سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
جای پژوهش‌های عثمانی‌شناسی در ایران خالی است

رسول عربخانی، پژوهشگر شایسته‌تقدیر جایزه کتاب سال گفت: جای خالی پژوهش‌های عثمانی‌شناسی در ایران دیده می‌شود، به همین دلیل برای شناخت تحولات تاریخی منطقه و پیگیری مسایل اجتماعی و فرهنگی آن نیازمند رفع خلأهای این حوزه مطالعاتی هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «امپراتوری عثمانی در عصر دگرگونی تنظیمات» تالیف «محمد سید دانلی اوغلو» و «خلیل اینالجیق» با ترجمه رسول عربخانی در حوزه تاریخ و جغرافیا به‌عنوان اثر شایسته تقدیر در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد. 

رسول عربخانی، مترجم این کتاب درباره ارسال اثرش برای جایزه کتاب سال گفت: این کتاب اهمیت بسیاری در حوزه مطالعات عثمانی در ترکیه و ایران دارد و به همین دلیل آن را برای شرکت در این رقابت فرستادم و مطمئن بودم که داوران جایزه به آن توجه خواهند کرد. انتخاب این اثر در بخش شایسته‌های تقدیر را باید به نویسندگان اصلی آن تبریک گفت چرا که کارم تنها ترجمه این اثر بوده است. 

این پژوهشگر تاریخ درباره وضعیت پژوهش‌های تاریخ عثمانی در ایران اظهار کرد: جای خالی پژوهش‌های عثمانی‌شناسی در ایران دیده می‌شود و آثار اندکی درباره منابع و پژوهش‌های جدید عثمانی در ایران منتشر شده‌اند در حالی که این مطالعات برای درک بهتر از تاریخ منطقه، تاریخ ایران و ترکیه، همچنین پیگیری تحولات اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه مسایل معاصر این بخش‌ها اهمیت بسیاری دارد. 

مهم‌ترین دوره اصلاحات در عثمانی مقارن با تحولات قاجار است

وی در ادامه افزود: «امپراتوری عثمانی در عصر دگرگونی تنظیمات» با توجه به جای خالی مطالعات حوزه تاریخ عثمانی به‌ویژه در حوزه تحولات اجتماعی و اندیشه‌ اطلاعات ارزشمندی برای مطالعات عثمانی و مطالعه اندیشه عثمانی در دوره تنظیمات (سال‌های 1839 تا 1871 میلادی) دارد زیرا مهم‌ترین دوره اصلاحات در عثمانی و مقارن با تحولات اوایل دوره قاجار در ایران بوده است. 

شایسته تقدیر حوزه تاریخ در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال با بیان این که به دلیل نیاز به فهم کامل از عثمانی و خلأهای موجود در این حوزه مطالعاتی این اثر را ترجمه کردم، گفت: کتاب «امپراتوری عثمانی در عصر دگرگونی تنظیمات» چندین‌بار در ترکیه به چاپ رسید و در ایران نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شد چرا که کاری کیفی به‌شمار می‌آید. خوشبختانه در حال حاضر حرکت‌های جدیدی در دانشگاه‌ها و از سوی استادان جوان در حوزه مطالعات عثمانی صورت گرفته که نویدبخش آثار ارزشمندی در آینده است. در برخی مراکز و گروه‌های تاریخ نیز تحقیقات در شاخه‌های مختلف مطالعات عثمانی آغاز شده‌ است. 

عربخانی درباره اهمیت جایزه کتاب سال گفت: قطعا تشویق، باعث دلگرمی و ترغیب به ادامه پژوهش‌ها خواهد بود. هنگامی که نویسندگان بدانند افرادی قدردان تلاش‌های آن‌ها هستند و اثر خوب دیده می‌شود به توسعه و عمق‌بخشی مطالعات در آن حوزه کمک بسیاری می‌کند. 

کتاب «امپراتوری عثمانی در عصر دگرگونی تنظیمات» با 31 مقاله در هفت بخش با عنوان‌های «عصر خط گلخانه 1839 میلادی»، «اصلاحات و واکنش‌ها»، «تنظیمات و دیپلماسی عثمانی»، «تنظیمات و نوگرایی در مدیریت»،‌ «تنظیمات‌چیان و تنظیمات»، «زندگی شهری و ساختار اجتماعی» و «اقتصاد و صنعت در دوره تنظیمات» گردآوری شده است که به فرمان تنظیمات و اصلاحات در سال‌های 1808 تا 1879 میلادی در روزگار عثمانی می‌پردازد. 

صدور «خط شریف گلخانه» موسوم به فرمان تنظیمات در 3 نوامبر 1839 به‌عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ امپراتوری عثمانی و بنیان حرکت‌های تجددخواهی دوره‌های بعد را تشکیل می‌دهد. خط مزبور، تحولی ژرف در مفهوم نظام مدیریتی امپراتوری به وجود آورد و نخستین گام‌ها را در مسیر تشکیل دولت حقوقی برداشت. فرمان تنظیمات و دوره‌ای که با آن شروع می‌شود، آغاز شکل‌دهی مجدد به ساخت دولت عثمانی و بافت اجتماعی در همه سطوح آن است. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره تاریخی، شناخت دوره تنظیمات، مطالعه، بررسی و تحلیل دوباره آن امری ضروری به‌شمار می‌آید. 

رسول عربخانی، متولد 1356 در زنجان، دارای دکترای تاریخ معاصر عثمانی از دانشگاه غازی آنکارا و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور زنجان است. «سيدجمال واعظ اصفهانی و مشروطیت» و «سه طرز سیاست: رساله ای در اندیشه سیاسی اواخر عثمانی» از دیگر آثار این پژوهشگر به‌شمار می‌آیند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها