یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
برگزیده جایزه کتاب سال: با نقدمحور شدن کتاب‌های ماه، تاثیرگذاری آثار بیشتر می‌شود

حسین حیدری‌شریف،نویسنده و برگزیده سی و یکمین جایزه کتاب سال، با ابراز خرسندی از توجه بیشتر به مقوله نقد در کتاب‌های ماه گفت: با نقدمحور شدن کتاب‌های ماه، تاثیرگذاری آثار بیشتر می‌شود.

حیدری‌شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: با نقدمحور شدن کتاب‌های ماه، کتاب‌های مفید از کتاب‌های غیرمفید تمیز داده می‌شوند و میزان تاثیرگذاری آن‌ها در جامعه ارزیابی خواهد شد.

وی ادامه داد: با این اقدام به‌حق (نقدمحور شدن کتاب‌های ماه) کتاب‌هایی که برای جامعه مفید بودند و زمینه ایجاد تحول در جامعه را فراهم کرده‌اند، معرفی می‌شوند.

حیدری شریف با بیان این‌که نقدمحوری کتاب‌های ماه باعث کاربردی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، گفت: در طول سال در کشور هزاران مقاله اغلب با هدف ارتقای رتبه علمی، منتشر می‌شوند اما متاسفانه به دلیل نبود نقد در جامعه و نظارت بر محتوای آن‌ها، فقط منتشر می‌شوند و ذره‌ای از مشکلات جامعه را حل نمی‌کنند! ‌

برگزیده سی و یکمین جایزه کتاب سال، فصلنامه شدن کتاب‌های ماه را فرصت مناسبی برای کیفی‌سازی این مجلات دانست و افزود: با نقد محور شدن کتاب‌های ماه، زمینه ترویج فرهنگ نقد اخلاقی و حرفه‌ای در جامعه فراهم خواهد شد.

مولف کتاب «فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی» در پایان گفت‌وگو افزود: به منتقدان مقالات فصلنامه‌های تخصصی نقد خانه کتاب، پیشنهاد می‌کنم بدون جانبداری و با آشنایی قبلی و جامع با اصول نقد، آثار را به بوته نقد بکشند و در نهایت کتاب‌هایی را که به معنای واقعی در جامعه تاثیرگذارند، انتخاب و نقد کنند.

* در این زمینه بخوانید: 
- (1)سمیع‌پور: تبدیل کتاب‌های ماه به فصلنامه‌‌های نقد، اتفاق مبارکی است/اینجا را بخوانید.
- (2)ضرورت تعامل کتاب فصل با «دانشگاه»، «پدیدآورنده» و «مخاطب»/اینجا را بخوانید.
- (3)کرامتی: کتاب‌های ماه، مشکل محتوایی و ظاهری داشت/ مسئولان قبل از چاپ نمی‌خواندند/اینجا را بخوانید.
- (4)معقولی: جای خالی نقد در مجلات کتاب ماه مشهود بود/خطر این که نقدها غیرعلمی شوند، وجود دارد/اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط