پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵
کمالی: ابتدا معلم تربیت کنیم بعد زنگ مطالعه اضافه شود

رودابه کمالی، نویسنده کودک و نوجوان، تربیت معلمان متخصص برای اداره زنگ‌های انشا و مطالعه را ضروری دانست و گفت: این‌که ابتدا این زنگ‌ها به برنامه درسی ملی اضافه شود و بعد به فکر تربیت معلم بیافتیم، نادرست و بی‌فایده است.

رودابه کمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ضرورت پیگیری کارشناسانه برای احیای زنگ‌های مطالعه، انشا و گفت‌وگو در مدارس اظهار کرد: فعالیت 22 ساله من در حوزه انشا، ضرورت توجه کارشناسانه به این امر را بدیهی می‌کند، تفکر پیش‌نیاز نوشتن است و اگر نوشتن از جا‌معه‌ای رخت ببندد، فرصت تفکر و تامل نیز از آن سلب خواهد شد. 

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مورد توجه و تاکید ریاست جمهوری در روز بازگشایی مدارس نقد بود که این مهم نیز متکی به قوه استدلال و تفکر است؛ جامعه متفکر می‌تواند منتقد باشد. 

مولف مجموعه‌ کتاب‌های «کارگاه انشا» عنوان کرد: متاسفانه شیوه‌های رایج آموزشی، دانش‌آموز را به مطالعه و نوشتن تشویق نمی‌کنند، نظام آموزش و پرورش در بافت دولتی آن که طلایه‌دار آموزش و پرورش کل کشور است، نتوانسته ذوق و شوق مطالعه را در بچه‌های نهادینه کند. در سال‌های اخیر به فهرست کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف افزوده شده اما این کار نیز به بهبود اوضاع خواندن و نوشتن کمکی نکرده است. 

کمالی افزود: از طرفی دیگر، جامعه نیز با قرار گرفتن در عصر اطلاعات از دنیای مطالعه و انشا فاصله گرفته‌، امروزه بچه‌ها به واسطه بازی‌های کامپیوتری و اینترنت فضاهای متفاوتی را تجربه می‌کنند و شیوع و اقبال رسانه‌های جمعی مختلف مانعی برای پرداختن به مطالعه شده است. 

این معلم گفت: بنابراین این مشکل کاملا دوسویه است که بخشی از آن را در کم‌کاری نهادهای دولتی متولی و بخشی دیگر را باید در بی‌توجهی خانواده‌ها جست‌وجو کرد. 

کمالی تلاش‌های نهادهای مردمی را در ایجاد علاقمندی به کتاب، کتابخوانی و انشا را موثر ارزیابی کرد و گفت: اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که البته در بدنه سازمان آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، با انجام اقداماتی مانند انتشار مجموعه رمان کودک، رمان نوجوان امروز و سرکشی به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور در نهادینه کردن کتابخوانی در میان بچه‌های عملکرد بسیار خوبی داشته است. 

مسابقات کتابخوانی کلیشه‌ای شده است

این معلم با انتقاد از عملکرد غیر خلاقانه آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هرساله بخشی از بودجه خود را به برگزاری مسابقات کتابخوانی اختصاص می‌دهد، اما کتابی که برای دانش‌آموز انتخاب می‌شود، مورد علاقه‌اش نیست و نیازهای متنوع وی را پاسخ نمی‌گوید. متاسفانه این مسابقات کلیشه‌ای و غیرخلاقانه، هیچ علاقه‌ای را در دانش‌آموز به کتاب و کتابخوانی ایجاد نخواهد کرد. 

کمالی با اشاره به گسترش وبلاگ نویسی و نوشتن در شبکه‌های اجتماعی در میان نوجوانان وجوانان بیان کرد: این امر حاکی از آن است که میل به نوشتن وجود دارد اما افراد قاعده و دستور نوشتن را نمی‌دانند، چراکه به آن‌ها آموزش داده نشده است. 

وی ادامه داد: آموزش و پروش با در اختیار داشتن بزرگترین و تاثیرپذیرترین قشر مخاطب، می‌‌تواند با برنامه‌ریزی درست به بهبود اوضاع کمک کند. 

این مولف کتاب‌های کودک و نوجوان از تجربه شخصی خود در امر تدریس در مناطق محروم سخن گفت: زندگی در شهر بابل و تدریس در مدرسه روستای راه‌کلای این شهر، خوشبختانه من را از فضای فانتزی شهر تهران دور کرد، در این روستا مطلقا فضا و امکاناتی برای مطالعه غیر درسی دانش‌آموز وجود نداشت. 

وی ادامه داد: با کمک برخی از ناشران سرشناس کتاب‌های مناسبی را برای این دانش‌آموزان تهیه کردیم، استقبال دانش‌آموزان این روستا از کتاب و کتابخوانی کم نظیر بود که این امری نشانی بود از این‌که رغبت به مطالعه در میان دانش‌آموز وجود دارد اما متولی برای آن وجود ندارد. 

کمالی عنوان کرد: تنها آموزش و پرورش است که می‌تواند تا دل شهرها، روستاها، مناطق کویری و جنگلی نفوذ کند و هر معلم را با خورجینی از کتاب به مدارس بفرستند.  

بعضی معلمان در طول سال 5 خط مطالعه ندارند!

مولف کتاب «بیا با هم آدم بکشیم» درباره راهکارهای مناسب برای احیای هرچه بهتر این زنگ‌ها اظهار کرد: باید به دروس مطالعه، انشا و گفت‌وگو به عنوان یک زنگ نگریسته شود و برای آن نیروهایی به طور خاص تربیت شوند همانطور که این اتفاق برای دروسی مانند قرآن و تربیت بدنی اتفاق افتاد. 

کمالی افزود: معلمان طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرند؛ برخی از آن‌ها حتی در طول سال 5 خط کتاب غیر درسی نمی‌خواند به همین خاطر معلمی باید برای این زنگ‌ها تربیت شود که عاشق خواندن، نوشتن و تفکر باشد و نه عاشق پول و کسب مقام.

وی بیان کرد: این‌که در ابتدا زنگ‌های انشا، مطالعه و گفت‌وگو به برنامه‌ درسی ملی اضافه شوند و بعد برای آن نیروی متخصص تربیت شود، کاملا نادرست و بی فایده است پس قبل از هر اقدامی باید با برنامه‌ریزی بلند مدت معلمانی کاردان در این حوزه‌ها تربیت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها