند بدون دریافت حق‌التالیف کارشان را چاپ کنند اما با وجود این بازهم ناشران تمایلی به انتشار اثر ندارند و این یک شکست فرهنگی است که در جامعه ما رخ داده است و ادامه این وضعیت تبعات نامطلوب فرهنگی در بر خواهد داشت که در درجه اول دود آن به چشم نویسندگان، شاعران و پدیدآورندگان می‌رود.

شرفشاهی تاکید کرد: با این‌که ناشران غیرخصوصی امکانات فراوان‌تری دارند و انتظار می‌رود قدم به میدان بگذارند، گرفتار نوعی روزمرگی شده‌اند و یک سری مسایل غیرفرهنگی بر آنها حاکم است که مانع از آن می‌شود تا نقش فعال و کاربردی‌تری در حوزه نشر ایفا کنند.

وی افزود: این مسائل سبب دلسردی نویسندگان و شاعران و فعالان حوزه نشر می‌شود و دیگر رغبتی برایشان باقی نمی‌ماند که به خلق اثر جدید بپردازند زیرا آثار قبلی‌شان هنوز در انتظار انتشار هستند.

شرفشاهی درباره آخرین اثرش با عنوان «فصل تماشا» توضیح داد: این اثر در بردارنده 10 قطعه شعر در قالب چهارپاره با مضامین مذهبی، اجتماعی و آموزشی است که قرار بود توسط انتشارات دانش‌نگار منتشر شود اما توافق حاصل نشد و معلوم نیست بالاخره چه ناشری آن‌را منتشر خواهد کرد. همچنین کتاب دیگری هم با عنوان «مهمانی خدا» برای کودکان و نوجوانان سروده‌ام که شامل 10 قطعه شعر در قالب چهارپاره است و به موضوعات مربوط به ماه مبارک رمضان می‌پردازد اما تا کنون ناشری آن‌را منتشر نکرده است.

کامران شرفشاهی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، در سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا  درجه لیسانس در رشته ارتباطات در این شهر سپری کرد. وی علاوه بر حضور در عرصه رسانه‌ها تاکنون دبیری و مدیریت همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد ادبی و فرهنگی هنری را بر عهده داشته و کتاب‌های متعددی نیز از او به چاپ رسیده که از میان آثار او می‌توان به کتاب‌های فصل آبی پرواز، سبز و سپید و سرخ، بانوی آینه‌ها، دانای مهربان، حماسه جاودان، آبروی آب، به پیشواز سپیده، دسترنج (۲جلد)، گزیده اشعار، ضیافت نور، سرزمین ستاره و زیتون و سایه سیاه سقوط اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها