چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
چهل‌ودومین اجلاس سالانه شابک برگزار می‌شود/ وبگاه موسسه جهانی شابک به‌روز شد

چهل و دومین اجلاس سالانه isbn(شابک؛شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) شهریورماه سال جاری در استانبول برگزار خواهد شد.

روح‌الله سلطانی، مدیر امور شابک و شابم موسسه خانه کتاب با بیان این مطلب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اجلاس سالانه ISBN (شابک؛شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) هر سال با هدف همفکری کشورهای عضو در نظام‌ جهانی isbn، طرح تحولات حوزه نشر و صنعت نشر در مفهوم عام، بیان تغییراتی که نظام‌های isbn بسته به تحولات حوزه نشر باید بپذیرند،، پرداختن به دغدغه‌هایی که در دنیا در بحث اطلاع‌رسانی و تجارت حوزه کتاب و محصولات دیگر حوزه نشر وجود دارد، برگزار می شود.

وی ادامه داد: در شهریور ماه سال جاری شاهد برگزاری چهل و دومین دوره این اجلاس به میزبانی کشور ترکیه (استانبول) خواهیم بود. همچنین همزمان با برگزاری این اجلاس، اجلاس سالانه ISMN (شابم؛ شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی) برگزار خواهد شد.

مدیر امور شابک و شابم موسسه خانه کتاب با اشاره به اجلاس‌های منطقه‌ای شابک، گفت: هر ساله اجلاسیه‌های منطقه‌ای درباره شابک برگزار می‌شود که امسال اجلاس منطقه‌ای موسسات شابک ملی در تاریخ شانزدهم و هفدهم مِی (مصادف با 26 و 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری) در آمریکای لاتین در آرژانتین برگزار شد.

سلطانی ادامه داد: همچنین اجلاس منطقه‌ای دیگری با شرکت کشورهای حوزه بالکان در تاریخ بیست و هفتم و بیست و نهم مِی (مصادف با 7 و 8 خردادماه سال جاری) در کتابخانه ملی مونتنگرو و اجلاس کشورهای عرب‌زبان عضو نظام شابک در تاریخ چهارم و پنجم جون (مصادف با 16 و 17 خردادماه سال جاری) در کتابخانه ملی اردن برگزار شده‌اند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری اجلاس های منطقه‌ای مذکور گفت: آشنا شدن بیشتر اعضای موسسات شابک کشورهای آن حوزه با مباحث حوزه استاندارد شابک و رسیدن به تفاهمنامه‌هایی برای استفاده بیشتر از این استانداردها در حوزه نشر همچنین آشنا شدن اعضای جدید با استاندارد از جمله اهداف برگزاری این اجلاس به شمار می آیند.

وبگاه موسسه جهانی شابک به‌روز شد
مدیر امور شابک و شابم موسسه خانه کتاب همچنین از به روز شدن وبگاه و پایگاه اطلاعاتی موسسه جهانی شابک خبر داد و گفت: این وبگاه به نشانی isbn-international.org، اطلاعات تمام ناشران دنیا که عضو شابک هستند، در بردارد. در نسخه قبلی این وبگاه، ناشران فقط می توانستند اطلاعات کلی و دستنامه شابک را در اختیار داشته باشند. همچنین در نسخه قبلی این وبگاه، تنها کشورهایی که عضو نظام شابک بودند، می‌توانستند شناسنامه شابک هر کشوری را مشاهده کنند.

سلطانی با اشاره به ویژگی‌های نسخه جدید این وبگاه گفت: در نسخه جدید پایگاه اطلاعاتی موسسه جهانی شابک، فقط موسسات ملی شابک می‌توانند از طریق این وبگاه اطلاعات ناشران را وارد کنند و همان‌جا شابک نیز به آن‌ها اختصاص دهند.

وی ادامه داد: از طریق این وبگاه، ارسال اطلاعات ناشران عضو نظام شابک هر کشوری، به سازمان جهانی امکان‌پذیر است. همچنین ترجمه دستنامه‌های شابک به زبان‌های مختلف (حتی زبان فارسی) در این وبگاه قابل مشاهده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها