یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
حبیبی: بهترین مسیر برای برگزاری جوایز کتاب، انتخاب شده است

دبیر علمی جایزه کتاب فصل درباره بازنگری جوایز کتاب گفت: در شورای بازنگری جشنواره‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بررسی مسیرهای پیشنهادی برای برگزاری هرچه کیفی‌تر جوایز کتاب، بهترین مسیر انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «شورای بازنگری جشنواره‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» روز گذشته جدیدترین نتایج خود را درباره جوایز کتاب اعلام کرد. بر این اساس جایزه نقد کتاب، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه کتاب خلیج فارس مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی به بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپرده شد و جایزه گام اول و جوایز فصل زیر مجموعه جایزه کتاب سال قرار گرفتند.

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی جایزه کتاب فصل و عضو «شورای بازنگری جشنواره‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» در این باره اظهار کرد: در همه جای دنیا مرسوم است  وقتی مدت زمان طولانی از برگزاری فعالیت‌ یا جشنواره فرهنگی می‌گذرد، باید کار ارزیابی بر کم و کیف این فعالیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس و با هدف انتخاب بهترین مسیر برای بازدهی بیشتر و کیفی‌تر انواع جوایز کتاب جمهوری اسلامی ایران، شورای بازنگری جشنواره‌های فرهنگی شکل گرفت و نتایج خود را اعلام کرد.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل افزود: با برگزاری جلسات متعدد در این شورا تلاش کردیم فرایند برگزای جوایز مختلف کتاب جمهوری اسلامی ایران را بررسی  و درباره تأثیرگذاری آنها در میزان رشد کمی و کیفی فرهنگ کتابخوانی در کشور تبادل‌نظر کنیم.

حبیبی عنوان کرد: در طول سالیانی که جوایز مختلف کتاب جمهوری اسلامی ایران، برگزار می‌شدند، همواره پرسش‌های مکرری از سوی اغلب افراد مبنی بر این‌که «آیا برگزاری این همه جایزه کتاب ضرورت دارد؟ با توجه به صرف منابع مالی و انسانی فراوان در این جوایز، آیا شایسته نیست که این جوایز تجمیع شوند و به صورت یکپارچه و با مدیریت واحد برگزار شوند؟» مطرح بود. در این راستا و با هدف پاسخگویی به پرسش‌های از این دست، شورای مذکور شکل گرفت.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل افزود: این شورا علاوه بر بررسی جوایز کتاب تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بررسی سایر جوایز مانند جایزه فارابی و جایزه کتاب برتر دانشگاهی را نیز در دستور کار دارد.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که «سطح علمی انواع جوایز کتاب جمهوری اسلامی ایران که تاکنون شاهد برگزای آنها بودیم، چگونه بوده است؟» گفت: بدون تردید تمامی این جوایز می‌کوشند در راستای ارتقای فرهنگ کشور به‌ویژه تشویق پدیدآورندگان برای تولید آثار فاخر گام بردارند و در این راه توانسته‌اند تا حدودی موفق عمل کنند؛ البته نواقصی وجود دارد که امیدواریم در جلسات این شورا برای برون‌رفت از این مشکلات تدبیر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط