چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
سرنوشت تفاهمنامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با شرکت پست

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می گوید: «اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای حمایت از ناشران و کاهش تعرفه‌های پُستی کتاب، تفاهمنامه‌ای را با شرکت پُست جمهوری اسلامی ایران در نوزدهم بهمن‌ماه سال 1392 منعقد کرد.» اما سرنوشت این تفاهمنامه چه شده است؟

محمود آموزگار، در گفت‌وگو با خبرنگار مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به مُفاد این تفاهمنامه گفت: پیش از امضای این تفاهمنامه هزینه‌های ارسال مرسولات به اقصی نقاط کشور از طریق سرویس امانت داخله (ویژه مرسولات ناشران) به ازای هر کیلوگرم، 16000 ریال بود. با امضای این تفاهمنامه به 4000 ریال کاهش یافت. البته ناگفته نماند که تنها ناشران تحت پوشش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مشمول این قانون قرار می‌گیرند و تنها دفتر پُستی شهید یوسفیان منطقه 13 پُستی در محدوده جغرافیایی این تفاهمنامه قرار دارد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: از آن‌جا که کتاب جزو کالاهای فرهنگی است و باید بیش از پیش در راستای ارتقای فرهنگ عمومی کشور گام برداشت، باید تعرفه پُست کتاب از این مبلغ نیز کمتر باشد.

وی ادامه داد: د معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیشقدم شود و با اختصاص بخش عظیمی از یارانه‌های فرهنگی خود برای حمایت از پُست، راهگشا باشد و با تمهیدات ویژه خلاء نبود سیستم مناسب توزیع کتاب  را در کشور جبران کند.

آموزگار افزود: اداره پُست این توانایی را دارد که محموله‌های کتاب را به دورترین نقاط کشور ارسال کند‎، بنابراین، پیشنهاد می‌کنم با حمایت دولت، به‌ویژه وزارت ارشاد در این زمینه از اداره پُست، حتی ارسال محموله‌های مطبوعات و کتاب رایگان شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در نظر ندارید درباره افزایش دامنه جغرافیایی این تفاهمنامه تجدیدنظر کنید و با اداره پُست در این زمینه صحبت کنید؟» گفت: بدون تردید ما نیاز به تفاهمنامه وسیع‌تر داریم؛ بدون شک امضای این تفاهمنامه گام نخست و ابتدایی برای رفع مشکلات موجود در حوزه نشر است و در گام‌های بعدی حتما درباره توسعه دایره جغرافیایی این تفاهمنامه با اداره پُست صحبت خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها