یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

موسسه انتشاراتی اطلاعات، کتاب «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» را منتشر کرد. این کتاب سهم حزب توده و جنگ سرد را هم در اعطای امتیازات به عراق در جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران بررسی کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بغداد در فروردین 1363، میزبان یک هیات بلند پایه از شوروی بود که پیشنهاد فروش چهار و نیم میلیارد دلار اسلحه را با خود داشت. عراقی‌ها از این‌بابت خرسند بودند چرا که این بزرگ‏ترین پیشنهاد فروش سلاح بود که تا آن زمان از سوی شوروی به عراق داده می‌شد. هیات شوروی نیز که از میزان عصبانیت عراق به دلیل از دست دادن جزایر مجنون در عملیات خیبر آگاه بود، آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن میگ‌‏های 21 و 22، هلی‏کوپترهای توپ‏‌دار و 350 موشک اسکاد به رژیم بعث اعلام کرد.

سرانجام، هفتم اردیبهشت 1363 هم‌زمان با 27 آوریل 1984 این قرارداد به همراه تعهد‌نامه وام دو میلیارد دلاری اتحاد جماهیر شوروی به رژیم بعث عراق بین طرفین در مسکو به امضا رسید. تسلیحات ‌وعده داده شده همان زمان علیه رزمندگان کشورمان به کار رفت اما از زمان سقوط صدام حسین، در سال 1382، مسأله بازپرداخت وام‏های اعطایی کشورهای غربی و شرقی برای پیروزی در جنگ با ایران، همچنان به عنوان یکی از مهم‏ترین چالش‏های جدی منطقه و جهان مطرح شد.

نعمت‌الله ایزدی در کتابی با عنوان «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» به سهم شوروی در دوران دفاع مقدس هشت‌ساله پرداخته است.

ایزدی درباره مقطع زمانی که «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» از آن می‌گوید، توضیح داد: این کتاب را درباره نقش شوروی در تمام سال‌های جنگ نوشتم و این موضوع را در دو مقطع «از ابتدا تا فتح خرمشهر» و سپس «از فتح خرمشهر تا پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت توسط ایران» مورد بحث قرار داده‌ام. در هر مقطع نیز عملکرد شوروی در ارایه کمک‌های سیاسی، نظامی و کمک‌های اقتصادی بررسی شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به پیشینه روابط شوروی و ایران و نیز تاثیر «جنگ سرد» بر جنگ تحمیلی در این کتاب اشاره شده است؟ گفت: سابقه روابط ایران با شوروی چه پیش و چه پس از پیروزی انقلاب به خوبی بررسی شده است. علاوه بر این، روابط عراق با شوروی تا قبل از آغاز جنگ تحمیلی را نیز مورد توجه قرار داده‌ام. از نکاتی در این کتاب به آن توجه ویژه داشته‌ام، مسایل ایدئولوژیک اتحاد شوروی و ارتباط آن با حزب توده و تأثیرات آن در روابط دوجانبه ایران و شوروی بود. در بحث روابط آمریکا و شوروی نیز اشاراتی به موضوع جنگ سرد داشته‌ام.

این نویسنده در توضیح منابعی که از آن برای نگارش کتاب بهره برده است، گفت: کتاب‌هایی که درباره روابط آمریکا و شوروی بحث کرده و کتاب‌هایی که روابط ایران و شوروی را مورد بحث قرار داده‌اند از جمله مراجع من در نگارش «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» بوده است. در این‌باره حتی مقاله‌ها و اخبار ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) که به صورت روزانه درباره جنگ و در تمام دوران آن تهیه شده نیز استفاده شده است.

ایزدی درباره مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» اظهار کرد: بررسی روابط ایران و شوروی، عراق و شوروی، شوروی و امریکا، استراتژی شوروی در منطقه، تهاجم نظامی شوروی به افغانستان و تأثیرات آن بر جنگ تحمیلی از جمله فصل‌های کتاب «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» است. همچنین بحث عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی، طی دو سرفصل کلی و زیرمجموعه‌های مربوط به آن مطرح شده است. در انتها نیز یک نتیجه‌گیری کوتاه از تمامی مبحث‌های ارایه شده آورده‌ام.

«عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» را موسسه انتشاراتی اطلاعات با شمارگان دو‌هزار و 100 نسخه، قطع رقعی، 200 صفحه و به بهای 70 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها