دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
کتاب باید در اولویت قرار گیرد

حامد میرزاحسینی، معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان، مشکل اصلی صنعت نشر را نبودن فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: تا زمانی که کتابخوانی در خانواده‌ها تبدیل به یک فرهنگ نشود و کتاب در اولویت سبد خانوار قرار نگیرد نمی‌توان توقع داشت که صنعت نشر رشد کرده و کمیت و کیفیت کتاب‌های تولیدی بهبود یابد.

حامد میرزاحسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از تاسیس حوزه هنری کودک و نوجوان در 8 اسفند 1391 خبر داد و گفت: حوزه هنری از ابتدای انقلاب فعالیتش را آغاز کرد و تا سال گذشته به صورت موازی، کار کودک و نوجوان را انجام می‌داد. اما بعد از دو سال تحقیق و بررسی از سال 91 تصمیم گرفته شد که کار کودک و نوجوان به طور تخصصی انجام شود. به این ترتیب حوزه هنری استان تهران به حوزه هنری کودک و نوجوان تغییر کرد.

معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به بیانیه مأموریت حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: این حوزه مهم‌ترین دستیار خانواده برای تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی است. کودکان و نوجوانانی که استعدادهایشان در تراز منظومه رشد اسلامی شکوفا شده است و در گستره ایران اسلامی و کشورهای هدف سند چشم‌انداز زندگی می‌کند.

میرزاحسینی افزود: هدف حوزه هنری کودک و نوجوان، نوآوری، پیشگامی، الگودهی و استفاده هوشمندانه از ترکیب هنر و فناوری و بهره‌گیری از شایسته‌ترین‌هاست.

وی با اشاره به مراسم سالگرد یک سالگی حوزه هنری کودک و نوجوان تصریح کرد: این برنامه سه‌شنبه، 6 اسفند 92 در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌شود و دکتر خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد سرشار رییس حوزه هنری کودک و نوجوان و جمعی از نویسندگان و تصویرگران و شاعران حوزه کودک و نوجوان در آن حضور خواهند داشت.

میرزاحسینی ادامه داد: همچنین در این مراسم، بزرگداشت امیرحسین فردی برگزار شده و از برخی از اقلام با تصاویر شکرستان، آلبوم آوایی برای مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع ایام فاطمیه اثر هادی گرسویی و دو فیلم کوتاه با عنوان‌های «پایان بازی» و «یه روز خوب» رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه ضمن مقایسه وضعیت کتاب کودک در ایران با سایر کشورهای مطرح تصریح کرد: کتاب کودک و نوجوان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای مطرح در این زمینه از تولید بسیار ضعیفی برخوردار است و دارای کمیت و کیفیت پایینی است زیرا حوزه نشر در کشورمان ضعیف است و سرمایه‌گذاران خصوصی به دلیل سودآور نبودن در این حوزه وارد نمی‌شوند.

معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به پایین بودن فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: کمیت و کیفیت مطالعه از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید توجه داشت که کیفیت مطالعه اهمیت بیشتری دارد. با نگاهی اجمالی به سطح جامعه درمی‌یابیم خروجی‌های کودکان و نوجوانان نشان‌دهنده تأثیر بسیار کم مطالعه در آن‌ها و گرایش بسیار پایینشان نسبت به کتابخوانی است.

میرزاحسینی ادامه داد: قطعا در جامعه 70 میلیونی که 15 میلیون از آن را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند تیراژ دو هزار نسخه کتاب که در عرف ما بسیار مطلوب است قابل قبول نیست با این وجود مشاهده می‌کنیم که بیش از نیمی از کتاب‌های تولیدی در انبار کتابفروشی‌ها باقی مانده و خاک می‌خورد.

وی افزود: البته باید بگوییم که وضعیت توزیع کتاب در سطح کشور هم چندان مطلوب نیست و فقط مردم در نقاط خاص و یا نمایشگاه‌ها می‌توانند به کتاب‌های تولیدی دسترسی داشته باشند.

میرزاحسینی مشکل اصلی صنعت نشر را نبودن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: تا زمانی که کتابخوانی در خانواده‌ها تبدیل به یک فرهنگ نشود و کتاب در اولویت سبد خانوار قرار نگیرد نمی‌توان توقع داشت که صنعت نشر رشد کرده و کمیت و کیفیت کتاب‌های تولیدی بهبود یابد.

وی افزود: البته تحریم‌های اخیر اقتصادی نیز تاثیر منفی بر حوزه نشر و کتاب داشته و سبب شده بسیاری از ناشران و نویسندگان کم کار شده و یا علاقه چندانی به حوزه کتاب جدید نداشته باشند.

معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به فعالیت‌های حوزه درباره کتاب کودک و نوجوان در طول یک‌سال گذشته تصریح کرد: حوزه هنری در طول یک‌سال گذشته فعالیت‌های زیادی درباره تولید و انتشار کتاب کودک و نوجوان انجام داده است که رونمایی مجموعه 30 جلدی «نمایشنامه‌های آسان» اثر حسن دولت‌آبادی که اخیراً در حوزه هنری انجام شد، از آن جمله است.

میرزاحسینی ادامه داد: همچنین حوزه درنظر دارد مجموعه 30‌جلدی شامل آثار نویسندگان متفاوت با موضوع‌های مختلف برای کودکان را تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال 1393 منتشر کند. از جمله عنوان‌های این مجموعه می‌توان به کتاب‌های «نی‌نی‌ها و پری‌ها» اثر افسانه شعبان‌نژاد و «قصه‌های شیرین ایرانی» اشاره کرد که سال گذشته 2 جلد از آن چاپ شده و 4 جلد دیگر آن نیز بزودی منتشر می‌شود.

وی همچنین از انتشار یک مجموعه 30 جلدی دیگر برای کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: «تاریخ انقلاب اسلامی» یک مجموعه 30 جلدی است که توسط نویسندگان متفاوتی تالیف شده و وقایع و رویدادهایی را درباره تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند.

میرزاحسینی افزود: تهیه کتاب‌های کمیک استریپ (داستان‌های مصور) از فعالیت‌های دیگر حوزه هنری برای کودکان و نوجوانان است که در قالب هفت جلد آماده خواهد شد. اما ممکن است به دلیل وجود مشکلات صنعت چاپ و نشر آن را به انیمیشن تبدیل کنیم. همچنین کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس در دست تهیه داریم که منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین یک مجموعه کار با مشارکت مرکز اسناد در دست تهیه داریم که تاریخ انقلاب را به صورت داستان مصور روایت می‌کند. این مجموعه رویدادهای تاریخ این کشور را از سال 1342 تا 1368 به تصویر می‌کشد. همچنین دو جلد کتاب «رنگ‌آمیزی» ویژه گروه سنی «الف» در دست چاپ داریم که برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب آماده خواهد شد.

معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری حوزه هنری کودک و نوجوان اظهار کرد: دو کتاب دیگر با موضوع آموزش نمایش برای کودکان اثر حسن دولت‌آبادی در دست چاپ داریم که به روش ساده و آسان روش‌های اجرای نمایش را به کودکان آموزش می‌دهد. همچنین سه کتاب نمایشنامه با نویسندگی محمدرضا آزاد، حسین‌ فدایی‌حسین، و شهرام کرمی برای گروه سنی نوجوان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از انتشار مجموعه‌ای براساس فرمایشات مقام معظم رهبری با عنوان «فلسفه برای کودکان» خبر داد و گفت: از جمله سایر کتاب‌ها می‌توان به کتاب مصور کودک به نام «قصه‌های شکرستان» که یک مجموعه 100 جلدی است اشاره کرد که امیدواریم 30 جلد از آن برای نمایشگاه سراسری کتاب سال آینده آماده شود.

میرزاحسینی در ادامه به فعالیت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان در ترویج فرهنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر اینترنت، ماهواره، کارتون‌ها و بازی‌های خارجی در بین بچه‌ها و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و آداب و رسوم و سنت‌های موجود تصمیم گرفتیم شخصیت‌های مورد قبول کودکان مانند کاراکترهای انیمیشن شکرستان را بر روی دفاتر نقاشی، مشق، لوازم‌التحریر، لوازم مورد استفاده در اتاق کودک مانند تخت، کمد، فرش، ساعت، بسته تولد، عروسک پارچه‌ای و تزیینی کار کنیم.

وی با بیان این‌که دارا و سارا دارای پیشینه قصه‌ای نبودند گفت: دارا و سارا داستان نداشتند به همین دلیل نتوانستند مدت زیادی در بین بچه‌ها بمانند اما در مورد شکرستان سعی کردیم ابتدا کودکان را با داستان این مجموعه آشنا کرده و با قصه شخصیت‌ها را برای کودکان تعریف کنیم تاکودک بتواند به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. سپس اقدام به تولید کتاب‌های این مجموعه و بعد از آن اجرای تصاویرشان بر روی لوازم‌التحریر و عکس‌های تبلیغاتی کردیم.

مراسم سالگرد یک سالگی حوزه هنری کودک و نوجوان سه‌شنبه 6 اسفند 92 ساعت 10 در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها