شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
لزوم شفاف‌سازی عملکرد دوره‌های قبل جشنواره شعر فجر

سیروس مرادی‌رویین‌تنی، شاعر، خواستار شفاف کردن دستاوردهای هفت دوره قبل جشنواره شعر فجر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرادی رویین‌تنی گفت: کارهای فرهنگی زمان بر و دیر محصول است و به هیچ وجه تأثیراتش در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود. باید دستاوردهای هفت دوره قبل جشنواره شعر را شفاف کرد و به طور مثال به این رسید که این جشنواره در زمینه پژوهش و جذب نخبگان چه کارهایی انجام داده است.

این شاعر اضافه کرد: جشنواره شعر فجر باید مزرعه‌ای برای آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف متعالی فرهنگی باشد. مسوولان فرهنگی شاید نمی‌توانستند تسلسل برگزاری جشنواره شعر فجر را متوقف کنند که البته این کار هم درست نیست. معتقدم هشتمین جشنواره شعر فجر به هر حال باید برگزار شود.

شاعر مجموعه شعر «با قطار دقیقه‌ها برگرد» افزود: حضور کتاب به عنوان آثار مکتوب شاعران در همه دوره‌های جشنواره شعر فجر احساس می‌شود. البته شاید این حضور وجود داشت، اما لازم است که پر رنگ‌تر شود.

شاعر مجموعه شعر «آسمان خیره به من» یادآور شد: وزارت ارشاد هر سال جشنواره‌هایی را با اسم و عنوان‌های مختلف برگزار می‌کند اما پیش از آن باید تکلیف جامعه ادبی با آن روشن شود. ما در ایران تجربه چند ساله برگزاری جشنواره شعر فجر را داریم. هر جشنواره‌ای همان‌طور که گفتم باید دستاوردهایی داشته باشد.

رویین‌تنی گفت: باید بررسی شود که هر سال برای جشنواره شعر فجر چه‌قدر هزینه می‌شود و این که آیا دستاوردهایش با هزینه‌ها تناسبی دارد یا نه. هدف اصلی جشنواره شعر فجر باید پرورش و آموزش استعداداهای جوان باشد و در آخر کار بتوانیم به راحتی بگوییم کشف استعدادها میوه چند ساله این جشنواره است. به گمانم برای چنین بررسی‌هایی بهتر است به طور مصداقی دستاورها را با نگاهی موشکافانه از نظر بگذرانیم.

وی افزود: اگر بخواهیم باری به هر جهت جشنواره برگزار کنیم و در آخر کار هم گزارشی از عملکردمان بدهیم به درد نمی‌خورد. هر اقدام مؤثر فرهنگی که می‌خواهد استمرار داشته باشد نیازمند ارزیابی گذشته خودش است. باید دید که کار جشنواره از کجا شروع شده و ضعف‌های علمکردش طی این دوره‌ها چه بوده و می‌خواهد به کجا برسد.

وی یادآور شد: اگر عقیده ما این باشد که چون جشنواره موسیقی، فیلم و تئاتر فجر داریم، پس جشنواره شعر هم باید داشته باشیم به لحاظ ظاهری خوب است، اما اگر برای تعالی جشنواره شعر اقدامی نکنیم کاری عبث انجام داده‌ایم. در جشنواره فیلم فجر هر سال عده‌ای کارگردان کار خودشان را ارزیابی می‌کنند و اثر کارگردانان جوان شناخته می‌شود. جشنواره شعر فجر هم باید چنین باشد. به واقع مسوولان در این زمینه باید پاسخگو باشند. 

وی در پایان اضافه کرد: باید دید برگزاری جشنواره شعر فجر اولویت چندم وزارت ارشاد است. به طور مثال باید دید اگر بودجه کمی داریم بهتر آن است که این بودجه را صرف جشنواره کنیم یا خرید کتاب. این بودجه‌های فرهنگی متعلق به جامعه است. ما باید ببینیم که در صورت برگزاری جشنواره شعر فجر به اهداف عالی‌مان می‌رسیم یا خیر و بعد در اندیشه برپایی آن باشیم.

مرادی‌رویین‌تنی متولد 1358 کرمانشاه، کارشناس ارشد علوم ارتباطات است. از وی در سال 82 مجموعه شعر «آسمان خیره به من» از سوی نشر نسل مروارید منتشر شد.

«آثار فرهنگیان سراسر کشور در راستای پرسش مهر رییس جمهور» و «گلواژه21» از آثار وی محسوب می‌شوند که از سوی اداره کل آموزش و پرورش به چاپ رسیده‌اند. تازه‌ترین مجموعه شعر این شاعر «با قطار دقیقه‌ها برگرد» نام دارد که زمستان امسال(1392) از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها