جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
آثار شاخص علوم انسانی رونمایی می‌شود/ برای شعار سال برنامه ویژه داریم

مدیر سرای اهل قلم گفت: سرای اهل قلم به تبعیت از راهبردهای كلان موسسه خانه کتاب می‌کوشد در تمام برنامه‌های خود، پرداختن به مباحث «اقتصاد و فرهنگ» را با نگاه وي‍ژه به مقوله كتاب و نشر در اولویت كاری خود قرار دهد.

«مالک شجاعی جشوقانی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری سال 1393 را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کرده‌اند، می‌کوشیم در برنامه‌های سرای اهل قلم پرداختن به مباحث اقتصاد و فرهنگ را به صورت جدی و نه فقط از باب رفع تكليف، در دستور کار قرار دهیم و در این راستا برنامه‌های جدیدی را ارایه کنیم.

وی با بیان این‌که سرای اهل قلم در نظر دارد در جهت تعامل و سازگاری با مأموریت‌های ساير بخش‌های مؤسسه خانه کتاب حرکت کند، ادامه داد: برنامه‌های سرای اهل قلم حول پنج محور «وضعیت‌شناسی»، «آسیب‌شناسی»، «ساماندهی»، «مهندسی» و «نقد» کتاب و نشر برگزار خواهند شد.


مدیر سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب با بیان این‌که اکنون در حال نظرخواهی و مشورت با اهالی قلم و فرهنگ و مديران فرهنگی حوزه و دانشگاه و حتی مديران سابق و اسبق سرای اهل قلم و خانه كتاب در جهت طراحی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای این سرا هستیم، توضیح داد: در برنامه‌های آتی سرای اهل قلم سعی می‌کنیم به صورت هدفمند آیین‌های رونمایی از آثار شاخص حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی را برگزار کنیم و در این آیین‌ها از حضور نویسندگان و منتقدان آثار بهره‌مند شویم.

البته به‌مرور در تمام حوزه ها ورود پیدا می کنیم و نسبت به رونمایی از آثار فاخر سایر حوزه‌ها نیز اقدام خواهیم کرد چرا که معتقدیم در این زمینه هیچ نهاد و سازمانی در سطح ملی به صورت جدی و مستمر و با لحاظ وضعيت كتاب و نشر در سطح كلان و به طور مستمر فعالیت نکرده است.

شجاعی جشوقانی با بیان این‌که در آینده نزدیک به صورت منسجم‌تر و جدی‌تر در حوزه رصد و وضعیت‌شناسی تحول علوم انسانی فعالیت خواهیم کرد، افزود: می‌کوشیم از تمام طیف‌های فکری دعوت کنیم تا در سرای اهل قلم حضور یابند؛ در این راستا حدود 30 نشست طراحی خواهد شد تا در آن‌ها جريان هاي فکری علوم انسانی را بدون ملاحظات سیاسی احصاء کنیم. به عبارت دیگر در برنامه‌ريزی‌ها و راهبردهای مديريت سرای اهل قلم، به تقدم فرهنگ بر سیاست معتقديم؛ به‌گونه‌ای که سرا را به محفلی امن برای تضارب‌ آرای اهل قلم تبديل كنيم.

ارایه کتاب شناسی های ویژه
وی عنوان کرد: از آن‌جا که سرای اهل قلم زیرمجموعه مؤسسه خانه کتاب است بدون تردید در همه برنامه‌های خود، نگاه ویژه‌ای به کتاب‌های حوزه‌های مختلف خواهد داشت. در این راستا با همکاری معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مؤسسه خانه کتاب، متناسب با موضوع نشست‌های سرا، کتابشناسی ویژه‌ای از موضوع مورد نظر نیز ارایه خواهیم کرد.

مدیر سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب با بیان این‌که متاسفانه از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کارنامه تحليلی روشن و مشخصی از وضعيت کتاب‌های دانشگاهی به صورت تاريخی، موضوعی، تخصصی و جامع ارایه نشده است، گفت: سرای اهل قلم در نظر دارد در دوره جدید فعالیت‌هایش، با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجمن‌های علمی علوم انسانی ایران به ویژه انجمن‌های علمی علوم سیاسی، جامعه شناسی، تاریخ، فلسفه و ... به صورت تخصصی‌ و موضوعی به حوزه کتاب‌های دانشگاهی ورود پیدا کند. در این راستا حدود 20 نشست پیش‌بینی شده است که به‌تدریج با حضور کارشناسان و استادان دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

شجاعی جشوقانی در پاسخ به این پرسش که «آیا از دوره قبلی مدیریت سرای اهل قلم، برنامه‌ای به صورت نیمه ‌تمام باقی مانده است که به دلیل اهمیتش بخواهید آن را به صورت جدی‌تر دنبال کنید؟» گفت: معتقدم شرط انصاف و توفیق در هر فعالیتی استفاده از تجارب خوب فعالان و مدیران سابق است. در این زمینه بدون تردید از تجارب خوب مدیریت فرهنگی خانه كتاب و تجارب خوب دوستان خودم در مديريت سرای اهل قلم بهره‌مند خواهیم شد و البته اين یک شعار نیست و تا امروز هم از مشورت آن بزرگواران برخوردار بوده و هستم.

وی ادامه داد: از میان برنامه‌های سابق سرای اهل قلم، آیین‌های نقد و بررسی کتاب‌های برگزیده جوایز مختلف کتاب (كتاب سال، كتاب فصل و ...) را به صورت جدی‌تر دنبال خواهیم کرد. همچنین کارگاه‌های داستان‌نویسی، نقد ادبی، نقد کتاب، ویرایش، ترجمه، نویسندگی (نگارش) و جريان شناسی فكری و...را به صورت جدی‌ و البته متفاوت‌تر از قبل، برگزار خواهیم کرد.

همکاری با حوزه و دانشگاه
مدیر سرای اهل قلم درباره سایر فعالیت‌های جدید سرای اهل قلم اظهار کرد: این سرا در دوره جدید فعالیت‌هایش با حوزه علمیه قم و انجمن‌های علمی حوزه ارتباط قوی‌تر و جدی‌تر برقرار می کند چرا که معتقدیم فضای فکری و فرهنگی جامعه را باید توامان با در نظر داشتن تجارب خوب دانشگاهیان و حوزویان رصد و بررسی کرد.
شجاعی‌ جشوقانی با بیان این‌که هدفمان در سرای اهل قلم لزوماً ترویج و تبليغ یک دیدگاه و جريان نیست بلکه هدفمان وضعيت‌شناسی، طرح مسائل كتاب و نشر و فكر و فرهنگ، نقد و تمرین گفت‌وگوی بين جریان‌های متنوع فکری است، افزود: بدون تردید یک بخش قابل اعتنا از واقعيات حوزه کتاب و فرهنگ کشور ما بخشی است که روشنفکران کشورمان اعم از دینی و ... از طریق تألیف، ترجمه، کارگاه‌ها، درس گفتارها، نشریات و فضاهای مجازی و... در آن سهم جدی‌ای دارند، بنابراین، تلاش می کنیم از روشنفکران و نمایندگان آن‌ها دعوت کنیم تا متناسب با امکانات و مسوولیت‌هایی که داریم، سرای اهل قلم را به فضای مناسبی برای طرح تحليل و حتی نقادي مباحث روشنفکری در جامعه تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: در مدیریت جدید سرای اهل قلم با هدف هم افزایی و کارکرد بیشتر، برنامه‌هایمان را به صورت مشارکتی _هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم افزاری _ با مؤسسات و نهادهای فرهنگی به‌ویژه دانشگاه‌های کشور برگزار خواهیم کرد.

مدیر سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب با بیان این‌که برگزاری «درس‌گفتارها» سنت بسیار خوبی است که در بسیاری از دانشگاه ها و مؤسسات فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی دنبال می‌شود، ادامه داد: تلاش می کنیم درس گفتارهايی را در حوزه‌های تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی، هنر، فلسفه و دین پژوهی و ... به صورت مستمر و منسجم‌تر پیگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط