شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
مهدی محقق: تنزل جایگاه نقد به دلیل تنزل اخلاق در جامعه است

مهدی محقق، نویسنده، ادیب و شارح کتاب‌های فلسفی با بیان این‌که متاسفانه نقد از جایگاه اصلی‌اش که احترام به علم و خالق علم است، فاصله گرفته است، گفت: نقد باید توام با احترام و علم باشد.

محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این باره اظهار کرد: اگر بخواهیم علم و فرهنگ در مملکت ترقی کند، باید به نویسندگان با احترام برخورد شود. متاسفانه اکنون در برخی موارد شاهدیم که برخی نقدها توام با بی‌احترامی به صاحبان آثار است.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که وقتی ناقد با کلمه اشتباهی در آثار نویسندگان مواجه می‌شوند، سریع علیه صاحبان آنان جبهه می‌گیرند و به شیوه‌ای رفتار می‌کند که گویا نویسندگان بدهکار آنها هستند. در حالی‌که نقد باید براساس توصیه‌های فرهنگ اسلامی، توام با احترام باشد.

این نویسنده با ذکر مثالی بر ضرورت توام بودن نقد با احترام تاکید کرد و گفت: محمد‌بن زکریای رازی در کتاب «الشکوک علی جالینوس» به نقد کتاب‌های جالینوس پرداخته است؛ وی در ابتدای این اثر به جالینوس با لحنی احترام‌آمیز چنین نوشته است «حقی که جالینوس بر گردن من دارد از حق یک ارباب بر گردن برده‌اش بیشتر است» خب وقتی در گذشته نقد و به‌مراتب نویسندگان چنین جایگاهی داشته‌اند چرا باید اکنون نقد به صورت فحاشی و بی‌احترامی صورت بگیرد؟! 

محقق با بیان این‌که فرهنگ نقد در جامعه باید همراه با احترام به نویسندگان ترویج یابد، گفت: مولفی که کتابی به طور مثال با دو هزار صفحه به رشته تحریر درمی‌آورد، نباید مقامش به دلیل یک اشتباه در کتاب، پایین بیاید. متأسفانه نقد به‌تدریج از جایگاه اصلی‌اش که احترام به اثر و خالق اثر است در حال فاصله گرفتن است.

این فقیه و ادیب با بیان این‌که تنزل جایگاه نقد به دلیل تنزل اخلاق در جامعه است، عنوان کرد: نقد در جامعه ما باید با نقد اسلامی همخوانی داشته باشد.

*دراین باره بخوانید:
(1)شاکری: وقتی نقد تاثیری در تجارت کتاب نداشته باشد عملا اهمیتی پیدا نمی‌کند (اینجا)
(2)جُربزه‌دار: نشریات خانه کتاب می‌توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ نقد ایفا کنند/ نقد، چراغی فراسوی سیاستگذاران روشن می‌کند(اینجا)
(3)کیانفر: ضرورت راه‌اندازی کتابخانه تخصصی نقد(اینجا)
(4)جعفری مذهب:جامعه ما نیاز به نقد را احساس نکرده است/ پدیده‌ای به نام «اورژانس نقد»(اینجا)
(5)حسینی: آیین نقد کتاب‌های تازه‌تالیف برگزار شود(اینجا)
(6)عبدالعلی دستغیب: بسیاری از نقدها تبدیل به مدح شده‌اند/ مسئولان برای راه‌اندازی مجامع نقد کتاب بکوشند(اینجا)
(7)رفیعی: پیش‌نیازهای نقد مطلوب و مدخلی بر اخلاق نقد(اینجا)
(8)آژند: اکثر نقدها یا نان قرض دادن است یا خرده حساب شخصی/ لزوم اهتمام دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته نقد(اینجا)
(9) مهدوی‌راد: نقد باعث گسترش و سلامت نشر می‌شود(اینجا)
(10) خدایار: برای نهادینه کردن فرهنگ نقد در جامعه باید مسئولان نیز نقدپذیر باشند.(اینجا)
(11) سرشار: بعضی به دلیل نقدی که بر آثارشان نوشته‌ام بامن قهرند (اینجا)
(12) اسلامی اردکانی: کتاب‌های خوب، محصول نقدند/ اغلب نویسندگان ظرفیت پذیرش نقد را ندارند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط