یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
نگاه ارشاد به همه ناشران بدون تبعیض است/ اراده دولت بر رفع مشکلات است

مهام میقانی، نویسنده شایسته تقدیر رمان «پیوند زدن انگشت اشاره» در بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل معتقد است که نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید به همه ناشران خالی از تبعیض است و این نگاه در برپایی جوایز یک سال اخیر نیز مشهود است.

میقانی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌، گفت: «پیوند زدن انگشت اشاره» دومین رمان من است که موضوع آن خشونت شهری علیه شهروندان و بی‌قانونی است. این رمان در وزارت ارشاد دولت قبل چند اصلاحیه خورد و در این دوره شایسته تقدیر شد. البته رمان دیگر من با عنوان «گرمازده» هم سال گذشته به دور نهایی جوایز هفت‌اقلیم و گلشیری راه یافته بود. 

وی درباره وضعیت نشر کتاب در کشور اظهار کرد: اراده خوبی برای برداشتن موانع نشر کتاب در دولت یازدهم وجود دارد اما خود این اراده هم با مشکلات و موانع زیادی روبروست. برای نمونه رمان سوم من با عنوان «ترکیب‌بندی در سرخ » تنها یک اصلاحیه داشت، هرچند من مصر بودم چند سطر آن حتماً‌ در کتاب ذکر شود، اما این اتفاق نیفتاد. به هرحال من برگزیده شدن یک اثر از انتشارات زاوش (چشمه)‌ را نگاه خوب دولت  و خالی از تبعیض دولت به همه ناشران می‌دانم.

این داستان‌نویس جوان افزود: نمی‌توانم به دولت پیشنهادی برای بهبود وضعیت نشر کتاب بدهم، چون با ساز و کار آ‌ن‌ها آشنا نیستم اما می‌‌توانم به داستان‌نویسان توصیه کنم، بدون واهمه از اصلاحیه و با رعایت خطوط قرمز، داستان‌هایشان را بنویسند و اسیر خودسانسوری نشوند. اگر این اتفاق بیفتد و داستان‌های زیادی برای دریافت مجوز نشر به وزارت ارشاد ارسال شوند،‌ می‌توانیم درباره عملکرد این وزارتخانه و به طور کلی دولت یازدهم در حوزه کتاب نظر بدهیم. 

میقانی درباره آثار جدیدش توضیح داد: رمان «ترکیب‌بندی در سرخ» پس از دریافت مجوز در نشر چشمه چاپ می‌شود. ضمن این‌که به تازگی نوشتن رمان چهارمم را هم به پایان رسانده‌ام که این کتاب نیز قرار است از سوی نشر چشمه برای دریافت مجوز نشر به اداره کتاب وزارت ارشاد فرستاده شود. 

مهام میقانی،‌ متولد 1364 داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس است. از وی تا کنون دو رمان «گرمازده» و «پیوند زدن انگشت اشاره» منتشر شده است. میقانی در نمایشنامه‌نویسی رادیویی هم تجربه دارد و یکی از آثار شناخته‌اش در این زمینه، «کتاب آشپزی من» بود که در میان فهرست نمایش‌نامه‌های رادیویی محبوب مخاطبان چند سال اخیر قرار دارد.

رمان «پیوند زدن انگشت اشاره» سال گذشته(1392) از سوی نشر زاوش منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها