جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵
روایت پنج کوبایی که در دوران کلینتون دستگیر شدند

«این پنج کوبایی آن‌ها کیستند، چرا علیه‌شان پاپوش‌دوزی شد، چرا باید آزاد شوند» عنوان کتابی با ترجمه ناصر یکتاست که مطالب آن از نشریه «میلیتانت» که هفته‌نامه‌ای سوسیالیستی در آمریکاست، گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «این پنج کوبایی» شامل مقالات دستچین شده از صفحات نشریه «میلیتانت»، هفته‌نامه سوسیالیستی است که در سربرگش با افتخار چنین اعلام می‌دارد: «هفته‌نامه سوسیالیستی، منتشر شده در جهت منافع زحمت‌کشان» میلیتانت که متونش هم به انگلیسی و هم اسپانیایی است،‌ در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، استرالیا، زلاندنو و همچنین در سایر نقاط جهان توزیع و خوانده می‌شود. 

مقالاتی که در این کتاب چاپ شده‌اند، از میان تقریبا 200 گزارش خبری و مقاله ویژه‌ای برگزیده شده‌اند که در این نشریه ظرف 15 سال درباره پنج کوبایی منتشر شده است.

«ماری-آلیس واترز» و «مارتین کپل» (ویراستاران کتاب) در مقدمه کتاب درباره ماجرای این پنج‌ کوبایی می‌نویسند: «{این پنچ نفر} پنج کوبایی هستند که در جنوب ایالات فلوریدا ساکن بودند و همانجا کار می‌کردند، تا اینکه در سال 1998 تک‌تک‌شان در یک یورش از قبل برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده،‌ قبل از طلوع آفتاب دستگیر شدند. در آن‌زمان ویلیام کلینتون رییس‌جمهوری بود و سپس عیله‌شان پاپوش‌دوزی شد و آن‌ها را به توطئه برای جاسوسی متهم کردند. بیش از دو سال دستگیری، این پنج کوبایی - که با افتخار اعلان کردند که برای دولت کوبا کار می‌کنند- در دادگاه فدرال میامی محاکمه و به تمامی اتهامات وارده محکوم شدند و قاضی خواستار اشد مجازات شد. ... چه فعالیت‌های جنایت‌آمیزی به این پنج کوبایی نسبت داده شده است؟ فعالیت آن‌ها، سازماندهی برای نفوذ به درون گروه‌های شبه نظامی و سایر گروه‌های کوبایی- آمریکایی بود که سابقه‌ای پنجاه ساله در بمب‌گذاری، ‌ترور و سایر حملات علیه کوبایی‌ها و سایر مدافعان انقلاب کوبا دارند و آن‌ها این گونه فعالیت‌ها را هم در خود جزیره کوبا پیش برده‌اند، ‌هم در ایالات متحده در دیگر کشورها. مسولیت پنج کوبایی این بود که دولت کوبا را از وقوع آن عملیات مرگبار مطلع کرده و تلاش کنند تا در حد امکان مانع از اجرای آن‌ها شوند.» 

در این کتاب روایت این پنج نفر تا حد امکان به تفصیل بیان می‌شود. مقالاتی که در این کتاب تجدید چاپ شده‌اند، همراه با ده‌ها عکس و سایر تصاویر، از میان تقریبا 200 گزارش خبری و مقاله ویژه‌ای برگزیده شده‌اند که نشریه «میلیتانت»،‌ در نیویورک آن‌ها را ظرف 15 سال در باره پنج کوبایی منتشر کرده است. 

این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است. «چرا و چگونه واشنگتن برای پنج کوبایی پاپوش‌دوزی کرد»، «تا پیروزی ادامه می‌دهیم»، «آنگولا: نبرد برای آزادی آفریقا و آزادی‌خواهان» و « پنج کوبایی کیستند؟» به ترتیب عناوین بخش نخست تا چهارم این کتاب هستند. 

در یادداشت ناشر این اثر (نشر طلایه پرسو) می‌خوانیم: «این کتاب آیینه‌ای است که روابط اجتماعی متضاد حاکم بر دو کشور را از زاویه دید زندانی‌شدن پنج کوبایی در ایالات متحده منعکس می‌کند و با خواندن این کتاب از یک طرف با انقلاب کوبا و پنج کوبایی که ثمره آن انقلاب اجتماعی هستند، آشنا می‌شویم، از طرف دیگر، کارنامه دولت آمریکا در مقابله با آن انقلاب را می‌خوانیم.»

این ناشر در جایی دیگر می‌نویسد: «کتاب را که می‌خوانیم، رفتار سرکوب‌گرانه دولت ایالات متحده با این پنج کوبایی را در زندن می‌بینیم و می‌خوانیم که این عملکرد آن دولت بیانگر تنفرش از انقلاب کوباست... ضمنا کتاب رویدادهایی را در رابطه با زحمتکشان در درون ایالات متحده مستند می‌کند که نشان‌ می‌دهد آنچه را که دولت روا داشته، امری استثنایی نیست،‌ بلکه عملا بسط سیاست‌های داخل آن دولت به بیرون از مرزهای ایالات متحده است.» 

چاپ نخست کتاب «این پنج کوبایی آن‌ها کیستند، چرا علیه‌شان پاپوش‌دوزی شد، چرا باید آزاد شوند» با گردآوری از نشریه «میلیتانت»، ویراستاری «مارتین کپل» و «آلیس واترز» و ترجمه ناصر یکتا، ‌در 125 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 12 هزار تومان از سوی نشر طلایه پرسو چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها