دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
ادبیات کودک و نوجوان پر از جاذبه است

کمال شفیعی، مسوول برگزاری نخستین شب شعر کودک و نوجوان گفت: برگزاری این مراسم بهانه‌ای بود تا جاذبه‌های این حوزه را به متولیان فرهنگ یادآوری کنیم.

کمال شفیعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری مراسم نخستین شب شعر کودک و نوجوان اظهار کرد: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های اصلی کشور هستند لذا باید شعر و ادبیات آن‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مسوول برگزاری نخستین شب شعر کودک و نوجوان تصریح کرد: بیش از نیم قرن از پا گرفتن شعر و ادبیات کودک و نوجوان در کشور می‌گذرد در حالی که تا به‌حال شب شعر تخصصی در این زمینه برگزار نشده است.

وی افزود: برگزاری این مراسم بهانه‌ای بود که شاعران و پیشکسوتان عرصه شعر و ادب کودک و نوجوان را گرد هم آوریم تا به تبادل نظر در این حوزه بپردازند. علاوه بر این با برگزاری این مراسم در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌خواستیم لزوم توجه به ادبیات کودک و نوجوان و اهمیت انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب به کودکان را به متولیان فرهنگ یادآوری کنیم.

شفیعی تصریح کرد: شاعران مطرح حوزه کودک و نوجوان از این مراسم استقبال خوبی کردند که این موضوع بیانگر یک حرکت روبه جلو برای ارتقای شعر و ادبیات این حوزه و بیان مفاهیم ارزشی در قالب شعر کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: امروزه ادبیات کودک و نوجوان به بالندگی و پویندگی رسیده است و حرف‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد که در قالب کتاب‌های داستان، شعر، رمان، انیمیشن و برنامه‌های تلویزیونی مطرح می‌کند، اما در این مورد باید ساماندهی کلی صورت پذیرد.

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه با ارزیابی شعر کودک و نوجوان گفت: کارهای خوبی در این باره انجام شده است و مجموعه‌هایی مانند حوزه هنری، کانون پرورش فکری و برخی ناشران تخصصی مانند رشد، فعالیت‌های ارزنده‌ای را در حوزه کودک و نوجوان انجام داده‌اند و آثار ارزشمندی تولید کرده‌اند.

وی افزود: اما در این میان افرادی هم که اطلاعات زیادی در این باره ندارند اقدام به تولید یک سری آثار تجاری و بازاری در حوزه کودک و نوجوان کرده‌اند که کیفیت مطلوبی ندارد.

شفیعی برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در ارتقای کیفیت آثار تولیدی در حوزه کودک و نوجوان بسیار موثر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم در استان‌های مختلف سراسر کشور کارگاه‌های آموزشی شعر و ادبیات کودک و نوجوان را برای علاقه‌مندان این حوزه برگزار کنیم که در زمان گذشته چنین امکانی فراهم نبود.

مسوول برگزاری نخستین شب شعر کودک و نوجوان با اشاره به دیدارهای مسوولان فرهنگی کشور با مقام معظم رهبری و تاکید معظم‌له به ادبیات کودک و نوجوان، اظهار امیدواری کرد که این شب شعر، مبنایی باشد برای توجه ویژه به شاعران کودک و نوجوان و نیز توجه مسوولان فرهنگی کشور برای تولید آثار هنری با زاویه دید ادبیات کودک و نوجوان و همچنین زمینه‌ای باشد برای برگزاری شب شعرها و کارگاه‌های آموزشی شعر و ادبیات کودک و نوجوان که با وجود اهمیت فراوانش در مقایسه با حوزه بزرگسال کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نخستین شب شعر كودكان و نوجوانان حوزه هنری، شنبه 26 بهمن‌ماه 1392 از ساعت 16 در سالن مهر حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، محمد سرشار، ناصر كشاورز، جواد محقق، موسی بیدج، عزت الله الوندی، افسانه شعبان نژاد، محمد كاظم مزینانی، بابك نیك طلب، رودابه حمزه ای، حمید هنرجو، مریم اسلامی، طیبه شامانی ، سعیده موسوی زاده، محمد سرور رجایی و جمعی از شاعران و هنرمندان برگزار شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها