چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
نویسندگی، وابسته به خواننده است نه سیاست‌های دولت/نهادهای صنفی پایه دموکراسی هستند

هفدهمين مجمع عمومی انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، پنجشنبه 22خرداد ماه برگزارمی‌شود تا اعضای هیات مدیره و بازرسان این انجمن معرفی شوند. در این زمینه با حسین شیخ‌الاسلامی، محمود برآبادی، مهدی طهوری و حدیث لزر غلامی، چهار نفر از نویسندگان در اين باره گفت و گو كرديم و نظرات آن‌ها را جویا شديم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یکی از اعضای هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک معتقد است: با توجه به این‌که ارتباط هنرمندان و نویسندگان حرفه‌ای با درآمدشان، غیرمستقیم است، دولت به خود این اجازه را می‌دهد تا در جایگاه ناشر، سرمایه‌گذار، خریدار و حتی سفارش دهنده وارد عمل شود و مداخله کند. 

انجمني با ماهيت صنفي
حسین شیخ‌الاسلامی، منتقد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان  در آستانه انتخابات مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب اعضای هیات مدیره گفت: انجمن‌های صنفی، از دوره مشروطه تاکنون، برپایه خواسته‌های صنفی بنا شده‌اند و بنابر ماهیت خود، مستقل از دولت‌ هستند اما در شرایط کنونی، مشاغلی که درآمد خود را به طور مستقیم از بازار کسب نمی‌کنند، فرصت و مجال بیشتری به دولت و متولیان دولتی می‌دهند تا در کارها و سیاست‌گذاری‌هاشان دخالت کند. 

وی در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با انجمن‌های صنفی مستقل از دولت گفت: متولیان دولتی نمی‌توانند در امور و مسایل مربوط به صنف پارچه فروش‌ها که بی‌واسطه با مردم در ارتباط اند مداخله کنند اما نویسنده، شاعر و تصویرگر، تولیدکننده و نیز خوانندگان، مصرف‌کننده محض هستند و از آنجا که ارتباط هنرمندان و نویسندگان حرفه‌ای با درآمدشان غیرمستقیم است، دولت به خود این اجازه را می‌دهد تا در جایگاه، ناشر، سرمایه‌گذار، خریدار و حتی سفارش دهنده وارد عمل شود و مداخله کند تا آنجا که 90 درصد ادبیات کودک در دهه 60 دولتی بوده است. 

به گفته شیخ‌الاسلامی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با ماهیت صنفی تلاش می‌کند تا هویت از دست رفته خود را بازیابد و حرفه نویسندگی، کاری وابسته به خواننده باشد نه به سیاست‌های دولت.
 
این منتقد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به این‌که وقتی دولت، کتابی را سفارش دهد یعنی بازار آن را نمی‌خواهد گفت: متن ادبی که بازار ندارد و مخاطب آن را نمی‌خواهد چرا باید نوشته و منتشر شود؟ چون دولت به سراغ سفارش آثاری می‌رود که خواهان ندارند. 

لزوم همكاري و تعامل با نهاد هاي دولتي
محمود برآبادی، نویسنده کودک ونوجوان ارزیابی خود از فعالیت‌های انجمن نویسندگان کودک ونوجوان طی سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به واقع کمیته حقوقی این انجمن طی این سال‌های پیگیر مطالبات نویسندگان و شاعران حوزه کودک ونوجوان بوده است، چه در خصوص پیگیری مساله بیمه و چه شکایاتی که از سوی نویسندگان و شاعران از ناشران مختلف اتفاق افتاده و همچنین در بحث همکاری با نهادهای مختلف فرهنگی به منظور حمایت از اعضا.

وی ادامه داد: کمیته فرهنگی انجمن نیز با برگزاری جلسات مختلف به واقع پیگیر مسایل و مشکلات فرهنگی اعضا از جمله بحث ممیزی کتاب‌ها در حد توان بوده است اما پیگیری مطالبات اعضای انجمن بیش از پیش باید در دستور کار قرار گیرد.

برآبادی با انتقاد از عملکرد برخی اعضای انجمن یادآور شد: به دلیل اینکه اعضای انجمن‌های صنفی در کشور ما بدون چشم داشت مالی در این‌گونه جلسات شرکت می‌کنند، برخی به طور فعال و مداوم در این انجمن حضور نمی‌یابند و گروهی از اعضای هیات مدیره زمانی‌که مسوولیتی در انجمن به‌دست می‌آورند آن‌گونه که باید در جلسات شرکت نمی‌کنند و این حضور کمرنگ اعضا در جلسات را می توان از نقاط ضعف انجمن نویسدگان کودک ونوجوان دانست.

به گفته وی به نسبت سال‌های قبل اقداماتی که در این انجمن صورت گرفته بهتر بوده است و انجمن با رویکرد مثبت‌تری به فعالیت‌های خود ادامه داده ولی می‌طلبد که این انجمن همکاری و تعامل خود با نهادهای دولتی و فرهنگی را افزایش دهد و در راستای حقوق اعضای خود بیش از پیش تلاش کند. 

كودك، فرهنگ و سرنوشت جامعه
مهدی طهوری از دیگر نویسندگان کودک و نوجوان نیز با بیان این‌که انجمن‌های صنفی نماد موفقیت هستند گفت: دموکراسی بر پایه ستون‌های مختلفی استوار است که نهادهای صنفی و NGOها پایه‌های مهمی از دموکراسی را تشکیل می‌دهند. این قضیه درباره نویسندگان کودک و نوجوان هم صادق است زیرا اتفاقات گسترده، متنوع و مبارکی در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان توسط اعضای انجمن اتفاق مي افتد. 

وی ادامه داد: این اتفاقات جنبه‌های مختلفی دارد و جنبه فرهنگی مهم‌ترین جنبه آن است که با کودک، فرهنگ و سرنوشت جامعه ارتباط دارد. بخش مهم دیگر این قضیه بخش اقتصادی آن است. در بخش اقتصادی نویسندگان کودک و نوجوان دچار ضعف‌های عدیده‌ای هستند و حداقل کاری که انجمن می‌تواند برایشان انجام دهد مشاوره و احقاق حقوق از دست رفته آن‌هاست.

طهوری عنوان کرد کرد: همچنین انجمن باید ارتباط بین نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان را برقرار کند زيرا این ارتباط در حال حاضر در سطح جامعه گسسته است. دست‌اندرکاران این حوزه نیاز مبرم به خانه‌ای دارند که همدیگر را ببینید و با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته و پایه‌های مناسبت‌های جدید را پی‌ریزی کنند که این مناسبت‌های جدید هم می‌تواند مناسبت‌های اقتصادی باشد و هم پی‌ریزی نگاه‌های نوین به ادبیات کودک.

وی ادامه داد: باید نویسنده‌ها و شاعران در دولت جدید احساس امنیت کنند تا نوشتن و سرودن برای کودکان شکوفاتر شود، در این‌صورت خودبه‌خود کارهای زیادی برای نویسندگان و شاعران به‌وجود می‌آید که می‌توانند آن را در خانه خودشان یعنی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پیگیری کنند.

طهوری درباره عملکرد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان طی سال‌های گذشته گفت: به عقیده من عملکرد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تابه حال خوب و مبارک بوده زیرا از آن برکات بسیاری نشأت گرفته است و من امیدوارم که این برکات روز به روز بیشتر شود، خصوصا که انجمن مانند بسیاری از انجمن‌ها و NGO‌های دیگر هشت سال بسیار سخت را پشت سر گذاشت و الان به نقطه نسبتاً مطلوبی رسیده است.

وی در پایان افزود: نگاه شخصی من این است که ارتباط میان نیاز ناشران و توانایی نویسندگان باید بازتعریف شود و این دو گروه بتوانند به یکدیگر بیشتر نزدیک شده و ارتباطات موثری را پی‌ریزی کنند. 

سرنوشت انجمن به تك تك اعضا بستگي دارد
حدیث لزرغلامی از اعضای هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز از اين انجمن به عنوان یک مجمع عمومی نهاد مدنی یاد کرد و گفت: این انجمن به شدت به حضور اعضا نیاز دارد. اعضا باید در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داشته و سرنوشت انجمن را رقم بزنند زیرا این انجمن یک موسسه غیرانتفاعی و غیرسیاسی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که عملکرد آن به تک‌تک اعضای آن بستگی دارد .

وی افزود: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با وجود فراز و نشیب‌هایی که در این حوزه وجود داشته، توانسته است طی 17 سال سرپای خود بیایستد و به فعالیتش ادامه دهد که این یک نقطه مثبت در عملکرد آن محسوب می‌شود. همچنین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در طول سال‌های گذشته حامی حقوق صنفی دست‌اندرکاران این حوزه بوده و تلاش کرده مسایلی مانند بیمه نویسندگان، حق کپی رایت و دعاوی حقوقی بین نویسندگان و ناشران را تا جایی که می‌تواند حل کند.

لزرغلامی با اشاره به وجود ضعف‌ها و کاستی‌هایی که در طول فعالیت انجمن وجود داشته است، عنوان کرد: به هر حال باید بدانیم که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خانه نویسندگان، شاعران، مترجمان و دست‌اندرکاران این حوزه است و هر کاستی و قوتی در آن وجود دارد به خود این افراد برمی‌گردد. ما به عنوان نویسنده و عضو این انجمن باید سعی کنیم کاستی‌های موجود را برطرف کنیم و در واقع اگر نقدی هم وجود دارد یک نقد درون صنفی است که باید توسط خودمان برطرف شود.

وی افزود: همه چیز در حضور و همکاری تک‌تک اعضای انجمن تعریف می‌شود و اگر پیشنهاد یا شکایتی وجود دارد باید در انجمن بیان شود و اعضا سعی کنند فضای نقد را در انجمن فعال کنند چرا که فضای موجود فضایی کهنه و مرده است و باید به وسیله ایجاد فضای نقد سالم آن را فعال کرد.

لزرغلامی ادامه داد: باید سعی کنیم حس دولتی بودن ادبیات کودک را با فعالیت، حضور و شرکت در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کمرنگ کنیم. باید توجه داشته باشیم که انجمن نهادی است که از تک تک اعضایش تشکیل می‌شود و اگر ما در آن حضور نداشته باشیم انجمنی هم وجود نخواهد داشت. 

هفدهمين مجمع عمومی انجمن نويسندگان كودك و نوجوان روز پنجشنبه، 22خرداد ماه امسال درمحل انجمن واقع در خيابان سميه، بين مفتح و فرصت، بن بست پروانه شماره 2 برگزارمی‌شود.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها