جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
ناکارآمدی روش فعلی ممیزی مشهود است/ پیشنهاد وزیر به مراتب بهتر از وضعیت فعلی است

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن ناکارآمد برشمردن روش فعلی ممیزی در کشور، گفت: معتقدم دولت باید هزینه‌های فعلی این حوزه را در مسیر فرهنگی صرف کند و با فرهنگ‌سازی میان تولیدکنندگان محتوا از یک سو و با گسترش دامنه رواداری جامعه از سوی دیگر، روحیه نقدپذیری افراد را ارتقا دهد.

آموزگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره هزینه‌های ممیزی، میزان دستمزد بررس‌ها و ارتباط آن با سطح کیفی کتاب‌ها اظهار کرد: بدون تردید پایین بودن یا بالا بودن سطح کیفی کتاب‌های موجود در بازار نشر هیچ ارتباطی به صلاحیت یا عدم صلاحیت بررس‌های کتاب ندارد بلکه شیوه فعلی ممیزی کتاب شیوه‌ای ناکارآمد است.

وی توضیح داد: وقتی اکنون در شرایطی هستیم که کتاب به راحتی در فضای اینترنتی قابل دسترسی و دانلود است یا این‌که بسیاری از کتاب‌ها توسط کهنه‌فروش‌های راسته خیابان انقلاب به فروش می‌رسند، این ناکارآمدی مشهودتر می‌شود.

مدیر مسوول انتشارات کتاب آمه افزود: به نظرم باید این مساله که هر بررس کتاب، روزانه چند صفحه کتاب بررسی کند، مورد مطالعه قرار بگیرد. به این ترتیب با توجه به ضرورت پاسخگویی اداره کتاب به ناشران در مدت حداکثر یک ماه مشخص می‌شود، که چه هزینه‌ ای برای این امر به بودجه عمومی تحمیل می‌شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: در سال، حدود 70 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود که نیمی از آن‌ها کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی هستند و نیازی به بررسی ندارند. نصف دیگر این تعداد کتاب‌ها (70 هزار عنوان) باید پیش از چاپ بررسی شوند؛ آن دسته از عناوینی که برای بار دوم یا بیشتر تجدیدچاپ می‌شوند به علت این‌که در گذشته بازبینی شده‌اند، علی‌الاصول نیازی به بررسی مجدد ندارند. هر چند که به کرات مشاهده شده که کتاب‌هایی که چندین بار تجدیدچاپ شده‌اند ناگهان در یک بررسی از چرخه انتشار بازمانده‌اند!

وی ادامه داد: در این میان از آن 70 هزار عنوان کتاب منتشر شده در سال، حدود 20 هزار عنوان کتاب باقی می‌ماند که اگر به طور متوسط هر کدام 200 صفحه داشته باشند باید در طول سال 4 میلیون صفحه بررسی شود. در این میان اگر قرار باشد روزانه حدود 10 هزار صفحه هم بررسی شود، باید چند کارشناس و بررس کتاب درگیر این موضوع باشند؟! همه این موارد هم هزینه‌بَر هستند هم فرآیند ممیزی را طولانی می‌کنند.

آموزگار اظهار کرد: این تصور که با پرداخت دستمزد بیشتر به بررس‌ها، ممیزی‌‌ها دقیق‌تر می‌شوند، اشتباه است چرا که با تحقق این موضوع (افزایش دستمزد‌ها) هزینه‌های دولت افزایش می‌یابد و کارآمدی و نتیجه‌بخشی این روش همچنان محل تردید است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به شیوه‌های ممیزی توضیح داد: دو نوع ممیزی وجود دارد؛ نخست ممیزی آمرانه است. در این نوع ممیزی دولت می‌گوید «چنین بنویسید و چنین بیندیشید» که خوشبختانه در دولت ما با توجه به اصل 24 قانون اساسی دولت این‌گونه عمل نمی‌کند.

وی درباره شیوه دوم ممیزی گفت: در ممیزی بدنه یا ممیزی جامعه، طبیعی است که تولیدکنندگان محتوا باید بسیاری از مسایل را به دلیل ملاحظات اجتماعی و فرهنگی جامعه براساس حفظ حقوق عمومی، مراعات کنند.

مدیر مسوول انتشارات کتاب آمه با بیان این‌که دولت باید در مسیر کاهش شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه گام بردارد،، عنوان کرد: معتقدم دولت باید فرآیند ممیزی را واگذار کند که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین باید با اندیشیدن تمهیدات لازم رواداری و نقدپذیری افراد جامعه را ارتقا بخشد.

آموزگار درباره پیشنهاد دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «برپایی نمایشگاه کتاب سال آینده در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران» نیز گفت: در این‌که مصلای امام خمینی (ره) مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست، هیچ شکی وجود ندارد و شایسته است نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود.

وی با بیان این‌که برپایی نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با مشکلات زیادی مانند ترافیک مواجه است اما وجود مشکلات نباید این گزینه را منتفی کند، اظهار کرد: دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تهران باید از هم‌اکنون که فرصت لازم را در اختیار دارند، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا بتوان بر این مشکلات فائق آمد چرا که محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نسبت به مصلای امام خمینی (ره) به شکل و شمایل و استانداردهای نمایشگاهی نزدیک‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها