شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
بدون مطالعه نمی توان مدعی آهنگسازی بود/ موسیقی مثل ریاضی، دانش و کتاب می‌خواهد

مصطفی کمال‌پورتراب، آهنگساز و مولف پیشکسوت عرصه موسیقی معتقد است موسیقی مانند علم ریاضی است و ضرورت دارد که هنرمندان عرصه موسیقی کتاب‌های تخصصی بخوانند. به باور او، امروزه بسیاری خود را با نواختن چند آهنگ ساده پاپ، مدرس موسیقی می‌دانند.

کمال‌پورتراب، چهره ماندگار موسیقی ایران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی برای ترویج و معرفی کتاب‌های موسیقی به علاقه‌‌مندان و هنرمندان کشورمان است.
 
وی با ابراز گله‌ از کسانی که موسیقی را محدود به نوازندگی دانسته‌اند اظهار کرد: موسیقی مانند علم ریاضی است و هنرجوی موسیقی باید کتاب تخصصی بخواند و تمرین‌های لازمه را انجام بدهد تا از این طریق به درک و توانایی‌های لازم برای اجرای موسیقی برسد. 

مولف کتاب «مقدمه‌ای بر مبانی آهنگسازی» گفت: تقسیمات موسیقی همه حساب شده‌اند و لازم است تا نوازندگان با شیوه محاسبات، فنون ریتم‌سازی و درک بنیادی موسیقی آشنا شوند. افراد به‌دلیل اجرای چند قطعه موسیقی نمی‌توانند مدعی آشنایی با موسیقی باشند.
 
وی افزود:‌ متاسفانه اکنون در ایران، افرادی هستند که به صرف نواختن چند آهنگ ساده پاپ، خود را مدرس موسیقی یا آهنگساز معرفی می‌کنند، در حالی‌که این افراد کوچکترین درکی از موسیقی ندارند و بیشتر این افراد در زمینه موسیقی بیسواد یا کم‌سواد محسوب می‌شوند.
 
کمال‌پورتراب با ابراز نگرانی از روند رو به رشد بیسوادی در موسیقی کشورمان گفت: حدود 60 سال در زمینه موسیقی کار کرده‌ام و بعد از اخذ دیپلم موسیقی، مدت 15 سال در ایران و دانشگاه‌های مطرح خارج از کشور درس آهنگسازی خوانده‌ام، ‌ولی هنوز ادعا ندارم که آهنگساز و مسلط به علم موسیقی هستم.

مولف «کتاب‌های برگزیده برای پیانو» عنوان کرد: تاکنون در جلسات مختلف بارها و بارها معضلات موسیقی ایران را برشمردم و خطر افزایش بیسوادی در موسیقی را گوشزد کردم اما متاسفانه گوش شنوا نیست.

به گفته وی، معضل موسیقی کشور ما فقط در کمبود تحقیق و مطالعه خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ شده هم دارای کاستی‌هایی هستند و مطالعه این‌گونه کتاب‌ها نه تنها باعث رواج اصطلاحات غلط موسیقی می‌شوند، بلکه به ترویج آموزش‌های غلط در زمینه اجرای موسیقی هم منجر خواهند شد.
 
کمال‌پورتراب گفت: هر علم یا هنری یک‌سری اصطلاحاتی مخصوص به خود دارد؛ مثلا در مهندسی ساختمان یک‌سری اصطلاحاتی هست که فقط برای کسانی که درس عمران خوانده‌اند قابل فهم است یا مثلا در رشته داروسازی، مباحثی وجود دارد که فقط برای پزشکان و داروسازان قابل فهم است. 

وی ادامه داد: در علم موسیقی هم اصطلاحاتی وجود دارد که فقط برای کسانی که درس موسیقی خوانده‌اند قابل فهم است اما اکنون بسیاری از افراد بدون آن‌که تحصیلات موسیقی داشته باشند، صرفا به‌دلیل آشنایی با زبان انگلیسی کتاب‌های موسیقی را ترجمه و روانه بازار کتاب می‌کنند.
 
کمال‌پورتراب اظهار کرد: نظارت وزارت ارشاد بر انتشار کتاب‌های موسیقی به‌طور شکلی انجام می‌شود و متاسفانه نظارتی تخصصی بر این‌گونه کتاب‌ها نیست. به همین دلیل ما اکنون شاهد رواج و انتشار کتاب‌های کم کیفیت در زمینه موسیقی هستیم. 

مصطفی‌کمال پورتراب متولد 1303 تهران است. وی دوره‌ تحصیلات تکمیلی موسیقی‌اش را در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رسانده‌است. پورتراب از سال 1324 تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی سال 1340 سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به‌ عهده گرفت. همچنین طی سال های 1350 تا 1352 مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، پورتراب به تدریس هارمونی و کنترپوان به‌طور خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال تدریس را در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد آغاز کرد.

از این نویسنده تاکنون کتاب‌هایی مانند «تئوری موسیقی» و «مقدمه‌ای بر مبانی موسیقی» از سوی نشر چشمه و «آهنگ‌های برگزیده برای پیانو» از سوی نشر سرود به چاپ رسیده‌است.
 
کتاب «تئوری موسیقی» این موسیقیدان تاکنون پنجاه و یک‌بار از سوی نشر چشمه تجدید چاپ شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • آرمان ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    موسیقی به هیچ عنوان ریاضی نیست موسیقی بیان احساسات و تجربیات ماورایی قلب و روح از تخیلات است. در حال حاضر بزرگترین آهنگسازان دنیا هیچ سواد و تحصیلی در زمینه موسیقی ندارند و بهترین آهنگهایی خلق میکنند که در مقایسه با آهنگسازان ایرانی بهترین هستند. شما که اینهمه ادعا دارین و دانش موسیقی دارین آیا توانستین حتی یک آهنگ به زیبایی و دلنشینی آهنگسازانی چون کیتارو ، یانی ، ونجلیس ، هانس زیمر و غیره که تحصیلات موسیقی ندارند بسازید؟ موسیقی دقیقا برعکس ریاضیه . موسیقی احساس و عرفان و الهام میخواهد. آهنگساز باید قلبی بسیار مهربان و ساده زیست و به طور کل باید با بقیه آدمها تفاوت داشته باشد تا موسیقی بر قلبش الهام بشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها