دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
برگزیده کتاب سال: حرکت مجلات خانه کتاب به سمت نقد، درک مخاطب را عمیق می‌کند

سیدپیروز هویدا مرعشی، نویسنده و برگزیده سی و یکمین جایزه کتاب سال، نقدمحور شدن مجلات کتاب‌ماه را فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ نقد در جامعه دانست و گفت: بدون تردید هیچ کاری بدون نقد به نحواحسن پیش نمی‌رود و حرکت مجلات خانه کتاب به سمت نقد، درک مخاطب را عمیق خواهد کرد.

هویدا مرعشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از فصلنامه شدن کتاب‌های‌ماه خانه کتاب، ابراز خرسندی کرد و گفت: با فصلنامه شدن مجلات کتاب‌ماه، دست‌اندرکاران فعال در این مجلات فرصت بیشتری برای جمع‌آوری اطلاعات جامع‌تر و کیفی‌تر در اختیار خواهند داشت. همچنین با فصلنامه شدن مجلات کتاب‌ماه، مخاطبان با اطلاعات به‌روزتری در ارتباط خواهند بود.

وی با اشاره به رویکرد جدید این فصلنامه‌ها مبنی بر «نقدمحور بودن آن‌ها» اظهار کرد: متاسفانه مردم کشور ما چندان نقدپذیر نیستند از سوی دیگر منتقدان هم به‌خوبی نقد نمی‌کنند. معتقدم همه باید بپذیریم که آثارمان هرچند بهترین باشد،  عاری از عیب و نقص نیست. بنابراین، باید نقدپذیر باشیم چرا که می‌توان از نقدهای وارده بر آثارمان برای بهبود محتوای آن‌ها در چاپ‌های بعدی بهره‌مند شد.

مترجم کتاب «رفتار مکانیکی مواد» با بیان این‌که هیچ کاری بدون نقد، به نحو احسن پیش نمی‌رود، عنوان کرد: با نقد است که انسان متوجه اشتباهاتش می‌شود و در مسیری که پیش گرفته است، پیشرفت می‌کند.

هویدا مرعشی توضیح داد: اگر آثار با نقد همراه باشند، زمینه درک عمیق مخاطبان از محتوای آثار فراهم می‌شود. همچنین فرهنگ نقد در جامعه رونق می‌یابد.

برگزیده سی و یکمین جایزه کتاب سال افزود: البته ترویج فرهنگ نقد به‌ویژه نقد اخلاقی در جامعه بستگی به این دارد که منتقدان با انواع و اصول نقد آشنا باشند؛ متأسفانه گاهی اوقات آن‌قدر نقدهای وارده، تند و تحقیرآمیرند که آثار و صاحبان آن‌ها را زیر سوال می‌برند و باعث دلسردی و بی‌انگیزه شدن مولفان می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، گاهی آن‌قدر نقدها با تعریف و تمجید همراه هستند که مولفان متوجه اشتباهاتشان نمی‌شوند. در مجموع رویکرد جدید موسسه خانه کتاب (تبدیل کتاب‌های‌ماه به فصلنامه‌های تخصصی نقد) قابل قدردانی است. امیدوارم در عمل نیز موفق عمل کند تا بستر مناسب برای ترویج فرهنگ نقد در کشور فراهم شود.

* در این زمینه بخوانید:
- برگزیده جایزه کتاب سال: با نقدمحور شدن کتاب‌های ماه، تاثیرگذاری آثار بیشتر می‌شود/اینجا را بخوانید.
- سمیع‌پور: تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه‌‌های نقد، اتفاق مبارکی است/اینجا را بخوانید.
- ضرورت تعامل کتاب فصل با «دانشگاه»، «پدیدآورنده» و «مخاطب»/اینجا را بخوانید.
- کرامتی: کتاب‌های ماه، مشکل محتوایی و ظاهری داشت/ مسئولان قبل از چاپ نمی‌خواندند/اینجا را بخوانید.
- معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود/خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد/اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط