یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
شعر انقلاب و طنز لازم و ملزوم یکدیگرند

ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز در حاشیه اختتامیه دومین دوره شب شعر انقلاب با اشاره به قابلیت‌های بالای شعر طنز، شعر انقلاب و طنز را لازم ملزوم یکدیگر دانست.

ناصر فیض در حاشیه  آیین پایانی دومین دوره شب شعر انقلاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: شعر طنز زیرمجموعه‌ای از شعر اجتماعی است و از آن‌جا که انقلاب اسلامی هم پدیده‌ای اجتماعی است، طنز در شعر انقلاب هم جایگاه ویژه‌ای دارد. شعر انقلاب، سروده‌ای است که قرار است جامعه آن‌ را ببیند و به معضلات آن اشاره کند. شعر طنز هم برای رفع ناهنجاری‌ها، از زبان بسیار شیرین و قابل قبولی بهره می‌برد. 

وی با تاکید بر این‌که شعر انقلاب و شعر طنز لازم و ملزوم یکدیگرند، اضافه کرد: از زبان شیرین طنز باید به اعتدال استفاده کرد. به دلیل وجود تضادها و تضارب افکار، طنز زبان مشترکی را به گونه‌های مختلف ادبی پیشنهاد می‌دهد. 

سراینده مجموعه شعر «فیض بوک» با اشاره به ماهیت انتقادی شعر طنز، افزود: انتقادی اخلاق‌مند است که هدف نهایی‌اش تخریب نباشد و این مهم‌ترین ویژگی شعر طنز انقلاب است. در شعر طنز انقلاب هجو و تخریب و تمسخر دیده نمی‌شود و با نگاه انقلابی نمی‌توانیم فردی یا جریانی را مسخره کنیم. 

فیض در پایان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) بسیار شوخ طبع بودند و با نزدیکانشان به مزاح سخن می‌گفتند اما هیچ‌گاه چیزی جز حقیقت بر زبان جاری نمی‌کردند. طناز هم اگر به حقیقت بیاندیشد زبانش به شمشیری برای بیان انتقاد صحیح تبدیل می‌شود. 

آیین پایانی دومین دوره شب شعر انقلاب، شامگاه گذشته (یکشنبه 5 بهمن) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها