سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
«صبر ایوب» 4 ساله شد

حسن محمودی با اشاره به رونمایی رمان جنگی «روضه نوح» در نمایشگاه کتاب تهران، از دریافت مجوز انتشار اثر دیگرش با عنوان «صبر ایوب» پس از چهار سال خبر داد.

محمودی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: رمان «صبر ایوب» که چهار سال مجوز چاپ نداشت، به تازگی مجوز نشر گرفت. این کتاب در فهرست سیاه آثاری قرار داشت که قرار نبود منتشر شوند اما خوشبختانه این کتاب‌ها در دولت جدید رفع توقیف شدند. 

این نویسنده و روزنامه‌نگار افزود: در مدتی که انتشار «صبر ایوب» در پرده ابهام قرار داشت، رمان «روضه نوح» را نوشتم و تحویل نشر ثالث دادم. موضوع داستان این کتاب هم جنگ تحمیلی است. هرچند اعطای مجوز نشر «صبر ایوب» چهار سال طول کشید اما مایلم روضه نوح پیش از انتشار آن چاپ شود. ان‌شاءالله این کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  رونمایی می‌شود.

روضه نوح داستان شخصیت است یا موقعیت؟ محمودی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: این رمان داستان شخصیت است و در بستری روایت می‌شود که بیشتر به داستان اطرافیان شخصیت اصلی می‌پردازد. 

وی با اشاره به محتوای رمان روضه نوح اضافه کرد: شخصیت اصلی این رمان  فردی به نام نوح و ساکن یکی از شهرهای مرکزی ایران است. او تک‌فرزند خانواده‌اش است و می‌خواهد به جنگ برود. در این میان خانواده‌ای جنگ‌زده از آبادان هم به این شهر می‌آیند و این‌جا داستان به روایت زندگی این مهاجران مایل می‌شود.  

دبیر فرهنگ و ادب روزنامه فرهیختگان، با اشاره به چند وجهی بودن داستان روضه نوح عنوان کرد: در بخش دیگری از این کتاب به نیروهای معاند انقلاب اسلامی و درگیری با این نیروها اشاره شده و داستان تا زمان حال هم ادامه پیدا می‌کند و به مسایل سیاسی روز مانند انتخابات شورای شهر هم نقبی می‌زند. 

محمودی درباره شباهت داستان‌ رمان‌های «روضه نوح» و «صبر ایوب» تصریح کرد: اصلاً این دو رمان، بخشی از یک سه‌گانه به هم پیوسته‌اند و طبیعی است که داستانشان به هم ارتباط داشته باشد. ضمن این‌که هردو کتاب را به نشر ثالث سپرده‌ام. نام ضلع سوم این سه‌گانه را هم به زودی اعلام می‌کنم.

نویسنده «از چهارده سالگی می‌ترسم» درباره رمان دیگرش به نام «مارآباد» گفت: بخشی از رمان «مارآباد» در خوزستان روایت می‌شود که اتفاقات این بخش مربوط به حوزه جنگ است، اما این رمان در واقع بازآفرینی داستان برخورد «کورش» پادشاه و موسس سلسله هخامنشیان با «پانته‌آ» بانوی زیبای شوش است. در نوشتن این رمان هم از سبک رئالیسم جادویی بهره برده‌ام. البته مارآباد چند ماه است که در اداره کتاب بلاتکلیف مانده و این مساله کمی نگرانم کرده است. 

وی در پایان اضافه کرد: به تازگی نوشتن رمان دیگری را با عنوان «دوچرخه‌سواری گیلگمش» آغاز کرده‌ام. این داستان هم روایتی اسطوره‌ای دارد._ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها