سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
منشی‌زاده: کارگاه شعر برای عده‌ای نان دارد/ جلسات و کارگاه شعرخوانی از روی بیکاری است

کیومرث منشی‌زاده معتقد است که برپایی کارگاه شعر نیز مانند کندن قنات در دوره میرزا آقاسی است که می‌گفت: «این قنات‌ها اگر برای ما آب نداشته باشد، برای شما که نان دارد!». جلسات شعرخوانی و کارگاه شعر از بیکاری‌ است.

منشی‌زاده،‌ شاعر پیشکسوت در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: میرزا آقاسی، عده‌ای را به حفر قنات گماشته بود، چند نفری نزد او آمدند و گفتند این قنات‌هایی که دستور حفرش را داده‌اید آب ندارند. او در پاسخ گفت: «اگر برای ما آب نداشته باشد برای شما که نان دارد!». ماجرای برگزاری کارگاه‌های شعر هم چیزی شبیه به این موضوع است.

شاعر مجموعه شعر «ساعت سرخ در ساعت25» افزود: کارگاه شعر و شعرخوانی هر دو کاری است از روی بیکاری. البته کار شعر از نظر فیزیکی کار محسوب می‌شود یعنی کاری است زاییده کارمایه و در تعریف درست‌تر انرژی را تبدیل به کار می‌کند.

شاعر مجموعه شعر «قرمزتر از سفید» اضافه کرد: تمدن مدلول کارهای عبث است. کسانی که تنبل بودند و نمی‌خواستند کار کنند چرخ را اختراع کردند. کسی هم که 80 سال سن دارد چاه درست می‌کند، در حقیقت با کارش تمدن ایجاد می‌کند. 

این شاعر توضیح داد: یک فیلسوف آلمانی به نام شوپن هاور که به فیلسوف سیاه معروف است و نیچه و دیگران جزو اقمار او به حساب می‌آیند می‌گوید: «کائنات خیلی مزخرف است» اما عرب‌ها می‌گوید: «تعرف الاشیاء به اضدادها» یعنی هر چیزی با ضدش شناخته می‌شود. بنابراین چون کائنات بیشتری نداریم، نمی‌توانیم بگوییم این کائنات خوب است یا بد.

منشی‌زاده یادآور شد: کائنات در یک دهم ثانیه به وجود آمد و بلافاصله در مدت زمانی اندک چهار هزار سال نوری گسترش یافت. هر کس بگوید این کائنات مزخرف است، حرف باطلی زده، چون عمر آدمی بسیار کوتاه است و در حقیقت ما در دنیای صغیره و کبیره زندگی می‌کنیم. اگر بخواهیم با نگاه آن فیلسوف آلمانی درباره کارگاه‌های شعر سخن بگوییم، لاجرم باید بگوییم که کارگاه‌های شعر کاری بیهوده و عبث است که به وجود آمدن تمدن را تعریف می‌کند.

منشی‌زاده را به‌ دلیل به‌کار بردن اعداد و نشانه‌های ریاضی در شعرهایش به «شاعر ریاضی» می‌شناسند. از کتاب‌های او می‌توان به مجموعه شعر «قرمزتر از سفید» و مجموعه طنز «از روبه‌رو با شلاق» اشاره کرد. این شاعر در سال‌های اخیر به سرودن شعرهایی موسوم به شعر رنگی روی آورده ‌است.

آخرین کتاب این شاعر «ساعت سرخ در ساعت 25» نام دارد که چند سال پیش از سوی انتشارات نگیما منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط