سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

جمشید کیان‌فر، مدیر خانه نقد ایران فعالیت‌های خانه نقد ایران را به دور از هر گونه انحصارطلبی و مرزبندی سال‌های اخیر میان اهالی قلم توصیف کرد و به ایبنا گفت که همه نویسندگان ،‌هنرمندان و پژوهشگران این موسسه را خانه خود بدانند چرا که هدف، آشتی با نخبگان جامعه است.

 کیان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: موضوعی که مد نظر خانه نقد ایران قرار دارد، نقد کتاب است و این‌که چگونه می‌شود نقد کرد و این مقوله چه اسلوبی دارد. نقدی که مد نظر ماست، ممکن است در نشست‌ها مطرح یا به صورت مکتوب به مخاطبان ارائه شود. 

وی درباره برنامه‌‌های پیش‌رو  برای آشتی نویسندگان و پژوهشگران با خانه کتاب و سرای اهل‌ قلم توضیح داد: طبیعتاً خانه نقد بدون اهالی قلم معنایی ندارد. اگر اهالی قلم را به گروه خاصی محدود کنیم، دچار نوعی باندبازی و انحصار طلبی می‌شویم  که این خواسته ما نیست. 

این پژوهشگر ادامه داد: برنامه ما این است هرکتابی را که مجوز نشر برایش صادر شده و مراحل انتشار را گذرانده مد نظر قرار دهیم و به این ترتیب نه تنها می‌خواهیم اهالی قلم با خانه کتاب آشتی کنند، بلکه این موسسه فرهنگی را خانه خود بدانند. بی‌تردید بدون این عزیزان نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. 

مدیر خانه نقد ایران با ابراز رضایت از برگزاری نخستین جلسه نقد در سرای اهل قلم اظهار کرد: به هر حال هرکاری اوج و حضیضی دارد که نمی‌توانیم آن‌را نادیده بگیریم. ممکن است برای برگزاری برنامه‌ای، همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و افراد صاحب‌نظر و شناخته‌شده‌ای را هم دعوت کنیم اما نتیجه آن جلسه مطابق میل‌مان نباشد. به هر حال سعی می‌کنیم در گزینش افراد برای دعوت به برنامه‌ها، دقت زیادی داشته باشیم. 

این پژوهشگر با انتقاد از تصوری که نقد را خرده‌گیری می‌داند، اضافه کرد:  متاسفانه باور نادرستی وجود دارد که نقد را بد و بیراه گفتن به پدیدآورنده یک اثر یا برخی نظریات می‌داند. این موضوع نشان می‌دهد که برخی هنوز ماهیت نقد را به درستی نمی‌شناسند. 

وی درباره همکاری خانه نقد با استادان و اعضای انجمن نقد ادبی ایران و فعالان دانتشگاهی این عرصه دانشگاه گفت: منتظر مهرماه و بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم. همان‌طور که می‌دانید تنها دو نشریه نقد دانشگاهی داریم. ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم و از تجربه استادان صاحب‌نظر در زمینه نقد استفاده می‌کنیم. اگر وجود این عزیزان را نادیده بگیریم، باید بگوییم ما هم نقد را نمی‌شناسیم. 

خانه نقد ایران با هدف استفاده از ظرفیت‌های نخبگان با تجربه و فعال عرصه نقد کتاب و براساس کاستی‌های حوزه نقد در ایران به تازگی از سوی موسسه خانه کتاب آغاز به کار کرده است.

جمشید کیان‌فر چندی پیش از سوی نجفعلی میرزایی، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، مسئولیت خانه نقد ایران را عهده‌دار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط