چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
نظر رییس اتحادیه ناشران درباره جابه‌جایی محل نمایشگاه کتاب و واگذاری امور به اصناف

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره پیشنهاد وزیر ارشاد در آیین تجلیل از نهادهای همکار بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران‌ شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را دارد به شرط آنکه برای آماده سازی کار جهادی صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شامگاه دوشنبه (12 خردادماه) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همکاران خود در این وزارتخانه‌ها توصیه کردند، از هم اکنون محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران سال آینده پیش بینی کنند.

خبرنگار «ایبنا» در این راستا با نادر قدیانی، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌‌وگو کرد. وی دراین باره اظهار کرد: معتقدم محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از شرایط لازم برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران برخوردار نیست چرا که محل استقرار آن، نه تنها ایستگاه مترو ندارد و عملا رفت و آمد بازدیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه از طبقات پارکینگی لازم نیز برخوردار نیست. 

باید بیشتر بررسی کرد
وی ادامه داد: هیچ ایستگاه اتوبوسی به محل استقرار محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران منتهی نمی‌شود. از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد که سالن‌های موجود در این مکان، نسبت به سال‌‌های گذشته تخریب شده‌اند. بنابراین، پیش‌بینی می‌کنم در صورت برپایی نمایشگاه کتاب تهران در این مکان حداقل با 50 درصد مشکل و کمبود فضا مواجه باشیم.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: در چنین شرایطی اگر عزیزان یقین دارند که باید نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، باید جهادی همچون جهاد دوران دفاع مقدس انجام شود؛ به این معنا که فضاهای موجود را بهبود و متراژ فضا را ارتقا دهند. همچنین برای رفت و آمد مردم فکر اساسی صورت بگیرد. 

قدیانی در پاسخ به این پرسش که «شما چه مکانی را برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: پیشنهاد می‌کنم تا زمانی که شهر آفتاب راه‌اندازی شود _ که تصور می‌کنم حدود سه سال به طول انجامد _ همچنان مصلی امام خمینی(ره) مکان مناسبی برای برپایی این رویداد عظیم فرهنگی باشد. 

بازنگری آیین‌نامه‌های اجرایی نمایشگاه‌های کتاب استانی
وی درباره نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: متأسفانه از زمان آغاز برپایی نخستین نمایشگاه کتاب استانی تاکنون، این نمایشگاه‌ها بُرد کیفی خود را از دست داده‌اند و خدمت‌رسانی به مردم در آن‌ها ضعیف شده است. بنابراین، تغییر و تحول آیین‌نامه‌های اجرایی این نمایشگاه‌ها ضرورت دارد.

مدیر مسوول موسسه انتشاراتی «قدیانی» ادامه داد: خوشبختانه در این راستا به‌تازگی سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود پیدا کرده‌ است و کارگروهی شکل گرفته که تشکل‌های نشر نیز در آن حضور دارند. این کارگروه موظف به بازنگری آیین‌نامه‌های اجرایی نمایشگاه‌های کتاب استانی ظرف مدت یک ماه آینده هستند. 

 واگذاری نمایشگاه‌های استانی به تشکل‌های نشر امکان‌پذیر است
این پيشكسوت چاپ و نشر ادبيات كودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که «آیا با واگذاری برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی موافق هستید؟» گفت: واگذاری امور مربوط به صنف نشر به اهالی آن در مجموع کار خوبی است اما علائم و شواهد نشان می‌دهد متأسفانه برای تحقق این موضوع، بودجه لازم وجود ندارد. بنابراین، بعید می‌‌دانم که واگذاری صرف به صورت صد درصد صورت بگیرد اما واگذاری امور مدیریتی و اجرایی نمایشگاه‌های کتاب استانی به تشکل‌های نشر امکان‌پذیر است. تحقق این موضوع نیز مستلزم بازنگری آیین‌نامه و تدوین آیین‌نامه جدید است.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی عنوان کرد: در کشور ما به دلیل اندک بودن تعداد کتابفروشی‌ها و به‌مراتب در دسترس نبودن کتاب‌های مورد نیاز مردم، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ضرورت دارد.

قدیانی در این باره توضیح داد: آمار و ارقام بیانگر وجود حدود 2 هزار و 500 کتابفروشی در کل کشور است که متأسفانه بیشترین فضای آن‌ها را لوازم التحریر و اسباب‌بازی به خود اختصاص داده‌اند! بنابراین، تعداد کتابفروشی‌های حرفه‌ای و ویژه، انگشت‌شمارند که همین موضوع، ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی را دوچندان می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط