شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
نادمی: حقوق مادی آثار در نهایت باید به  جامعه بازگردد

احمد نادمی، مولف، مترجم و پژوهشگر با بیان این‌که حقوق آثار مولفان متوفی در نهایت باید به جامعه بازگردد، گفت: لازم است سعی کنیم به نقاط مثبت هر قانونی توجه کنیم چرا که احترام به قانون، احترام به خودمان است.

نادمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: قانون واگذاری حق‌التالیف آثار پدیدآورندگان متوفی بعد از گذشت 50 سال از فوت وی، چیزی نیست که تنها در ایران رایج باشد بلکه در بسیاری از کشورها شاهد اِعمال این قانون هستیم.

وی ادامه داد: در این مورد که آثار مولف، جزو داشته‌ها و سرمایه‌های وی و خانواده‌اش به شمار می‌آید، هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد اما باید بپذیریم که جامعه نیز در تولید این اثر سهم داشته است بنابراین، باید در نهایت حق‌التالیف آثار پدیدآورنده (بعد از گذشت 50 سال از فوت وی) به جامعه بازگردد چرا که این آثار سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که «آیا تصور نمی‌کنید که سلب این حق از وراث بعد از گذشت 50 سال از فوت پدیدآورنده، نوعی بی‌عدالتی محسوب می‌شود؟» گفت: هر قانونی که به دست بشریت نوشته شود، بدون تردید عاری از عیب نیست؛ هر قانونی یک سلسله محاسن دارد و یک سلسله معایب اما در هر صورت، انسان باید با قانون زندگی کند.

نادمی با بیان این‌که باید سعی کنیم بیشتر، مزیت‌های این قانون را بنگریم، گفت: معتقدم تعیین همین محدوده زمانی (50 سال) نیز برای دریافت حق‌التالیف آثار متوفی، توسط وراث نوعی احترام به مولف متوفی و خانواده وی است وگرنه در اصل این حق به جامعه تعلق دارد و باید وارد فضای عمومی جامعه شود.

وی در پایان گفت و گو با بیان این‌که لزوم حمایت از صاحبان سرمایه فرهنگی، وجود قانون مذکور را توجیه می‌کند، گفت: تصور می‌کنم احترام گذاشتن به قانون در واقع احترام گذاشتن به خودمان است. چرا که در غیر این صورت، شاهد بی‌نظمی‌های وافر در جامعه خواهیم بود. 

در این زمینه بخوانید:
- (9)کاشفی: یک حکم واحد و مطلق درباره همه آثار عادلانه نیست/اینجا را بخوانید.
- (8)سلیمی: پیشنهادم تشکیل سازمان غیر دولتی برای حمایت و مدیریت آثار مولفان متوفی است/اینجا را بخوانید.
- (7)گودینی: با قانون محدودیت زمان ارث از مولف موافقم/ اگر وارث مولف ناخلف بود، چه باید کرد؟/اینجا را بخوانید.
- (6)کاخی: با واگذاری حق‌التالیف نویسنده متوفی به ناشر مخالفم/ اگر ناشر زودتر از مولف فوت کند، تکلیف چیست؟/اینجا را بخوانید.
- (5)حسن‌بیگی: محدودیت زمانی را برای انتفاع وراث قبول ندارم/اینجا را بخوانید.
- (4)مدیر نشر بهتاپژوهش: قانون «حقوق مولف پس از مرگ» کامل است/اینجا را بخوانید.
- (3)مهدی غبرایی: حقوق آثار تا الی‌الابد باید به وراث پدیدآورنده برسد/ اینجا را بخوانید.
- (2)کارشناس حقوق نشر: محدوده زمانی برای آثار فکری، به دلیل حمایت از جامعه است/ اینجا را بخوانید.
- (1)سرشار: مخالف تعیین محدوده زمانی برای حقوق وراث نویسنده هستم/اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط