دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
خانه «خبرنگاران کتاب ایران» خبرنگاری کتاب را حرفه‌ای‌تر می‌کند

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره اهداف راه‌اندازی خانه «خبرنگاران کتاب ایران» گفت: این خانه می‌تواند حرکت خبرنگاری کتاب ایران را حرفه‌ای‌تر و از حقوق این گروه دفاع کند.

نجفعلی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این باره اظهار کرد: خانه‌دار شدن خبرنگاران کتاب ایران در خانه کتاب، مهم‌ترین گام تاریخ خبرنگاری کتاب ایران است. این خانه قرار است با حمایت مستقیم از قشر تأثیرگذار و تعیین‌کننده خبرنگاران کتاب ایران، عرصه رسانه کتاب را فعال‌تر از همیشه کند.

وی توضیح داد: با کمک خبرنگاران کتاب در یک حرکت منسجم رسانه‌ای، وضعیت کتاب ایران در حوزه‌های مختلف شناسایی، سپس برای نقد و واکاوی آسیب‌های عرصه‌های مدیریت دولتی و خصوصی کتاب، فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی و سیاستگذاری این حوزه گام‌های رو به جلو برداشته خواهد شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به این پرسش که «خانه خبرنگاران کتاب ایران در عرصه کتاب و خبرنگاران حوزه کتاب تا چه اندازه موثر خواهد بود؟» گفت: برداشت و استنباط من این است که عرصه خبرنگاری کتاب با مبنا قراردادن توسعه مهارتی و افزایش توانمندی‌های خبرنگاران در نقد و واکاوی و روشنگری کتاب ایران می‌تواند چهره و بنیاد کتاب ایران را دستخوش تحول مثبت کند و شالوده‌های برنامه‌های کتاب کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد.

میرزایی ادامه داد: خبرنگاران عرصه کتاب در غیاب جامعه فعال و منسجم و تبدیل شدن به  قهرمانان حاشیه‌ساز و دور شدن از عرصه اصلی فعالیت‌شان آسیب جدی دیده‌اند. این خانه می‌تواند حرکت خبرنگاری کتاب ایران را حرفه‌ای‌تر و از حقوق این طبقه دفاع کند.

وی توضیح داد: خانه خبرنگاران کتاب ایران، خانه اصناف نیست. بلکه محلی برای توسعه مهارت‌ها و هماهنگ‌سازی میان خبرنگاران عرصه فرهنگ و اندیشه و کتاب است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به این پرسش که «خانه خبرنگاران کتاب ایران چه اقداماتی را در دستور کار خواهد داشت؟» گفت: خانه خبرنگاران کتاب باید بکوشد با شکل‌دهی به انجمن خبرنگاران کتاب ایران کمک کند. همچنین باید تلاش کند هویت خبرنگاری کتاب در ایران شکل رسمی به خود بگیرد و در همه جا به عنوان جامعه تخصصی رسانه‌ای ثبت شود و نقش و حقوق آن‌ها به رسمیت شناخته شود.

میرزایی افزود: تشکیل صندوق حمایت از خبرنگاران کتاب و تشکیل بانک اطلاع‌رسانی خبرنگاران کتاب یکی از اهداف خانه خبرنگاران کتاب ایران است.

وی ادامه داد: کمک به تخصصی‌ شدن و مهارتی و حرفه‌ای‌تر شدن کار خبرنگاران کتاب باید به‌گونه‌ای شکل گیرد که شاهد تغییر و انتقال‌های آن‌ها به دیگر حوزه‌ها نباشیم. خانه خبرنگاران کتاب ایران می‌کوشد در این راستا گام بردارد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب توضیح داد: در این خانه نشست‌های تخصصی با کمک خبرنگاران کتاب در عرصه کتاب و کارگاه‌های تخصصی خبرنگاری کتاب برگزار خواهد شد.

میرزایی بیان کرد: به همت خانه خبرنگاران کتاب ایران به‌تدریج کار خبرنگاران کتاب به حوزه نقد کتاب و مدیریت کتاب خواهد انجامید. به‌گونه‌ای که خبرنگاران کتاب منتقدان کتاب و عرصه کتاب خواهند شد.

وی افزود: البته فعالیت‌های گسترده‌ای برای این طبقه تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز در کار کتاب در نگاه آینده‌گرای این خانه دیده شده است. امیدوارم با حمایت خود خبرنگاران فرصت این اتفاقات برای مدیریت خانه کتاب فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط