چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
خوراک فرهنگی ایرانی در «کتاب موسیقی 1393»

حمیدرضا عاطفی، روزنامه‌نگار، موسیقیدان و معاون اجرایی خانه موسیقی هدف خود را از نگارش سالنامه «کتاب موسیقی 1393»، خدمت به جامعه فرهنگی و تامین اطلاعات موسیقی مورد نیاز مردم ایران در سال 1393دانست.

حمیدرضا عاطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن برشمردن ویژگی‌های سالنامه جدیدش با عنوان «کتاب موسیقی 93» گفت: مطالب این کتاب طوری نوشته و طراحی شده تا قابل استفاده برای همه خانواده‌های ایرانی باشد.

عاطفی گفت: مطالب این کتاب طوری است که اگر هر عضوی از خانواده ایرانی بخواهد از سر اتفاق یا کنجکاوی نگاهی کوتاه به محتویات آن بیندازد، می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره موسیقی به دست بیاورد.

وی اظهار کرد: این سالنامه یک کتاب عام است و با دیگر کتاب‌های تخصصی موسیقی تفاوت دارد. نگاه به این کتاب حتی از سر کنجکاوی هم می‌تواند باعث ایجاد نخستین جرقه هنری در ذهن شود و شاید با پی‌گیری‌های بعدی، فرد را به دنیای هنر موسیقی سوق دهد.  

این عضو هیات مدیره کانون پژوهشگران، درباره ویژ‌گی‌های دیگر این کتاب چنین توضیح داد: در این کتاب چهره‌های به‌نام و مطرح موسیقی ایران و جهان معرفی شده‌اند. مثلا ممکن است فردی بارها و بارها نام همایون شجریان را در تلویزیون و رادیو شنیده باشد اما هیچگاه این هنرمند را ندیده باشد. ما در این کتاب علاوه بر ارایه چهره هنرمندان، همچنین تاریخ تولد و سبک موسیقایی آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.
 
عاطفی با بیان این‌که در سالنامه موسیقی 1392 لیستی از آموزشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات مرتبط با موسیقی همراه شماره تماس و آدرس آنها ارایه شده، افزود: در «کتاب موسیقی سال 1393» علاوه بر نشانی‌‌ها، فهرستی از دندانپزشکان، پزشکان و پیراپزشکان آشنا با بیماری‌هایی که هنرمندان موسیقی بیشتر با آن درگیرند، نیز آورده شده است.
 
این موسیقیدان گفت: بسیاری از این افراد هر هفته در خانه موسیقی به‌طور رایگان به ویزیت و معالجه هنرمندان موسیقی می‌پردازند و تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که اگر هنرمندی به مطب آنها مراجعه کند، وی را به‌طور رایگان ویزیت و معالجه می‌کنند. 

معاون اجرایی خانه موسیقی ایران گفت: حدود 25 سال کار روزنامه‌نگاری کرده‌ام و در این مدت بارها به‌عنوان خبرنگار هنری و موسیقی مشغول فعالیت بوده‌ام. در این دوران همواره از سوی مردم یا بسیاری از هنرمندان سوال‌هایی از من شده که مثلا فلان هنرمند اهل کجاست؟ یا فلان ساز را کجا می‌فروشند؟ و من همواره در این اندیشه بوده‌ام که این اطلاعات را در یک کتاب جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار علاقه‌مندان هنر و موسیقی قرار دهم.
 
عاطفی اظهار کرد: به پیشنهاد دوستان و همکارانی که مرا در جمع‌آوری مطالب این کتاب یاری کردند، تصمیم گرفتم که نام سالنامه سال جدید را «کتاب موسیقی 1393» بگذارم زیرا در این سالنامه علاوه بر روزشمار موسیقی، به معرفی سازهای ایرانی، دستگاه‌های موسیقی، آهنگ‌ها، تصنیف‌ها و در مجموع همه اطلاعات پایه موسیقی پرداختم. به‌همین دلیل این کتاب را می‌توان یک سالنامه آموزشی و پژوهشی نامید.

مدیر مسوول نشریه بانگ نی عنوان کرد: در این سالنامه، همان‌طور که سال گذشته هم اشاره کردم، ممکن است نام برخی از عزیزان به علل مختلف از جمله بی‌توجهی و قصور صاحب این قلم یا بعضی از محدودیت‌ها نیامده باشد که از همه این مخاطبان عذر خواهی می‌کنم.

عاطفی گفت: امسال 72 نفر به فهرست 370 نفره پارسال اضافه شده‌اند. سال گذشته اسامی هنرمندان بر اساس سال تولد تا متولدین سال 1356 بود که امسال این میزان به متولدین 1357 تغییر یافته است.

«سالنامه و کتاب موسیقی 1393» تالیف حمیدرضا عاطفی، دومین سال است که منتشر می‌شود. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به درج تصاویر هنرمندان و موسیقیدانان کلاسیک ایرانی گذشته به همراه تاریخ تولد و درگذشت دقیق آنها، ارایه اطلاعات آماری و همچنین گزارش تصویری اتفاقات مهم موسیقایی دو سال اخیر اشاره کرد.

در این کتاب همچنین اسامی مسوولان و هنرمندان انجمن موسیقی شهرهای مختلف و صدها عکس منحصر به فرد تاریخی از موسیقیدان‌ها و برخی کنسرت‌های برجسته ارایه شده است. 

حمیدرضا عاطفی، معاون اجرایی خانه موسیقی، روزنامه‌نگار و دارای گواهینامه درجه یک هنری است. وی مدیر مسوول نشریه بانگ نی و عضو هیات مدیره کانون پژوهشگران است. عاطفی مدت دو سال متوالی داوری جشنواره‌ سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی را به عهده داشته است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها