شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
داوری مردمی بر شکوه جایزه‌های ادبی دفاع مقدس می‌افزاید

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: اختصاص بخشی با عنوان بهترین آثار ادبی از نگاه مردم بر شکوه جایزه‌های ادبی حوزه دفاع مقدس می‌افزایند.

علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از بنیان‌گذاران جایزه‌های ادبی حوزه دفاع مقدس به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: ارزش کتاب‌های حوزه دفاع مقدس به یقین وابسته به ارزش‌هایی است که در هشت‌سال جنگ تحمیلی آفریده شد.

وی افزود: گلچین و داوری آثار این حوزه، قطعاً با اهمیت است؛ چرا که گروه بسیاری از مردم جامعه را مخاطب قرار می‌دهند. انتخاب جایزه‌هایی چون کتاب سال دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف می‌تواند زبده‌های حوزه دفاع مقدس را به جامعه مخاطبان معرفی کند. استقبال از عنوان‌های تازه‌نشر حوزه دفاع مقدس نشان می‌دهد که این موضوع هنوز در جامعه زنده است.

این سرداور جایزه‌های ادبی دفاع مقدس درباره شیوه (مردمی یا دولتی) برگزاری جایزه‌های ادبی دفاع مقدس گفت: مشارکت بخش دولتی و خصوصی همراه با هم می‌تواند باعث هم‌افزایی در این زمینه شود و باید از استعداد هر دو گروه در این زمینه بهره گرفت.

وی با بیان این‌که نمی‌توان به طور کلی نهاد‌های دولتی را از برگزاری جایزه‌های ادبی دفاع مقدس حذف کرد، افزود: برپایی این جایزه‌ها، به‌ویژه زمانی که با تدوین و نگارش کتاب با مراکز اسنادی ارتباط می‌یابد، نشان می‌دهد که نمی‌توان به حذف کامل نهاد‌های دولتی اندیشید اما در عین حال باید از ظرفیت مردم و نهاد‌های مردمی بهره برد.

شجاعی صائین درباره نحوه بهره‌مندی از توان مردمی در برگزاری جایزه‌های ادبی حوزه دفاع مقدس توضیح داد: باید در داوری‌ها تدابیری اندیشیده شود که نظر مردم را هم درباره آثار جویا شد و جایزه‌ای را برای اثر برتر از دیدگاه مردم اختصاص داد. به یقین تدابیر این‌چنینی، بر شکوه جوایز حوزه دفاع مقدس خواهد افزود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از ایده طرح جامع جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی حوزه دفاع مقدس استقبال کرد و گفت: بدیهی است قدم نخست در ثبت این طرح را نهاد‌هایی چون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که مسوولیت و رسالت بیشتری در قبال فرهنگ دفاع مقدس دارند، می‌توانند بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها