سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
رییس‌جمهوری، مردم ایران را فرهنگی و بی‌نیاز از گشت ارشاد می‌داند

علی باباچاهی درباره اظهارات اخیر رییس جمهوری درباره مساله ممیزی به «ایبنا» گفت: باید به سخنان اخیر آقای روحانی تأویل گرایانه نگاه کرد. ایشان می‌خواهند بگویند مردم ایران با فرهنگ‌اند و نیازی به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی باباچاهی، شاعر پیشکسوت که ظهر امروز، سه‌شنبه، 16  اردیبهشت به نمایشگاه کتاب تهران آمد، گفت: سخنان رییس جمهوری ضدیتی با ارشاد ندارد. ایشان می‌خواهند بگویند مردم ایران مردمی با فرهنگ‌اند و نیازی به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.

وی افزود: به زعم رییس‌جمهوری مردم بعد از انقلاب و هر واقعه دیگری که بخواهیم در تاریخ روی آن دست بگذاریم، با هزار سال فرهنگ دیرینه فارسی، مبتنی به فرهنگ متعالی‌اند و فرهنگ آنان جنبه حکمی، فلسفی و شاعرانه دارد و مردمی که آغشته به این فرهنگند، نیازی به ارشاد ندارند. سخنان رییس جمهوری مبتنی بر نگاه حذفی نیست. او در مقام ستایش از مردم سخن گفته است.

شاعر مجموعه شعر «به شیوه خودشان عاشق می شوند» ادامه داد: سخنان آقای روحانی در آغاز ریاست جمهوریشان هم بسیار درخشان بود؛ به گونه‌ای که جو حاکم را مرتعش می کرد. این ارتعاش از جنس ارتعاش های مطلوب و خوب بود. بازتاب موضع‌گیری‌های اخیر ایشان را اکنون در نمایشگاه کتاب می‌بینم. به طور مثال در یک غرفه هشت رمان از یک رمان‌نویس منتشر شده است.

شاعر مجموعه شعر «بیا گوشماهی جمع کنیم» اضافه کرد: نمایشگاه برای من جنبه آیینی و تبرک دارد. هرگاه به نمایشگاه کتاب می‌آیم، حس خوشایندی به من دست می‌دهد. البته این را هم بگویم که حسی نوستالوژیک نسبت به مکان قبلی نمایشگاه کتاب دارم. امیدوارم نمایشگاه در فضایی آزادتر و بازتر برگزار شود. شاید حرفم را نتوانم مستدل کنم، اما حسم به من می‌گوید مکان پیشین جای بهتر و وسیع‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب و مخاطب واقعی کتاب بود.

شاعر مجموعه شعر «عقل عذابم می دهد» در پاسخ به این پرسش که «آیا نمایشگاه کتاب تأثیری بر روند کتابخوانی مردم خواهد داشت یا خیر؟» توضیح داد: حتی اگر فرض نادرستی را بینگاریم که این رخداد فرهنگی تأثیری بر کتابخوانی مردم ندارد، من نمایشگاه کتاب را یک موقعیت مثبت می‌دانم و آن را به فال نیک می‌گیرم. آمدن به نمایشگاه برای من تجلی یک حس آیینی است. این جنب و جوش برای دیدن و خریدن کتاب را دوست دارم حتی اگر تعدادی از بازدیدکنندگان برای قدم زدن به نمایشگاه کتاب آمده باشند.

باباچاهی یادآور شد: میزان تأثیر نمایشگاه کتاب را بر آمار کتابخوانی نمی‌توان به طور دقیق بررسی کرد اما طی سال ها مشخص شده که این رخداد فرهنگی بی تأثیر نیست. اما در عین حال تیراژ کتاب‌ها تأسف‌آور است. گاهی کتاب فلسفه‌ای که ترجمه درخشانی از آن شده با شمارگان 800 نسخه به چاپ رسیده است و من هنگامی که آن را با قیمت ارزان خریدم، متوجه شدم کتاب متعلق به سه سال گذشته است و در بازار مانده و فروش نرفته است.

شاعر مجموعه شعر «در غارهای پر از نرگس» گفت: آن تسریعی که در امر کتابخوانی باید شاهد باشیم، وجود ندارد اما من هنوز حس خوشی نسبت به نمایشگاه دارم. هنگامی که همین افراد علاقه‌مند به اقلیت‌های هنری را که نگاه متفاوت دارند، می‌بینم خوشحال می‌شوم.

باباچاهی حدود 18 سال در بوشهر به تدریس ادبیات اشتغال داشت. این شاعر در طول مدت تدریس خود علاوه بر انتشار شعر در نشریات پایتخت، از فعالیت مطبوعاتی نیز غافل نبود. 

«عقل عذابم می‌دهد»، «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند»، «مجموعه اشعار»، «در غارهای پر از نرگس»، «بیا گوشماهی جمع کنیم» نام برخی از کتاب‌های اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها