جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
رئیس دانشگاه شهید بهشتی: نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین در تالیف هستیم

محمدمهدی تهرانچی، در حاشیه آیین افتتاحیه بیست و دومین کنفرانس مهندسی برق ایران، با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین در تالیف کتاب‌های حوزه‌‌ فنی و مهندسی گفت: در حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه در حال حاضر بیشتر بر انتشار مقاله تمرکز داریم تا تالیف کتاب.

رییس دانشگاه شهید بهشتی، در حاشیه آیین افتتاحیه حاشیه بیست و دومین کنفرانس مهندسی برق ایران که به مدت سه روز با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران حوزه‌های صنعت و دانشگاه، در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت آثار مهندسی در کشور اظهار کرد:‌ در حوزه فنی و مهندسی و علوم پایه،‌ آثار تالیفی زیادی تولید نشده است، چراکه توجه محققان بیشتر بر روی مقاله متمرکز است. 

تهرانچی افزود:‌ کتاب به‌عنوان یک رساله طرح مباحث جدید، بیشتر در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی مطرح است، در حالی که در حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه،‌ تولید اثر مکتوب جنبه ترویجی و تدریسی دارد. به عبارتی دیگر پژوهشگران در حوزه‌ علوم پایه برای انتقال تجربه‌ و دانش خود به انتشار مقاله دست می‌‌زنند که البته این روش یک نقص است. 

بخشی از علم باید در قالب کتاب شکل گیرد
مولف کتاب «پژوهش وضع موجود و طراحی وضعیت مطلوب» در ادامه اظهار کرد: هر چند در حوزه مهندسی برق آثار خوبی منتشر شده است، اما وقتی به مجموع کتاب‌های چاپ نخست و تالیفی توجه می‌شود، این نقص جدی است. کشوری که به دنبال علم و مرجعیت علمی است، بخشی از علم آن باید در قالب کتاب شکل بگیرد. بسیاری از ناشران مطرح دنیا مانند «اشپرینگر» و «الزویر» در کنار چاپ دو هزار نشریه علمی، به انتشار کتاب نیز مشغولند.

مدرس گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید بهشتی ‌ادامه داد: ما باید با پیاده کردن مدل‌های جدید، به چاپ کتاب در حوزه مهندسی و علوم پایه دست بزنیم. تالیف گروهی با حضور یک ویرستار ارشد، از جدید‌ترین روش‌های تالیف کتاب است، شیوه‌‌‌ای که می‌تواند در ارایه نتایج تحقیقات بومی موثر باشد.

رئیس قطب علمی فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی، در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت ایران برای ارتقا کنفرانس‌های علمی از جمله کنفرانس ملی مهندسی برق ایران به سطح بین‌المللی ادامه داد: به روشنی پاسخ این پرسش مثبت است. البته با توجه به بحث جریان ملی دانش که لازمه هر جامعه علمی است، کارکرد کنفرانس‌های ملی و بین‌‌المللی متفاوت است. به عبارتی دیگر کارکرد کنفرانس بین‌المللی مرجعیت علمی و کارکرد کنفرانس ملی شبکه ملی دانش است. 

برای شبکه ملی دانش به کنفرانس‌های ملی نیاز داریم
رئیس سابق مرکز نشر دانشگاهی گفت: ما برای شبکه ملی دانش به کنفرانس‌های ملی به شدت نیاز داریم، بنابراین باید در کنار کنفرانس ملی، هر چند سال یک‌بار به برگزاری کنفرانس بین‌المللی اقدام کنیم. 

تهرانچی در پایان اظهار کرد: عرصه کنفرانس‌های ملی باید جدی گرفته شود، زیرا حلقه ارتقاء، ‌تبادل نشر و رشد است. هر سیستمی که به درون خود بررسی،‌ نظارت و چالش اندیشه نداشته باشد، توانایی رشد و نمو نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها