پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
آذرنوش: افرادی داد می‌زنند ما برای شما کتاب می‌نویسیم!/ ضرورت تشدید احکام قضایی برای کتابسازی

آذرتاش آذرنوش، عضو هیات علمی دانشگاه تهران برای پیشگیری از بروز پدیده کتابسازی، ایجاد بانک اطلاعاتی را مفید دانست و گفت:‌ در معرفی و گرامیداشت متخلقان و مولفان پویا نیستیم. تلاش بیشتر در این حوزه و پیگیری‌های قضایی متخلفان می‌تواند از انتشار مصادیق کتابسازی جلوگیری کند.

دکتر آذرنوش در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوع کتابسازی اظهار کرد: پدیده کتابسازی از قرن دوم هجری وجود داشته و به معنای جمع‌آوری اطلاعات از منابعی مانند سایت‌‌های اینترنتی و کتاب‌‌های سایر مولفان است، بنابراین فاقد هر نوع زاییدگی و ابداع است.

وی با اشاره به رواج پدیده کتابسازی در کشور افزود:‌ کتابسازی به معنای جمع‌آوری منبع و بازسازی آن‌ها در قالب یک کتاب است. 

خیلی‌ها دلشان می‌خواهد نویسنده شوند
آذرنوش،‌ با اشاره به ریشه‌های بروز پدیده کتابسازی گفت: بسیاری از افراد دلشان می‌خواهد نویسنده شوند، افرادی که استاد ندیده‌اند و فقط برای دریافت امتیاز، با جستجو در پایگاه‌های اینترنتی به تولید کتاب اقدام می‌کنند.

مترجم کتاب «موسیقی الکبیر فارابی» در ادامه اظهار کرد:‌ در حال حاضر در خیابان انقلاب هستم و با پدیده‌ای شگرف و باور نکردنی مواجهم؛ افرادی داد می‌زنند که بیایید ما برای شما کتاب می‌نویسیم! کار این افراد جمع‌آوری متن‌هایی از فضای مجازی و اعمال تغییرات ظاهری و انتشار آن‌ها است. البته باید توجه داشت که پدیده کتابسازی در کتابفروشی‌ها نیز دیده می‌شود. 

لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی از برنامه مولفان
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، درباره راهکار‌های پیشگیری از بروز این پدیده گفت:‌ در معرفی و گرامیداشت متخلقان و مولفان پویا نیستیم. تلاش بیشتر در این حوزه می‌تواند از انتشار مصادیق کتابسازی جلوگیری کند. 

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ناشر، مولف و آثار در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی از برنامه مولفان، در هر سه حالت پیش‌خبر، در حین تالیف و بعد از انتشار می‌تواند به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه عمل کند. ایجاد چنین بانک اطلاعاتی با تربیت نیروی متخصص برای بررسی آثار تولیدی امکان دارد. 

مولف کتاب «راه‌های نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان عرب جاهلی» افزود: مولف، بعد از انتشار کتابش با نقد‌های مختلفی مواجه می‌شود که بعد از مدتی فراموش می‌‌شوند. بانک اطلاعاتی می‌تواند پایگاهی برای بایگانی نقد‌های یک اثر باشد. 

برای کتابسازان حکم‌های بازدارنده صادر شود 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: پیگیری قضایی کتابسازان نیز می‌تواند در پیشگیری از ادامه این روند موثر باشد. در حال حاضر بعد از اثبات انتشار یک مصداق کتابسازی در بازار،‌ در بعد پیگیری حقوقی آن فقط کتابساز به جمع‌آوری کتاب‌هایی که تولید کرده محکوم می‌شود، حکمی که به هیچ وجه بازدارنده نیست.

وی گفت: نمونه‌های متعددی از رونویسی پایان‌نامه‌های دانشگاهی صورت می‌گیرد، که در برخی دانشگاه‌های کشور  این تخلف بیشتر دیده می‌شود.

‌آذرتاش در پایان درباره گستردگی پدیده کتابسازی اظهار کرد‌: کتابسازی در همه کشور‌ها احتمال بروز دارد اما در کشور‌های صاحب صنعت نشر پیشرفته با وجود ناظر‌ان قوی، این پدیده کمتر رخ می‌دهد، نظارتی که ناراحت‌کننده نیست بلکه با رضایت همراه است.

مروری بر پرونده 
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با تاکید بر انجام پژوهش درباره موضوع کتابسازی گفت که نمی‌توان براساس تک مشاهده‌ها به اثبات وجود پدیده کتابسازی رسید. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با سیروس علیدوستی را  
 اینجــــــــــا بخوانید.

دانشیار دانشکده برق و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است، کتابسازی تولید «خزف» جای «لعل» و نتیجه رواج تفکر بساز و بفروشی در بین اهالی نشر است. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با سیدمحمدتقی روحانی رانکوهی را اینجــــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها