دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲
خارکوهی: نگاه تازه و جامعی به انقلاب داشته‌ام

آیین رونمایی از «انقلاب اسلامی به روایت دیگر» در گرگان در حال برگزاری است. غلامرضا خارکوهی این کتاب گفت: در «انقلاب اسلامی به روایت دیگر» نگاه تازه و جامعی به موضوع انقلاب داشته‌ام و علاوه بر این در چینش این مقالات، تسلسل زمانی رُخدادها نیز مورد مداقه مولف بوده است.

غلامرضا خارکوهی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در باره اثر تازه‌اش با عنوان «انقلاب اسلامی به روایتی دیگر» که آیین رونمایی از آن در گرگان در حال برگزاری است، گفت: این کتاب با همکاری ستاد دهه فجر و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان منتشر و در چهار گفتار تنظیم شده است.

وی افزود: گفتار نخست این کتاب شامل یکی از مهمترین موضوعات تاریخ معاصر است و آن اثبات بُعد مکتبی انقلاب ماست که دشمنان اصرار بر کِتمان آن دارند. این تحلیل که با استفاده از نظریات دکتر بهشتی تدوین شده، دوره تاریخی مبارزات نهضت ملی طی سال‌های 1329 تا نهضت اسلامی بهمن سال 1357، به اضافه ضرورت استمرار هویت اسلامی انقلاب را پس از پیروزی در بر می‌گیرد.

خارکوهی درباره دومین گفتار کتاب «انقلاب اسلامی به روایت دیگر» توضیح داد: در گفتار دوم زمینه های قیام حضرت امام خمینی(ره) در فاصله سالهای 1341 تا 1343 از لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی گرفته تا مخالفت با انقلاب سفید و مخصوصا کشتار مردم در بهار خونین سال 42 ، و نقش محوری اسدالله عَلم – نخست وزیر وقت- در پشت پرده توطئه های رژیم شاه علیه امام و مردم و روحانیت انقلابی، بویژه نقش عَلم در سرکوب قیام 15 خرداد سال 1342 و دستگیری و حبس حضرت امام مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی، گفتار سوم این کتاب شامل تحلیل و کالبد شکافی وقایع پس از فرار شاه در فاصله 26 دی‌ماه سال 57 تا مرداد سال 59 (یعنی مرگ محمدرضا شاه) می باشد که نشان داده شده او پس از فرار با دربه‌ دری‌ها و خِفّت و خواری‌های زیادی مواجه بوده و بیش از آن‌که از بیماری رنج ببرد از طوفان انقلاب شکوهمند ایران و آوارگی خود در خارج، عذاب می کشیده است.

خارکوهی تصریح کرد: در گفتار سوم شرایط سخت آکنده از توطئه‌های بی‌شمار دشمنان داخلی و خارجی در نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است تا نسل جدید بیش از پیش بداند که امام و مردم انقلابی در کمال مظلومیت و تنهایی در ابتدای پیروزی انقلاب هر روز مواجه با توطئه تازه‌ای از سوی استکبار جهانی شرق و غرب و عوامل داخلی آنها بودند، اما به‌ یاری خداوند و با رهبری حضرت امام محکم ایستادند و از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند و هرگز تن به ذلت و سازش ندادند.

این تاریخ‌نگار دوران معاصر درباره واپسین گفتار کتاب گفت: گفتار چهارم این اثر اختصاص به یکی از مهمترین توطئه‌های آمریکا بر علیه انقلاب ایران دارد که در آن تجاوز نظامی آشکار آمریکا به صحرای طبس ایران در سال 1359 و ابعاد مختلف آن تجزیه و تحلیل شده است. تجاوزی که با شکست مفتضحانه کماندوهای کاخ سفید و بی آبرویی آنها خاتمه یافت.

خارکوهی مهمترین ویژگی اثرش را نگاه تازه و جامعیت موضوع‌ها دانست و ادامه داد: به طور کلی سعی شده هر گفتار در حد یک مقاله مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این در چینش این مقالات، تسلسل زمانی رُخدادها نیز مورد مداقه مولف بوده است. بنابر این اگر با اغماض بنگریم، این کتاب گذری بر یک دوره تاریخ سی ساله معاصر کشور از ابتدای دهه سی تا آخر دهه پنجاه می باشد.

«انقلاب اسلامی به روایت دیگر» بهمن سال جاری در 176 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه و در قطع وزیری منتشر شده است.

آیین رونمایی از «انقلاب اسلامی به روایت دیگر» هم‌اکنون با حضور دکتر بی‌آزارشیرازی، مسوولان استانی و مسوولان ستاد دهه فجر استان گرگان در شبستان امامزاده عبداله گرگان در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها