شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
چاپ قرآن هدف اصلی تاسیس چاپخانه آستان قدس رضوی بود

مدیر طرح و برنامه چاپخانه آستان قدس رضوی با بیان این‌که خط صحافی به وسیله چاپخانه آستان قدس به ایران وارد شد، گفت: هدف اصلی از تاسیس این چاپخانه، چاپ قرآن کریم بود زیرا همیشه ایرانیان در حسرت داشتن چاپخانه‌ای تخصصی برای تولید آثار اهل تشیع بوده‌اند.

مرتضی یزدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: صنعت چاپ از سه بخش صحافی، لیتوگرافی و چاپ تشکیل شده است که چاپخانه آستان قدس رضوی شاید در هر یک از این‌ها برترین در ایران نباشد اما در ترکیب همه آن‌ها با هم برترین کشور به شمار می‌آید.

وی با بیان این‌که نخستین دستگاه هشت رنگ را چاپخانه آستان قدس رضوی به ایران آورد و این چاپخانه از جنبه‌های گستردگی و تنوع در ایران بی‌رقیب است، گفت: آستان قدس رضوی برای داشتن و تاسیس چاپخانه‌ای ویژه حرم تمایلی نداشت اما مسایلی مانند تبلیغات منفی و بی‌توجهی به قرآن کریم در دنیا، حساسیت در چاپ اوراق بهادار آستان قدس، چاپ قرآن و کتاب‌های ادعیه متحدالشکل سبب تاسیس بزرگترین چاپخانه شرق کشور شد. 


یزدانی درباره مسایل حساس آستان قدس رضوی توضیح داد: از یک سو این چاپخانه متعلق به همه افرادی است که به امام رضا(ع) ارادت دارند و از سوی دیگر هر آنچه که در این حرم در اختیار زائران قرار می‌گیرند باید عاری از هر شک و شبه‌ای باشد. بنابراین، حساسیت‌های ویژه‌ای برای زائران این حرم وجود دارد تا ما نیز در چاپ قرآن و کتاب‌های ادعیه وسواس فراوانی به خرج دهیم. قرآنی که در این چاپخانه تولید می‌شود اگر کارگر چاپخانه از شرایط خود در این مکان ناراضی باشد، خواندن این قرآن برای زائر مطلوب نیست.

وی افزود: همچنین نذورات افراد به حرم مطهر امام رضا(ع) از طریق قبوض پرداخت می‌شوند. ضرورت دارد این قبوض و نیز اوراق بهادار حرم در مکانی مطمئن تولید شوند تا امکان سوءاستفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد زیرا سال‌ها قبل برخی در شهرهای مختلف با چاپ اوراق نذری تقلبی به سوء استفاده از ارادت افراد به حرم امام هشتم(ع) مشغول شده و کلاهبرداری‌هایی کردند.

مدیر طرح و برنامه چاپخانه آستان قدس رضوی در پاسخ به این سوال که «آیا در این چاپخانه به صورت تجربی کار می‌شود یا چاپچی‌های آموزش دیده‌‌ و سپس مشغول به کار می‌شوند؟» گفت: ما به بحث آموزش‌های نوین در حوزه چاپ وارد هم شده‌ایم و کوشیدیم دانش‌های جدید و به روز دنیا را پس از آموختن در قالب کارگاه‌های آموزشی به سایر چاپخانه‌های و چاپخانه‌داران علاقه‌مند بیاموزیم این در حالی است که اغلب چاپخانه‌داران از ورود افراد متفرقه به چاپخانه‌هایشان ممانعت کرده تا روش کارشان سر به مهر بماند. 



وی در جواب به این پرسش که «علاقه‌مندان به نذر قرآن و کتاب‌های ادعیه به حرم ثامن الحجج(ع) چگونه باید اقدام کنند؟» اظهار کرد: محققان و کارشناسان حرم امام رضا(ع) برای متحدالشکل بودن و زیبایی کتاب‌های داخل حرم، به یک خط و ترجمه‌ای استاندارد رسیده‌اند که اغلب آثار مشابه کتاب‌های داخل حرم در مغازه‌های اطراف آستان قدس به فروش می‌رسند و افراد می‌توانند آن آثار را تهیه کرده به حرم اهدا کنند یا به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرند.

یزدانی ادامه داد: همچنین افرادی که دوست دارند نذر خود را برای چاپ آثار حرم به طور نقدی بپردازند، می‌توانند نذورات خود را در محل‌های تعیین شده در داخل حرم بپردازند و در ازای آن قبوض با شماره سریالی خاص دریافت کنند. 

سال 92 سال پرکاری برای چاپخانه آستان قدس بود 

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که آخرین روزهای سال 1392 در حال به پایان رسیدند، چاپخانه آستان قدس رضوی این سال را چگونه پشت سرگذاشت؟» گفت: خوشبختانه امسال سال خوبی برای این چاپخانه بود و روند سفارش کارها را می‌توان صعودی توصیف کرد به طوری که به دلیل انباشت کارها نتوانستیم برخی از آن‌ها را بپذیریم. امسال توانستیم 900 هزار کتاب با جلد سخت تولید و وارد بازار کتاب کنیم که این اتفاق در نوع خودش یک رکورد است. همچنین امسال قرآن نفیس «ابراهیم سلطان» که توانست در کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر برتر شناخته شود. این کتاب توسط چاپخانه آستان قدس رضوی تولید شده است.

وی افزود: البته نمی‌توان گفت که تحریم‌ها بر عملکرد این چاپخانه بی‌تاثیر بوده است زیرا بسیاری از قطعات، مواد اولیه و کاغذ این چاپخانه وارداتی‌اند. به نظرم اگر گرانی، تورم و تحریم‌ها نبودند شاید ما شاهد رشد چندین برابری این چاپخانه می‌شدیم.

یزدانی در پاسخ به این سوال که «سال 1393 را چگونه می‌بینید و برای آن چه برنامه‌ای دارد؟» عنوان کرد: سال آینده سال خوبی خواهد بود و ما نیز برای آن برنامه‌های فراوانی داریم. درصددیم در سال 1393 سیستم بسته‌بندی را در این کنار فعالیت‌ها این چاپخانه راه‌اندازی کنیم. چاپخانه آستان قدس رضوی همواره در حوزه چاپ وارد شده است، به نظرم سال 93 سال پرکاری نسبت به سال‌های 91 و 92 باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها