شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
ملاقات سردار گرجی‌زاده با ژنرال‌های عراقی حقیقت ندارد

بهداروند، نویسنده کتاب «زندان الرشید» گفت: ملاقات سردار گرجی‌زاده با مرحوم ابوترابی و ژنرال‌های عراقی در «زندان الرّشید» عراق به هیچ وجه صحت ندارد.

محمدمهدی بهداروند در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «زندان الرّشید» را حاصل سه سال مصاحبه و تدوین دانست که بین وی، سردار گرجی‌زاده، مرتضی سرهنگی و فاطمه رشوند به انجام رسید. وی افزود: برای تکمیل خاطرات با محسن رضایی، شهید سرلشگر احمد سوداگر، احمد غلام‌پور، بهنام شهبازی و علی شمخانی نیز گفت‌وگو کرده‌ام تا اثر مستندی ارایه شود.

این پژوهشگر درباره محتوای «زندان‌الرشید» توضیح داد: این کتاب تنها قرائت مستند از سقوط قرارگاه سپاه ششم در مرز ایران و عراق و سردار گرجی‌زاده تنها راوی مستند این اتفاق است. در این واقعه که روز چهارم تیرماه سال 1367 رخ داد، عراق با هلی‌بُرن، قرارگاه را تصرف کرد و سردار گرجی‌زاده تنها سردار بازمانده حاضر در این رویداد است.

وی افزود: سردار گرجی‌زاده در این خاطرات می‌گوید که علی هاشمی به احتمال زیاد با اصابت بالگرد‌های عراقی‌ها به شهادت رسید و این روایت که علی هاشمی در یک عملیات استشهادی با زدن خودرو خود به بالگرد عراقی به شهادت رسید، کذب محض است. این چنین روایت‌هایی تاریخ جنگ را به سمت فیلم‌ «رامبو» پیش می‌برد.

بهداروند افزود: این کتاب دوشنبه این هفته با حضور سردار محسن رضایی و علی شمخانی رونمایی می‌شود و امیدوارم «زندان الرشید» زمینه‌ای باشد برای بازگویی خاطرات دیگر فرماندهان سال‌های جنگ تحمیلی.

وی درمورد خبری که «ایبنا» روز پنجشنبه به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، مبنی بر رونمایی «زندان الرشید» منتشر کرده بود، توضیح داد: منبع این خبر، اطلاعات صحیحی را منتقل نکرده است و سردار گرجی‌زاده به هیچ وجه در زندان الرشید ملاقاتی با ژنرال‌های عراقی و مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی نداشته است.

ایبنا روز پنجشنبه به نقل از پایگاه خبری سوره مهر آورده بود: «نویسنده کتاب «گمشده من» این کتاب را سراسر حادثه و هیجان توصیف کرد و افزود: اگر عراقی‌ها همان ابتدا می‌فهمیدند که او فرمانده سپاه ششم بوده، صد در صد او را اعدام می‌کردند و تنها به دلیل پایان یافتن جنگ و قبول قطعنامه از اعدام او منصرف شدند. ولی ایشان شکنجه‌های زیادی را متحمل می‌شود که در این کتاب بازگو شده است. گرجی‌زاده در زندان الرشید با مرحوم ابوترابی آشنا می‌شود و با ژنرال‌هایی زیادی از عراق ارتباط برقرار می‌کنند.»

بهداروند در این‌باره اظهار کرد: زندان الرشید، مکانی کاملا سرّی بود و سردار گرجی‌زاده کاملاً به صورت محرمانه و در پادگان وزارت دفاع عراق بازجویی می‌شد. امکان حضور افرادی چون حجت‌الاسلام ابوترابی در این مکان وجود نداشت. تنها ملاقات او با مرحوم ابوترابی در پادگان بعقوبه عراق و در هنگام تبادل اسیران بود.

وی این بخش را ناب‌ترین لحظاتی دانست که در کتاب «زندان الرشید» ثبت شده است و ادامه داد: در هنگام مبادله اسیران، گویی عراقی‌ها اراده می‌کنند که سردار گرجی‌زاده را مبادله نکنند و دوباره به زندان الرشید بازگردانند که اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، وی تا هنگام سقوط صدام در زندان‌های عراق ماندگار می‌شد. زیرا از وی هیچ‌گونه مشخصاتی در سازمان صلیب سرخ جهانی به عنوان اسیر جنگی ثبت نشده و مفقود‌الاثر شناخته می‌شد. گرجی‌زاده تنها شخصیت نظامی مهم و محوری جنگ بود که در عملیات تصرف جزایر مجنون و سقوط قرارگاه به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد. در حقیقت سردار گرجی‌زاده از دست عراقی‌ها فرار کرد.

بهداروند همچنین درباره ملاقات سردار گرجی‌زاده با ژنرال‌های عراقی توضیح داد: این ادعا نیز کذب محض است زیرا تنها ملاقات وی، با سرتیپ نزّار، فرمانده اردو‌گاه‌های عراق و به دلیل اجرای اعتصاب غذا توسط او و تیم همراهش صورت گرفت. به غیر از این، سردار گرجی‌زاده، همان‌طور که در کتاب آمده است، با هیچ‌یک از ژنرال‌های عراقی گفت‌و گو نداشته است.

وی در پایان گفت: کتاب «زندان الرّشید» را با اجازه سردار گرجی به فرمانده همه ما، سرلشگر شهید فرمانده قرارگاه نصرت و مبتکر عملیات خیبر، علی هاشمی تقدیم کرده‌ام.

کتاب «زندان الرشید؛ خاطرات سردار گرجی‌زاده» محمدمهدی بهداروند، دوشنبه این هفته، 12 اسفند 92 در تالار مهر حوزه هنری رونمایی خواهد شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها