یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
آژند: اکثر نقدها یا نان قرض دادن است یا خرده حساب شخصی/ لزوم اهتمام دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته نقد

یعقوب آژند، نویسنده و منتقد ادبی با بیان این‌که متاسفانه نقد در جامعه ما دارای جایگاه ویژه‌ای نیست، گفت: نقدها اغلب یا تعریف و تمجیدند به گونه‌ای که در آنها کاملاً نان قرض دادنِ برخی نقادان به نویسندگان مشهود است یا این‌که منتقدان به دلیل خرده حسابی که با برخی نویسندگان دارند، آثار را با عیوب متفاوت و گاهی غیرمتناسب، زیر سوال می‌برند.

آژند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در باره وضعیت نقد در دوران کنونی اظهار کرد: واقعیت این است که در جامعه ما اصلاً مطالعه وجود ندارد چه برسد به این‌که افراد بخواهند آثار را نقد کنند! به این معنا که متاسفانه اکنون بنا به دلایلی مانند مشکلات معیشتی و گرانی کتاب‌ها، افراد رغبت چندانی به مطالعه ندارند بنابراین، زمینه برای نقد موجود نیست.

وی ادامه داد: اکنون نقدهایی که مشاهده می‌شوند اغلب یا تعریف و تمجیدند به گونه‌ای که کاملاً نان قرض دادن برخی نقادان به اغلب نویسندگان در آنها مشهود است یا این‌که منتقدان به دلیل خرده حسابی که با برخی نویسندگان دارند، آثار را با عیوب متفاوت و گاهی غیرمتناسب، زیر سوال می‌برند.

نویسنده کتاب «فرهنگ‌های هنری ایران» افزود: در حوزه نقد نویسی و آموزش نقد، کتاب‌های فراوانی چاپ و منتشر شده‌اند اما نمی‌دانم چرا با وجود این، همچنان اشتباهات این حوزه به صورت فاحشی تکرار می‌شوند؟! 

آژند با بیان این که متأسفانه برخی نقدها آثار و صاحبان آنها را در حد افراطی یا به عرش می‌برد یا این‌که آنان را تحقیر می‌کند، عنوان کرد:‌ ما هنوز با اصول و چارچوب یک معرفی ساده کتاب آشنا نیستیم در چنین وضعیتی نباید انتظار داشت نقد در جامعه از جایگاه ویژه و ارزشی برخوردار باشد. اکنون به دلیل همین بی‌توجهی به حوزه نقد است که هر فردی به خودش اجازه می‌دهد پا در کفش این حوزه کند و خود را نقاد بنامد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان این‌که نقد علم است بنابراین ناقد باید بر آن اشراف داشته باشد، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه‌های ما در ایجاد رشته نقد اهتمام ورزند و حتی مراکز تخصصی با هدف تربیت منتقدان حرفه‌ای راه‌اندازی شوند.

*دراین باره بخوانید:
(1) شاکری: وقتی نقد تاثیری در تجارت کتاب نداشته باشد عملا اهمیتی پیدا نمی‌کند (اینجا)
(2) جُربزه‌دار: نشریات خانه کتاب می‌توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ نقد ایفا کنند/ نقد، چراغی فراسوی سیاستگذاران روشن می‌کند (اینجا)
(3) کیانفر: ضرورت راه‌اندازی کتابخانه تخصصی نقد (اینجا)
(4) جعفری مذهب:جامعه ما نیاز به نقد را احساس نکرده است/ پدیده‌ای به نام «اورژانس نقد» (اینجا)
(5) حسینی: آیین نقد کتاب‌های تازه‌تالیف برگزار شود(اینجا)
(6) عبدالعلی دستغیب: بسیاری از نقدها تبدیل به مدح شده‌اند/ مسئولان برای راه‌اندازی مجامع نقد کتاب بکوشند (اینجا)
(7) رفیعی:پیش‌نیازهای نقد مطلوب و مدخلی بر اخلاق نقد (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط